• emptyprayers

hostar ihjäl mig, tre månader! hjälp?

Jag. Blir. Galen.

Fick hosta helt plötsligt i maj. Sedan dess har jag varje dag. Jag har varit hos läkaren...alla prover såg bra ut, förutom sköldkörteln som var lite lätt svängiga. Gjorde lungröntgen utan anmärkning.

Har fått mollipect och bricanyl. Hjälper en liten stund men inte länge.

Ringe och bad om mer mollipect då den.är slut men ssk på tidsbokning tyckte jag kunde klara mig utan...?

Inbokad på spirometri den 29/8 men jag vet inte vad jag ska ta mig till ända tills dess...hostar ihjäl mig och har ingen hostmedicin kvar.

Dricker varmt...men inget humorsknep hjälper.

Kombinationen av att det är jobbigt och man inte får svar på vad det är äter upp mig

Jag blir helt knäpp, men åka till akuten kan man ju inte göra även om jag har lust.

Vad är det för fel?! Och vad kan jag göra för att stå ur till ja jag får en ny läkartid?

• Svar på tråden hostar ihjäl mig, tre månader! hjälp?
  • strojes

Har det gjorts någon odling för att se om det är någon bakterie du har?
    Jag gick och hostade i flera månader en vinter och snabbsänkan visade inget så svaret var virus och inget gjordes. Tillslut togs iaf en odling i näsan (samma dag togs även en snabbsänka som inte visade något) och den visade på en bakteriell infektion och jag fick äntligen antibiotika och blev fri från hostan på några dagar.

• emptyprayers

Nej det har inte gjorts någon odling. Läkaren tror jag har astma men jag tvivlar...men hostan började inre efter.någon förkylning. Borde den inte gjort det om det är en bakteriell infektion?

Hur började din hosta?

strojes skrev 2014-08-16 21:58:54 följande:

Har det gjorts någon odling för att se om det är någon bakterie du har?

Jag gick och hostade i flera månader en vinter och snabbsänkan visade inget så svaret var virus och inget gjordes. Tillslut togs iaf en odling i näsan (samma dag togs även en snabbsänka som inte visade något) och den visade på en bakteriell infektion och jag fick äntligen antibiotika och blev fri från hostan på några dagar.

• Anonym (urk)

Kolla om du har spolmask... Sätter sig i lungorna

• strojes

Det var ett par år sedan jag hade hostan så kommer inte ihåg ifall jag hade någon förkylning eller ej när hostan startade.
    Om de misstänker astma antar jag att du har fått testa lungkapaciteten med en Pef-mätare eller liknande. Man får ta ett djupt andetag och sedan andas ut så mycket luft man kan så kraftfullt som möjligt. Den brukar ge en bra fingervisning ifall det är astma eller ej. Om man har astma har man rätt dålig kraft i lungorna och får således låga värden på ett sådant test.

• emptyprayers

Okej! Jag har gjort pef, en blåsning med bra resultat..

Jag tror det är något annat som spökar jag..

strojes skrev 2014-08-16 23:57:05 följande:

Det var ett par år sedan jag hade hostan så kommer inte ihåg ifall jag hade någon förkylning eller ej när hostan startade.

Om de misstänker astma antar jag att du har fått testa lungkapaciteten med en Pef-mätare eller liknande. Man får ta ett djupt andetag och sedan andas ut så mycket luft man kan så kraftfullt som möjligt. Den brukar ge en bra fingervisning ifall det är astma eller ej. Om man har astma har man rätt dålig kraft i lungorna och får således låga värden på ett sådant test.

• emptyprayers

Nej fy nu ryser hela jag...blääää. På allvar?

Anonym (urk) skrev 2014-08-16 23:55:24 följande:

Kolla om du har spolmask... Sätter sig i lungorna

• emptyprayers

Kan ju tillägga att jag har otroligt mycket slem också, men det lyckas jag inte hosta upp...

• emptyprayers

Då borde jag haft feber väl...? Har inte varit sjuk i övrigt bortsett från otrolig trötthet och yrsel mm...men det har jag haft flera år..

mamaleona skrev 2014-08-17 10:10:40 följande:

lungklamydia?

• Nixe
    emptyprayers skrev 2014-08-16 22:04:07 följande:

Nej det har inte gjorts någon odling. Läkaren tror jag har astma men jag tvivlar...men hostan började inre efter.någon förkylning. Borde den inte gjort det om det är en bakteriell infektion?

Hur började din hosta?

Exakt samma som för mig. De misstänkte astma och bla bla. Sen tog de en odling från min näsa (ajaj!) och fann moraxellabakterier. En vecka på antibiotika och fyra månaders panikhosta var som bortblåst!
  • emptyprayers

Men oj! Sjukt att de hellre gör en spirometri än ett sånt test. Jag funderar lite på om det kan vara sköldkörteln som gör så jag hostar, men inte troligt kanske. Har funderat på mycket...man blir ju tokig av att hosta såhär länge!

Nixe skrev 2014-08-17 10:42:32 följande:

Exakt samma som för mig. De misstänkte astma och bla bla. Sen tog de en odling från min näsa (ajaj!) och fann moraxellabakterier. En vecka på antibiotika och fyra månaders panikhosta var som bortblåst!

• Nixe

Be dom göra en odling. Moraxella är ofarligt men i vissa fall kan det ge långvarig hosta och det kan sätta sig på stämbanden. Astmatiker ska vara extra känsliga. Som sagt, en kur antibiotika och hostan upphörde och då hostade jag så tårarna sprutade och jag hade riktig dödspanik i de stunder jag inte fick någon luft alls. Min sambo fick med på bild hur jag ör helt blå i ansiktet efter en attack. Gjorde min spirometri efter doser med pulmicort, bricanyl och cocillana men det visade ingenting så det var bara bakterien.

• Madmoiselle

Det låter som kikhosta.

Svar på tråden hostar ihjäl mig, tre månader! hjälp?