• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • puss
    Texasthecat skrev 2014-08-15 17:35:36 följande:
    Jag associerar inte Medusa, Damien, Lucifer, Loke, Adolf osv som "onda" namn. Tycker de är fina. Det, finns personer, legender, sagor osv där de onda personer har de namnen, men det betyder ju inte att namnen är onda och att det är fel på folk som har dem namnen eller ger sina barn dem.

typ som att det är ok att döpa sio´na barn till Bajs då. det betyder ju inte att NAMET är äckligt.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • fluu
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 10:30:55 följande:
    "Axel ska köpa en axelväska".

"En axellös BH kanske kunde vara något?".

"Axel har eksem på axeln. Axels eksem på axeln kliar. Det är ett svåråtkomligt ställe på Axels axel".
    Drar du sådana skämt är det du som har problem, kan hänga upp dig på alla ord och är allmänt elak. Men du tänker att ett namn som varit ett av våra vanligaste i århundraden har ställt till så mycket problem för bärarna?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Påven Johanna skrev 2014-08-15 10:43:29 följande:
    Du tittar mycket som Stefan och Krister, va? Och tycker att Ingvar Oldsberg och Arne Hegerfors är så roliga att du kiknar av skratt. 
  • fluu
    Anonym (***) skrev 2014-08-15 10:46:42 följande:
    Man förstår var barn får mobbing ifrån, när vuxna människor dömer folk på detta sätt efter ett namn.

Om en 5-åring säger "Ska vi dra en lina, Lina", så har det barnet mer problem än Lina.

Det är farligt för barn att ha fördomsfulla föräldrar, som för över sina värderinga på barn. För det är väl ingen som på allvar tror att barn föds elaka?
  • fluu
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 11:21:19 följande:
    Skämt åsido. Faktum är att jag tycker, på riktigt, att det är synd om de barns om får namn som är jättesvåra att uttala på engelska. Namn som är så svenska att de låter helt förkastliga på engelska.
    Engelska är ju språket man talar då man åker utomlands (om man inte kan det inhemska språket så pass väl att det är det man kommunicerar med).

Själv hade jag ett väldigt svenskt namn förut. Jag valde att byta ordning på mitt gamla förnamn och ett andranamn, - så att andranamnet blev förnamnet. Jag har haft mycket lättare i livet sedan dess (då ska tilläggas att jag inte varit bofast i Sverige i perioder längre än fem år som längst).
    Fast vad är det ens som säger barnet kommer vara någon globetrotter? Dessutom, om jag tänker på alla mina vänner som varit utbytesstudenter/åkt på språkresor, så tycker speciellt amerikanare att det är roligt, trevligt och exotiskt med svenska namn.

Anekdot angående det: När Monica Zetterlund var i USA och jobbade på 60-talet(eller kanske var det 50-talet)och skulle presenteras för kollegorna tyckte hennes amerikanska ledsagare att Monica var så tråkigt och internationellt namn och frågade om han inte kunde få kalla henne Sven istället. "Sure" sa hon och så hette hon Sven under sin tid i USA.
  • QueenBeee
    Anonym (prupp) skrev 2014-08-14 21:42:06 följande:

Skulle inte döpa mitt barn till Lucifer, Judas, Hitler eller liknande. Men det är väl upp till var och en kan jag tycka...

Judas Lucifer Hitler Svensson.
    Det hade fan varit nåt.
  • Lilla My o co
    fluu skrev 2014-08-15 18:02:53 följande:

Fast vad är det ens som säger barnet kommer vara någon globetrotter? Dessutom, om jag tänker på alla mina vänner som varit utbytesstudenter/åkt på språkresor, så tycker speciellt amerikanare att det är roligt, trevligt och exotiskt med svenska namn.

Anekdot angående det: När Monica Zetterlund var i USA och jobbade på 60-talet(eller kanske var det 50-talet)och skulle presenteras för kollegorna tyckte hennes amerikanska ledsagare att Monica var så tråkigt och internationellt namn och frågade om han inte kunde få kalla henne Sven istället. "Sure" sa hon och så hette hon Sven under sin tid i USA.

• Emeli
    Indianica skrev 2014-08-15 17:09:51 följande:

Har inga problem med etablerade ord-namn såsom t.ex. Stig eller Björn, däremot är jag konservativ och ogillar nya ord-namn med adjektivstuk såsom Tindra, Glimma, Glänsa eller Glittra. Det finns miljoner redan etablerade namn så varför ska man ta och döpa sitt barn till typ Änglavinge? Dte låter bara löjligt med typ Änglavinge Persson.

Tindra, glimma, glänsa och glittra är verb, och inte adjektiv. I övrigt håller jag med dig.
  • puss
    QueenBeee skrev 2014-08-15 18:35:10 följande:
    Det hade fan varit nåt.

nej, det hade det inte.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • QueenBeee
    puss skrev 2014-08-15 19:24:04 följande:

nej, det hade det inte.
    QueenBeee skrev 2014-08-15 18:35:10 följande:
    Det hade fan varit nåt.
    Vafan...?
    Jag citerade ju mig själv för att göra en ändring i mitt inlägg, men det blev visst inget med det.

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?