Inlägg från: Annelie 76 |Visa alla inlägg
  • Annelie 76

Pco och sköldkörteln

Jag har "vanlig" hypotyreos om är helt infertil på Levaxin. Har tom gjort två IVF utan resultat när jag hade Levaxin. Oförklarligt infertil då alla mina provsvar var SÅÅ bra.

Fick problem och fick efter påtryckning byta till grissköldkörteltabletten Armour Thyroid. Några veckor efter bytet var jag gravid, spontant. Tyvärr utomkvedshavandeskap. Fick byta medicin efter pga leveransproblem och var infertil igen. Bytte tillbaka till Armour efter ett halvår och var återigen gravid efter några veckor. Resultatet av den graviditeten är 3 år om mindre än en månad.

Ville ha syskon och tog ut kopparspiralen i januari i år, i februari var jag gravid igen och har nu ca 11 veckor till BF. Äter fortfarande Armour...

Läkarna hävdar med en dåres envishet att Levaxin är det enda som behövs för att bli gravid, vilket bevisligen inte räckte för mig. Risken är stor att det finns fler som mig och du kanske är en av dem TS. Tyvärr är det inte den lättaste medicin att få utskriven då man måste söka licens för den och läkarna inte tror på medicinen (obs, TROR. Inte mycket till vetenskap här inte). Du får gärna skicka PM till mig om du vill ha hjälp, jag har bla tips på hur licensansökan bör skrivas.

• Annelie 76
    Jennie1987 skrev 2014-09-05 14:26:08 följande:

Hej på er!
    Hur går det för er?

Jag hankar på på jobbet och jobbar nu heltid (var sjukskriven 2 månader innan min sommarsemester) så kroppen kämpar verkligen. Jag har mycket värk i lederna och musklerna och verkligen problem med minnet!
    Men höjningen av Levaxinet har ialla fall gjort att jag inte är sådär förlamande trött. Alltid något.
    Jag äter LCHF och har gått er 3 kilo en i söndags! Vet att det är vätska såhär i början, men man blir grymt peppad av att få se resultat på vågen också, känner mig mindre svullen också :)

Hoppas nu bara att kroppen ska reda ut sig...
    Fick svar igår från min läkare som skrev att alla prover han tagit (9 rör blod!) var bra, utom D-vitamin, så ska äta vitamintillskott.
    Och jag vet ju att det är jätteviktigt med D-vitamin, så det ska jag absolut ta på allvar.
    Han skrev att jag hade rejält låga doser av D-vitamin, speciellt såhär efter en riktigt solig sommar. Jag tänker att det kanske är något knas i kroppen då, som gör att jag inte tar åt mig av solen eller D-vitaminet?
    Hur som helst så är jag beredd att testa allt för att få må bra!

För produktion av d-vitamin krävs att man solar mitt på dagen en kvart ungefär, utan solskydd. Funkar från maj till augusti, sen har solen fel vinkel. För produktionen krävs ordentligt med kolesterol.

Har du recept på tillskott eller ska du köpa själv? Iaf har jag läst att det krävs mer än 2000ie för att höja nivåerna. Det finns tillskott med dosen 4000 och 5000ie, ta såna varje dag tills värdena är ok. Kapslarna/tabletterna behöver tas med nåt fett för optimalt upptag.
Svar på tråden Pco och sköldkörteln