Inlägg från: Anonym (70+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (70+)

Helt omöjligt att få jobb!!

Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40) skrev 2014-09-12 10:28:37 följande:

Vill bara flagga för att det är helt annorlunda idag jämfört med för 10 år sedan.

Jag har själv jobbat i många år, pluggat på högskola nästan tio år och är idag arbetssökande (varslad pga konjunkturen). Började med att söka sådana jobb jag förr i tiden hade så länge. Funkade inte alls pga att man faktiskt måste vara utbildad undersköterska eller förskolelärare för att vikariera som det - åtminstone där jag bor (frågade och försökte). Kommunen tar dock in icke utbildade vikarier om kommer med lönebidrag/praktik/fas3...

Har även sökt en massa jobb som bara kräver gymnasieutbildning men har aldrig kommit på intervju för dessa. Kommer bara på intervju för arbete inom det jag har arbetat med och är utbildad för - är dock tuff konkurrens, får bara korta vikariat och funderar nu å hur jag ska lyckas få lönebidrag . Inte helt lätt att få som 40+ akademiker...

Läs gärna senaste inläggen i denna blogg för lite koll på nuets arbetsmarknadspolitik

helgavonpitbull.wordpress.com/

Sverige hade en lågkonjuktur i början av 90-talet,  då väldigt många varslades;  både anställda i näringslivet och offentliganställda,  både fabriksarbetare och högutbildade akademiker..

I början på 80-talet var det svårt att få jobb som sjuksköterska,  kände en som jobbade på café  på Stockholms central eftersom inga jobb i hennes yrke var tillgängliga.

Visst är det tufft nu -  och det är verkligen inte första gången det är det i Sverige.
  • Anonym (70+)
    Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40) skrev 2014-09-12 10:54:31 följande:

Sant - men på 90-talet fanns inte dagens system med lönebidrag och bemanningsföretag + 75-dagarsregeln som gör det svårt för dig att arbeta deltid om inte student...jag jobbade på 90-talet !

Lönebidrag -  visst fanns det!  Sedan första dagen på nya jobbet 1989 delade jag arbetsrum med en kollega som går på lönebidrag (cp-skadad,  i rullstol).   I arbetsrummet bredvid fanns en annan lönebidragare  (f d lågstadielärare som blivit utbränd).  

Du får gärna förklara dagens lönebidrag,  jag vill gärna lära mig hur arbetslivet är idag.  Då användes det som ett sätt för arbetsgivaren att få arbete utfört av billig arbetskraft.   Och inte 100 % effektiva arbetstagare fick en möjlighet till arbetsliv och kollegor.

Krångligare är reglerna för att få ersättning från A-kassa,  det håller jag med om.  Även om man även på 90-talet fick höra att man skulle skylla sig själv som accepterat deltidsarbete.  Teorin från fackföreningshåll var att om alla vägrar  att  ta deltidsjobb skulle arbetsgivarna tvingas att konstruera heltidstjänster...
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!