• Äldre 3 Sep 17:11
    3424 visningar
    10 svar
    10
    3424

    Att välja...adoption,äggdonation,leva utan barn..

    Hejsan,när jag var 28 år fick vi besked att jag är infertil och ej kan få egna biologiska barn. 'Valen' vi står inför nu är att leva utan barn, adoptera, eller äggdonation. Det är de enda alternativen. Egentligen bör man vara tacksam över de alternativa sätt som finns men ännu har vi inte genomgått krisen klart och kunnat ta något beslut. Övervägandena är oändligt långa och så väldigt många. Känns för närvarande aldrig som att vi kommer att kunna bestämma oss. Framtiden total oviss...

    Hur har ni rent känslomässigt, etiskt och praktiskt upplevt 'valen'.?
    För er som har gått igenom något liknande eller gör det nu så vet ni att det jag skriver endast är en droppe i havet. Hoppas på svar i diskussionen och att man kan vara ett stöd för varandra då det läns ensamt i så svåra frågor och skulle vara värdefullt för mig att dela känslor med andra.

    Önskar reflektioner och svar från er som delar egna erfarenheter i frågan tack.
    Tackar på förhand nej tack till svar från er som inte har egna erfarenheter av detta och hoppas att det respekteras. Tack.

  • Svar på tråden Att välja...adoption,äggdonation,leva utan barn..
  • Äldre 4 Sep 20:51
    #4

    Tack omtänksamma ni för att ni engagerat er att svara på mitt inlägg! Hjärta
    Vi är inte gifta (ännu) men vi har levt tillsammans i över 10 år så vi står inför att kanske "behöva" gifta oss om adoption skulle bli den väg vi ska sikta emot. Är snart 30 år nu. Vi har alltid räknat i barn i vår framtid men nu känns även om vi har möjligheterna att försöka äggdonation eller adoption som osäkra, och rädsla hos oss att satsa och hoppas på något som vi inte vet säkert om det heller kommer att gå.. Jag och min sambo lutar för närvarande lite mer åt två olika riktningar. Ibland känner min sambo att vi kanske skulle vara utan barn för att undvika och bespara oss att genomgå ännu mer känslomässiga stormar. Men egentligen vill vi ha barn, han kände aldrig en minsta tvekan innan detta beskedet. Han stöttar mig mycket i det som vi går igenom.


    "ekke" tack så mycket för ditt svar! Grattis till er framgång i att bli familj! Har flera frågor just om adoption som du har erfarenhet ifrån. t.e.x. hur lång tid tog utredningen inom socialtjänsten? Var den svår och tuff?-räknar med det men svårt att föreställa sig något man aldrig varit med om. När jag och min sambo föreställer oss processen känns det så utlämnade att man blir granskad så i sömmarna när man samtidigt bär på så mycket känslor i samband med beskedet om infertilitet. Hur upplevde ni föräldrautb/kursen? Vad jag hört är barnen som behöver adoption oftast äldre idag- från cirka 2 år eller 3 år. Vad vet ni om det? Hur länge fick ni vänta på barnbesked , resa etc? Hur gammalt var ert barn när han/hon blev en del av er familj? Hur pass välartikulerade/sociala måste man vara för att bedömas som lämpliga föräldrar till ett adoptivbarn? Hur ofta blir sökande adoptivföräldrar godkända resp. icke godkända? Hur stort nätverk behöver man ha med familj och vänner för att det ska vara tillräckligt stort om man ska godkännas? Hur mycket har hela adoptionsprocessen kostat er?

    "Stimpan" tack för du delade med dig. På vilket sätt menar du att äggdonation var tufft fysiskt? Får jag fråga hur många gånger ni försökte innan ni valde att avbryta försök till barn på det sättet? Du som samtidigt har erfarenhet av båda alternativen tolkar jag dig rätt om du eller ni båda upplevt att äggdonation var "tuffare" än adoption? Vill du berätta mer om på vilket sätt så vore jag tacksam! Lycka till och hoppas att ert lilla mirakel kommer till er snart! Du får gärna dela med dig vad du vet om du vill av de frågor jag skrev under inlägg till "ekke".

    "hemmamamma82" Grattis till er familjeliv och till ert barn som äntligen kom till er efter längtan! Fortsatte ni försöka med äggdonation parallelt som adoptionsprocessen pågick? Om ni endast försökte en gång med äggdonation- hur kom det sig att ni valde bort att försöka igen och istället satsa på adoption? Vill du berätta mer om adoptionsprocessen ni gått igenom? Hur gammalt var ert barn när han/hon blev en del av er familj? Du får gärna dela med dig om vad du vill av de frågor jag skrev under inlägg till "ekke".

    Tack igen snälla ni!

  • Äldre 7 Sep 12:13
    #7

    ÄppleFrågor om adoption:         (förstår att det är lite olika från person/par, ort et.)Äpple
    *Hur har ni upplevt föräldrautb/kursen, hur länge fick ni vänta innan ni fick börja den och ungefär i vilken ålder är de flesta som vill försöka adoptera?

    *Hur upplevde ni att genomgå utredningen av socialtjänsten? Hur gick det till? Vill gärna veta så mycket som möjligt för att kunna vara mentalt förberedd om på vad det innebär. Har tolkat att de vill träffa familj och vänner för t.e.x. intervjuer, är det så? Både jag och min partner saknar varsin förälder- vet inte om det kan vara till nackdel för oss?

    *Är oftast barnen som adopteras idag äldre- från cirka 2 -3 år och uppåt?

    *Hur länge har ni fått stå i kö och vänta på barnbesked , resa etc?

    *Hur gammalt var ert barn när han/hon blev en del av er familj?

    *Vad krävs för att bedömas som lämpliga föräldrar till ett adoptivbarn? För er som eventuellt fått avslag- vad har varit skäl till att ni enligt regelverket inte uppfyllt villkoren?

    *Statistiskt sett, hur ofta blir sökande adoptivföräldrar godkända resp. icke godkända?

    *Hur mycket har hela adoptionsprocessen kostat er?

    Äpple


    "Stimpan" Återigen tack för att du svarat! :)) Ert synsätt/färhållningssätt om de första ögonblicken tillsammans som man så gärna vill dela ihop är verkligen vackert, och sant! Skönt att ni bara ha goda erfarenheter från kommunens socialtjänst vad gäller bemötande/samtal och alla procedurer. Hur länge har ni stått i kö till adpotion nu? Hur har ni gjort i val av land? Har ni preciserat någon ålder som ni önskat kring barnet eller andra "egenskaper"? Kan din man få biologiska barn? Om han kan det hur har han känt kring att inte få biologiskt/genetiskt barn fast han egentligen rent biologiskt skulle kunna. Anledning till att jag undrar är att det är så i min livssituation och undrar hur de kan tänka lite längre fram i processen.

    Tack "ekke" för ditt meddelande! :))

  • Äldre 7 Sep 12:29
    #8

    Några frågor till;

    *Hur mycket "arbete" (förutom känslomässigt mm) är det vad gäller handlingar och dokument som ska till adoptionsorganisationerna och till utlandet?

    *Hur fungerar kösystemet till adoptionsorganisationerna? Berätta gärna så mycket ni vet! Har jag förstått rätt om det är så att man inte kan skicka ansökan förens föräldrakurs+medgivande är klart men man kan stå i kö innan?? Räknas den tid man står i kö fast man inte är godkänd/klar ännu?

    *Till er som har adopterat ett barn, hur kändes det väl framme i utlandet och hur gick det till där med att träffa barnet, umgänge etc? Blir man granskad även när man kommit dit?

Svar på tråden Att välja...adoption,äggdonation,leva utan barn..