-
Mm o att arbeta med ekonomi är sååå fiiiint...Anonym skrev 2014-09-04 08:38:34 följande:Intressant uppräkning av "skitjobb"! Så att jobba på ICA är "skit" och stackars de som har en personlig assistent med inställningen att det jobbet är dynga.! Jag tror att kallskänkan, bartendern och servitrisen etc oftast stortrivs med sina jobb och har en stor yrkesstolthet. -
Så att ha försörjningsstöd är mer meriterande än att man försörjt sig själv..? Jag blir riktigt nyfiken på för vilket företag du arbetar.Busy skrev 2014-09-04 09:45:35 följande:Har inte läst alla svar men vill påpeka en sak för dem som säger att TS ska ta vilket jobb som helst tills hon får ett jobb som ekonom.
Jag har jobbat med rekrytering. Där hände det ibland att vi fick ansökningar, till kvalificerade jobb, från personer med högskoleutbildning men som hade jobbat som busschaufförer eller kassabiträden i väntan på rätt jobb. De var aldrig aktuella för de kvalificerade jobben då deras utbildningar hade blivit för gamla och det fanns sökande med färsk utbildning eller utbildning och erfarenhet.
Självklart har man ju skyldighet att försörja sig men mitt råd är att söka jobb, även enklare jobb, men som leder i rätt riktning. Ex. enklare administrationstjänster på ett företag med ekonomiavdelning. Till och med praktik är bättre än att jobba som busschaufför om målet är att få ekonomjobb.
Alla arbeten ger lärdomar, kontakter, meriter osv. -
Påstod ingenting om dig i inlägget...?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:31:58 följande:Nu är du där igen och hittar på saker. Jag har haft extrajobb under mina studier, men har det inte längre. Jag söker även jobb i butik, restaurang osv, söker inte bara ekonomjobb och jag är absolut inte kräsen. Många företag vill inte anställa någon som ändå kommer att dra inom något år när man hittat ett jobb som relaterar till ens utbildning.
Du vet verkligen väldigt lite om arbetsmarknaden. -
Varför lämnar du inte in dina sjukintyg till csn nu?
-
Men HUR är du överkvalificerad?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:11:57 följande:Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.
Du har ju själv upptäckt genom denna tråd att du har rätt dålig koll på arbetsmarknaden. Du tror inte det finns en chans att du har fel även i detta?
de flesta butiker ger inte en tillsvidare anställning, du går på timmar. Det passar dem utmärkt. Lika så inom städ och inom vården.
Hur många terminer är din utbildning på -
Ja jag undrar också helt seriöst hur du anser dig överkvalificerad för att arbeta i butik, restaurang, städ eller tex vården.Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:21:28 följande:Seriöst?! -
Oj vad fel du har. Men det är ju bekvämt att ha något att skylla på.Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:27:47 följande:Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
Men toppen för dig att du har sån koll på arbetsmarknaden helt plötsligt.
Märktes från början att du inte var ute efter tips. Du har slagit bort varenda tips eller råd du fått.
Men vet du vad? Det är din försörjning, så jag bryr mig inte. Hamnar du i sitsen att du måste söka försörjningsstöd så kommer du att få utföra sysslor du anser dig stå över.
-
Så alla som studerar på högskolan, långt mer avancerade och längre utbildningar än du, hur får de arbeten? På mitt jobb har vi en läkarstuderande som arbetar med interposten.
-
Men vad är det som säger att du kommer att få arbete direkt när du är klar?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:37:19 följande:Ja absolut kan det vara så. Men eftersom att jag snart är klar, så fattar de väl att jag kommer att dra så fort jag får chansen. Hade varit en annan grej om jag hade 1-2 år kvar på utbildning, men nu är det några månader kvar på utbildningen. -
Men vi pratar ju om andra brancher...? Men du hävdar ju att du är överkvalificerad i alla brancher..?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:38:08 följande:PRECIS detta jag menar, men det verkar vara svårt för vissa att förstå. -
så vad en enda arbetsplats har sagt, det är det som gäller för dig??Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:40:03 följande:Suck igen. Jag har jobbat i butik under mina studier, sökte extrajobb samma år jag började studera. De frågade på intervjun hur länge jag tänkte stanna, ja min utbildning är ju 3 år så det blir iaf 3 år sa jag. Bra för de ville inte ha någon som bara stannar i några månader och sen drar vidare. Jag är klar till årsskiftet, det är om 4 månader.
Alla tusentals som arbetar på timmar då? Alla så har tillfälliga arbeten? -
Fast du skriver ju att du har läst lääänge på högskolan för att slippa slava i butik..? Då anser man att man står över det..Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:41:43 följande:Men alltså du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Du har kommit med mer anklagelser än tips. JAG anser mig inte stå över någonting, men FÖRETAG anser det. Nu har jag sagt det FLERA gånger.
Hur får alla studenter arbet om man inte kan få tillfälliga jobb och inte "enkla" jobb om man läst på högskolan?
om du inet ens nu kan få ekonomijobb för att de hellre tar en gymnasieekonom - hur ska du då få jobb sen?
Och fortfarande, varför inte bara fixa med intygen till csn så löser sig ju allt? Man får dessutom behålla en del från csn när man är sjukskriven -
Så du är inte överkvalificerad att jobba i butik eller restaurang?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:50:35 följande:Nu är det här ett icke-problem då jag även söker jobb i butik och på restaurang. Och återigen! JAG anser inte att jag är överkvalificierad, företagen anser det.
Hur många arbetsgivare har sagt att de vill inte ha dig för att du har för hög utbildning?
Hur många terminer är din utbildning på? -
Du har svårt för att svara på frågor va?Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:54:07 följande:Inte ekonomijobb, jobb som ekonomiassistent. Alltså du förvränger verkligen ALLT jag skriver. Har heller inte skrivit något om att "slava i butik". Det är DINA ord inte MINA -
Det du inte förstår/vet om är att många många arbetsgivare vill ha tillfällig personal. På timmar tex. du kommer inte att få en tillsvidareanställning någonstanns, det handlar om extrajobb. Och du hade kunnat vara läkare om ett halvår men likväl fått de jobben, som tex i butik, restauranger osv.
Du kan inte räkna med att du kommer att få ett arbete direkt när du är klar, det kan ta år? Och därför måste du ha en plan så du kan försörja dig. -
Rätt intressant resa i denna tråd. Från att ts inte kan söka jobb som kräver kvalifikationer till att hon inte kan söka jobb för hon har för höga kvalifikationer.. Det ger uttrycker att vara "mellan jobb" en ny innebörd.