• Englia

    hur mycket veckopeng?

    Hej!

    Hur mycket veckopeng har era barn? (skriv ålder)

    När började ni ge barnen veckopeng?

    Är det orättvist om man har 3 barn och ger 1 barn som är äldre (11 år) veckopeng men inte de 2 mindre barnen som är 5 år? (11åringen får veckopeng utöver det  lördagsgodis som de andra barnen får)

  • Svar på tråden hur mycket veckopeng?
  • LiaSthlm

    Självklart är det inte orättvist, de får ju också när de kommer upp i samma ålder.

    I vår familj får man månadspeng från att man fyller 6 år. Då får man 60:- som sen ökas 20:- varje år man fyller år tills ca 11 då höjs det lite mer.

    Min 11 åring har 250:- i månaden vilket är rätt mycket men då ska hon hjälpa till mycket med sin lilla syster.

  • Anonym (Guldpeng)

    Min son kommer att börja få veckopeng efter fyraårsdagen (han fyller fyra i slutet av detta år).
    Då kommer han att få 10 kronor (en guldpeng) i veckan.
    För att få guldpengen så måste han hjälpa till med lite enklare saker här hemma (exempelvis plocka undan i sitt rum, ställa in sin tallrik i diskmaskinen, osv), samt framförallt lyssna på tillsägelser och lyda dessa.

  • Anonym (Guldpeng)

    Om man får veckopeng, vilken veckodag är bäst att få den på?
    Jag tänker antingen fredag, lördag eller söndag.

  • Fjärilslarv

    jag var väl 5 tror jag när jag började få veckopeng som jag fick köpa mitt lördagsgodis för, likaså för mina bröder.
    min syster fick dock både veckopeng och godis, tyckte det var sjukt orättvist.

  • scanmia

    Vi ger veckopeng från fem års ålder. Det blir motsvarande 15-20 kr och man kan köpa sig typ en glass, om man inte väljer den största, för den summan. Vi säger att det är för det där lilla extra som barn vill ha och att istället för att vi vuxna bestämmer vad det ska vara så får man själv göra det när man är så stor. På så sätt blir det aldrig orättvist för alla barn får lika mycket, men de äldre kan ta ansvar för lite av det själva och det är väldigt skönt att när de tjatar om något i affären bara säga självklart kan du få det - har du tillräckligt med pengar eller behöver du spara några veckor först? Och storasyskonen verkar tycka att det är ok om småsyskonen får någon liten grej eller godbit när vi är ute, för de väljer att spara till något annat. De har på det stora hela varit väldigt duktiga på att spara - nästan för bra - vi ville ju att de skulle lära sig lite om att spara och slösa och prioritera och gärna göra några av de där misstagen nu när insatsen är så liten och inte i framtiden när det kan röra sig om så mycket mer. Jag trodde att vi skulle öka på beloppet (den äldsta är 9 år nu) men eftersom han alltid verkar ha "tillräckligt" för att kunna göra vad han vill så har det inte blivit av. Vi betalar förstås fortfarande glass och sådant när vi är ute som familj.
    Vi har också fått förtydliga att bara för att det är deras pengar så får de ju inte köpa vad som helst för dem utan våra regler i familjen gäller fortfarande (nej till "riktigt" samurajsvärd!!!). När de sparar till något långsiktigt har jag också stoppat impulsköp av något annat och infört en sova-på-saken-regel för att skydda mot mördande reklam.

  • Anonym (Guldpeng)

    När det kommer till VECKOPENG; vilken veckodag bör denna betalas ut?

    Jag tänker fredag för att barnet ska få chans att inhandla något inför helgen.

    Jag tänker söndag, för att få ett fint avslut på veckan som varit.

    Jag tänker onsdag, för att allt kul inte behöver ske under helgen.

    Vad tycker ni?

    Jag vill tillägga att sonen kommer att få en guldpeng i veckan om han hjälper till med enklare saker hemma, samt att han lyssnar på tillsägelser samt lyder dessa.
    Utöver denna guldpeng så kommer han att få sitt vanliga lördagsgodis: en skål med frysta hallon, en liten skål med popcorn, samt antingen ett kinderägg, en klubba eller en glass.

  • Anonym (Guldpeng)
    5by5 skrev 2014-08-17 16:39:17 följande:

    Mina barn (3 och 6) får 20 kr i veckan på lördagar.


    Får jag fråga vid vilken tid de får pengen? Alltså, haha, menar morgon, förmiddag, eftermiddag eller kväll, typ?

    Får de handla sitt eget lördagsgodis för de pengarna, eller får de 20 kronor PLUS lördagsgodis (om de ens har sånt, vill säga).
  • Anonym (Guldpeng)
    katastrofplantagen skrev 2014-08-17 17:05:49 följande:

    Ingenting får dom eftersom dom inte kan hantera pengar


    Oj, det lät illa.
    Varför inte träna dina barn i det då?
Svar på tråden hur mycket veckopeng?