maribel skrev 2014-08-21 21:41:43 följande:
Vi fick en trea för 3mån sedan. jag är över 35 och mina andra barn är 5 och 8 år gamla. det är det bästa vi gjort MEN jag skulle aldrig skaffa ett till barn med kort tid emellan. Nu har man tid för nya bebisen och barnen äe större och klarar massor själva så dem är så glada och förtjusta i sitt syskon. Hade haft dåligt samvete hela dagarna för allt man inte hinner göra med barnen om dem varit mindre.Och för syskonsvartsjuka och för att orka en graviditet med ett småbarn hemma. Det är stor skillnad att ha en bebis och en 4 eller 5 åring mot att ha en bebis och en 2 åring.
Jag håller inte med. Det finns för- och nackdelar oavsett hur man gör. Vi har 4 år och 2 månader mellan ettan och trean. Jag var 36 när ettan föddes så av den anledningen var det självklart med barnen tätt. Visst var det tufft ibland men härligt också. Och mina stora fick ju fördelen att ha en förälder hemma, vara på förskolan så mycket som passade dem, slippa morgonstress för att vara på dagis tidigt. Men framför allt är det så härligt att de har varandra! De leker massor, ibland alla tre, ibland två i taget. Så det var också för deras egen skull jag ville ha dem tätt. De stora har förstås egna kompisar också men när ingen är hemma eller som nu i sommar när vi rest har de ändå alltid kompis.