• Ullan87

    Profylaxkurs eller inte?

    Hej,

    Har stött på flera erbjudanden om att gå profylaxkurs och eftersom det kostar runt 900kr känner jag att jag måste fundera. Har inte gått någon föräldrakurs än, men det känns som att ämnet i alla fall kommer att beröras där. Hur gjorde ni? Och ni som gått kursen, hur mycket hjälpte den er?

    /Louise

  • Svar på tråden Profylaxkurs eller inte?
  • The Fugly

    Vi gick på babyz.se profylax och tyckte det var jättebra. Föräldrautbildningen tyckte vi var väldigt torftig och mest teoretisk. På profylaxkursen fick vi mer faktiska verktyg.

  • Ullan87
    The Fugly skrev 2014-08-20 14:25:14 följande:

    Vi gick på babyz.se profylax och tyckte det var jättebra. Föräldrautbildningen tyckte vi var väldigt torftig och mest teoretisk. På profylaxkursen fick vi mer faktiska verktyg.


    Ok, hur upplevde du att det hjälpte under själva förlossningen? Funkade det?
  • EllaDaniella

    Profylaxkurs kan man få gratis genom sin barnmorska det är bara att fråga efter det. Vi har varit på första delen av profylaxkursen och den ska vara kostnadsfri sålänge du går via MVCGlad

  • The Fugly
    Ullan87 skrev 2014-08-20 19:33:30 följande:
    Ok, hur upplevde du att det hjälpte under själva förlossningen? Funkade det?
    Jag kände mig mentalt förberedd och visste hur jag skulle tänka under värken för att bli så avslappnad som möjligt. Min man kände att han hade bra koll på hur han skulle hjälpa mig och lärde sig rent fysiska knep.

    På föräldrautbildningen via MVC kände jag det mest var en mekanisk beskrivning av förloppet och smärtlindring samt en diffus uppmaning att andas lugnt och slappna av.
  • Ullan87
    EllaDaniella skrev 2014-08-21 11:23:24 följande:

    Profylaxkurs kan man få gratis genom sin barnmorska det är bara att fråga efter det. Vi har varit på första delen av profylaxkursen och den ska vara kostnadsfri sålänge du går via MVC


    Det verkar vara olika för olika landsting. Vilket tillhör du? Här i Karlstad verkar man få lägga en tusenlapp :/
  • lilalarv

    Hej, jag har inte gått min än, men i okt ska jag gå profylax kursen som är gratis genom BVC. Och om två veckor ska jag gå en profylaxkurs som är hypnobirthing. Lite mer "avancerat" eller vad man ska säga, den är mer till för avslappning genom andning. Den kostar dock 1995:- men jag drar av den på mitt friskvårdsbidrag genom jobb. Kan skriva sen om den när jag gått den om det önskas :)

  • Guapa

    Här i sthlm fick vi punga ut 2000 kr för en profylaxkurs. Tyckte inte det var värt pengarna, mest en massa snack och upprepanden om samma sak om och om igen "det gör ont men det är en POSITIV smärta, och den är inte konstant, det mesta är värkvila, och det slutar göra ont direkt när barnet kommit ut" osv osv. Bara en liten del ägnade vi åt faktiska övningar. Förberedande förlossningskursen var tillräcklig. Sen finns det kurser att ladda ner från nätet för ett par hundralappar.

  • lilalarv
    Guapa skrev 2014-08-29 12:28:57 följande:

    Här i sthlm fick vi punga ut 2000 kr för en profylaxkurs. Tyckte inte det var värt pengarna, mest en massa snack och upprepanden om samma sak om och om igen "det gör ont men det är en POSITIV smärta, och den är inte konstant, det mesta är värkvila, och det slutar göra ont direkt när barnet kommit ut" osv osv. Bara en liten del ägnade vi åt faktiska övningar. Förberedande förlossningskursen var tillräcklig. Sen finns det kurser att ladda ner från nätet för ett par hundralappar.


    Tråkigt när man inte blir nöjd och har betalat så mycket.. Ifs så betala vi inte för vår (Höganäs i Skåne) men jag ville ändå gå hypnobirthing kursen för den är inte som den "vanliga" profylax. Den är avslappning. Finns videos och sånt om det på youtube. Vissa säger att dom föder utan smärta, men det får man nog ta med en nypa salt. ;) men att varA avslappnad e något jag behöver iallafall! Blir så lätt uppstissad så därför väljer jag att gå den. Så jag hoppas den hjälper :)
Svar på tråden Profylaxkurs eller inte?