• Anonym (rädd)
    Äldre 14 Aug 12:30
    900 visningar
    4 svar
    4
    900

    Varför så mycket skador?

    Med tanke på att man hela tiden läser om att man klipper och har perinealstöd för att förhindra att man spricker okontrollerat tycker jag det är konstigt att man läser om så många som fått en grad 3 ruptur och ännu fler som fått mindre svåra skador. Missar man inom vården att hålla koll på när ett klipp behövs eller när är det skadorna uppstår? Det är ju uppenbart så att det felar någonstans från vårdens sida när så många blir skadade.

  • Svar på tråden Varför så mycket skador?
  • Anonym (jag tror)
    Äldre 14 Aug 22:06
    #1

    Jag tror såhär att kvinnans underliv inte är riktigt skapt för att föda barn och vara helt fritt från skador efteråt. Man räknar ju med att 50 % av de som föder barn får skador för livet. Huvudsaken är att kvinnan överlever så att hon kan skaffa fler barn, hur hennes livskvalite blir med trasigt underliv tar inte naturen hänsyn till. Kvinnan är skapt till att föda barn och i de flesta fall ÖVERLEVA, men inte att få ett  underliv fritt från skador.

  • Äldre 22 Sep 12:40
    #2

    Tyvärr är det värre än så. 10 - 20 procent av kvinnorna i en befolkning utan tillgång till akut snitt dör i nära anslutning till förlossningen (livstidsrisk). Naturligtvis går de flesta åt under första förlossningen då.

    Vad gäller barnen så är det många fler som dör eller får syrebristskador än så. Det finns en anledning till att man akutsnittar 10 % av de planerat vaginala förlossningarna.

  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 22 Sep 13:01
    #3

    Kvinnosjukvård har väl aldrig varit högprioriterat.

    Ps. Klipp behövs sällan. Varken ökar eller minskar risken för underlivsskador nämnvärt.

  • Anonym (Jag)
    Äldre 15 Oct 12:32
    #4
    Anonym (kvinna) skrev 2014-09-22 13:01:21 följande:

    Kvinnosjukvård har väl aldrig varit högprioriterat.

    Ps. Klipp behövs sällan. Varken ökar eller minskar risken för underlivsskador nämnvärt.


    Dock upprepade klipp ökar risken för skador. Mitt första klipp klarade jag bra och hade bra erfarenheter av. Mitt andra klipp fick jag massa problem av efteråt och muskler som sitter fel, nerver som sitter fel. och ihopsydd fel..


    Jag har behövt klipp i båda fallen. Det var inget snack om saken... Om jag hade fått valt hade jag velat haft k-snitt hellre än mitt senaste klipp..

Svar på tråden Varför så mycket skador?