• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Bell13
    kiwifågel skrev 2014-09-27 20:22:32 följande:

Vi fick också jättebra kubresultat så nu är det nog dags att börja shoppa och inreda barnkammaren! :)

JhjärtaK: mysigt att få känna så tidigt. Men säkert inte helt ovanligt med dubbelt så många därinne som buffar och har sig. :) 

Jag har börjat shoppa lite babykläder. Kommer gå bananas när vi gjort rul. Vi har också börjat kolla på spjälsäng, hur tänker ni andra gällande dyr eller billig? Jag har aldrig köpt dyr spjälsäng men tycker att Stokkes är väldigt snygg. Men är det värt priset?

Vi har bestämt oss för en Bugaboo camelion 3 och tänkte köpa den via babyplus verkar som den landar på straxt under 10000 kr med tillbehör och adapter för bilstol samt frakt. Rätt överkomligt tycker jag.
  • JhjärtaK
    kiwifågel skrev 2014-09-27 20:22:32 följande:

Vi fick också jättebra kubresultat så nu är det nog dags att börja shoppa och inreda barnkammaren! :)

JhjärtaK: mysigt att få känna så tidigt. Men säkert inte helt ovanligt med dubbelt så många därinne som buffar och har sig. :) 

Härligt med bra kub!

Ja mysigt men nu blir jag osäker på om det var dem eller bara tarmarna, haha
  • DiplomatiskaJag
    naughtyn skrev 2014-09-28 07:53:13 följande:

Hur många här gör INTE kub och varför?

Vi hade tid för Kub på tisdag med valde att avboka den eftersom vi kom fram till att vi inte vill fatta något beslut baserat på att sannolikheten för kromosomavvikelse vore hög. Det är trots allt så få somliga med dawns och hade det inte varit för att vi erbjöds testet gratis så skulle jag aldrig funderat på det från början. Jag är 28 år.

Jag avstår kub och är 34 år. Jag vet inte vad jag ska ha resultatet till och är orolig att en högre risk skulle göra mig orolig hela graviditeten.

Vem har rätt att bestämma att en med down inte har rätt till ett liv?? För mig blir det ett etiskt dilemma. Jag vill ha ett friskt barn såklart men har jag rätt att välja bortett sjukt barn?

Sen finns det såklart andra värre kromosonavvikelser som kan upptäckas på kub men jag väljer ändå att avstå.
  • Linaslus

Vi avstår oxå kub. Känns onödigt då jag ändå inte skulle vilja gå vidare med andra tester. Sen är jag "bara" 30år och det kostar ändå 1500kr här dom kan jag lägga på nått annat till bebbe!

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-28 08:03:36 följande:
    Jag har börjat shoppa lite babykläder. Kommer gå bananas när vi gjort rul. Vi har också börjat kolla på spjälsäng, hur tänker ni andra gällande dyr eller billig? Jag har aldrig köpt dyr spjälsäng men tycker att Stokkes är väldigt snygg. Men är det värt priset?

Vi har bestämt oss för en Bugaboo camelion 3 och tänkte köpa den via babyplus verkar som den landar på straxt under 10000 kr med tillbehör och adapter för bilstol samt frakt. Rätt överkomligt tycker jag.
    Vi köpte en begagnad spjälsäng från Ikea pt dottern och en av tvillingarna (kanske båda i början) får ärva den. Den andra spjälsängen kommer vi nog att få låna/köpa av några vänner. Jag tycker att den från Ikea (Gulliver) som vi köpte är jättefin och den har alla "funktioner" man behöver dessutom.

Angående vagn så tänker vi köpa begagnat denna gång. Köpte en ny teutonia be you till dottern men vi hade nog köpt den begagnad om den funnits på blocket men den modellen var helt ny när vi köpte den. Tvillingvagnar är ju inte billiga tyvärr men jag hoppas att vi hittar någon bra via blocket när det börjar närma sig. Jag vågar inte köpa en tvillingvagn förrän rätt så långt in i graviditeten då risken ändå finns för att en av de inte klarar sig.

Kan tipsa om att köpa bugaboo från någon Holländsk hemsida, de är sååå mycket billigare där.
  • Madelen b

Jag kommer inte heller göra kub, del är jag "ung" 28 år ochsom flera skriver här vet ja inte va ja skulle göra m resultatet!!

Ang själsäng, vi köpte en från troll för 2800kr till sonen tanken om att de är bra 2:a hands värde rök då ungen tuggade sönder halva sängen;) så den får funka till denna oxå, dock vagga i början denna gång!

Vagn, jag är en barnvagns nörd, äger just nu 5st vagnar och har till sonen sammanlagt haft 7st! Jag vill såklart testa en ny till denna men sambon är svår;) så får finansiera de själv!! Men vill ha en bugga buffel, en retro vagn och helst ett bee;P

Är kanske sista barnet så man får ju passa på!!

• DiplomatiskaJag

Vi har sparat allt från sonen så vi behöver inte köpa något förutom en liggdel till vagnen. Så när vi vart på rul kan vi börja fundera på liggdel och eventuellt köpa nåt nytt klädesplagg bara för att det är kul. Då kommer vi även börja fundera på namn :)

• Solkatten

Jag är 30 år och vi hade inte tänkt göra KUB men när en väns foster upptäcktes ha DS på KUB och en annan bekant fick reda på att barnet hade kromosomavvikelser på RUL ändrade jag mig. Jag vill inte behöva se det på RUL och ta ställning då så långt in i graviditeten. Nu så här i efterhand hade jag kunnat strunta i det. Vi fick en låg risk men inga toppensiffror så jag blev varken lugnad eller mer orolig. Siffrorna ger ingen anledning till fler prover så nu väntar vi på RUL i alla fall. Jag känner ändå att jag tar det med ro. Det värsta är om det upptäcks en kromosomavvikelse som innebär att barnet inte överlever utanför magen. Sedan är det tydligen 40% av DSgraviditeter som slutar i missfall så det vore ju bra om en fick reda på att barnet har det oavsett hur man vill gå vidare sedan. Jag förstår er som inte gör KUB, gjorde det inte med första barnet när jag var 27.

• agirlnamedbill

Jag har inte ens funderat på KUB förrän jag gick med i tråden. Visste inte ens vad det var. Det erbjuds inte här så var inget man fick höra om i förra graviditeten. Kommer ju inte lägga ner extra pengar på det heller för oftast så rensar ju kroppen bort det som är sjukt på naturlig väg så risken att det är något riktigt sjukt där inne är ju liten.

Hade KUB erbjudits till alla här med så hade jag gjort det, men just för att få ett extra ultraljud!

Jag förstår ingenting när folk pratar om barnvagnar! Med dottern så köpte jag en kombivagn från blocket för 500kr, tyckte den hade härligt mönster och var skön att köra så när folk pratar om vagnar som kommer närmre 10.000 får jag lite småpanik! Det är ju i klass med en billig bil..

• Elisebet

Hej, 

Vill bara meddela att jag hoppar av tråden här. I torsdags förra veckan så fick jag se ett fint tickande hjärta, då i v 10. Några dagar senare dog den och det fick jag veta på akutgyn natten till torsdag denna vecka. Tyvärr vill kroppen inte sätta igång själv, så på tisdag blir jag inlagd för medicinsk abort. 
    Lycka till allihop, jag tar nya tag så fort jag kan. 

Just det- till er som undrar om jag vet varför det hände, nej det vet jag inte. 

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)