• Anonym (.)

    Är det sant att man måste bajsa på bb innan man får åka hem?

    Kanske låter jättekonstigt haha men är det sant?

    en kompis till mig sa att man inte får åka hem från sjukhuset efter förlossningen om inte mamman har bajsat först. Jag tycker det låter konstigt? Jag menar sjukhusen släpper ju nästan hem mammorna på en gång nuförtiden i och med att det är platsbrist.

    Jag är orolig inför min framtida förlossning nämligen då jag i stort sätt hela mitt liv har haft en ganska seg och hård mage. Ibland kan det gå 4-5 dagar innan jag bajsar men man kanske får lavemang på sjukan? ;)

  • Svar på tråden Är det sant att man måste bajsa på bb innan man får åka hem?
  • mirakelmamma

    Nä, det har aldrig jag varit med om. Jag tycker det är lättare att göra det hemma, hatar att göra nr2 på andra ställen än hemma.

    Om de skulle fråga så är det väl bara att säga att du har gjort nr2 oavsett om det är sant eller ej. (en liten vit lögn är väl inte så farligt)

  • Tess1990

    Aldrig hört talas om!

    dock så vill dom att man kissar innan man åker hem om man har fått Epidural då det kan sabba systemet ett tag och annars kanske dom måste sätta en kateter och tömma en på urin

    fyfan va jag fick kämpa, hade totalt glömt bort hur fan man kissa ^^ haha
    och inte hjälpte det att man var helt mörbultad, öm och bedövad i underlivet
    + jag är rädd för nålar så ville verkligen inte bli tömd

  • lagunen
    mirakelmamma skrev 2014-09-06 00:41:01 följande:

    Nä, det har aldrig jag varit med om. Jag tycker det är lättare att göra det hemma, hatar att göra nr2 på andra ställen än hemma.

    Om de skulle fråga så är det väl bara att säga att du har gjort nr2 oavsett om det är sant eller ej. (en liten vit lögn är väl inte så farligt)


    Tänk om de kontrollerar?
  • Rani

    Nej, det låter jättekonstigt. Men som någon skrev ovan så frågar de om man kissat. Men ingen kommer kontrollera om du bajsat. Dessutom kan du åka hem när du vill.

  • Maria 79

    Nej,man behöver inte ha bajsat för att fä åka hem från BB. Däremot ska man kunna kissa u.a

  • Anonym (re)
    Maria 79 skrev 2014-09-06 00:55:08 följande:

    Nej,man behöver inte ha bajsat för att fä åka hem från BB. Däremot ska man kunna kissa u.a


    Fast man behöver inte det heller. Man kan vara resa sig och gå om man vill.
  • Maria 79

    Jo visst, varsågod hejdå, fast då vill BM att du skriver under att du lämnar på eget bevåg. Urinretention är inga roliga grejer.

  • Frontline

    Ja det är sant absolut...

    Ligger man inne några dagar eller en vecka eller mer så är man helt klart tvungen...
    Men det är ingen som står med en piska att du måste göra det innan du åker hem...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lindsey Egot the only one

    Har aldrig fått den frågan ändå har jag fött sex barn. Men man kan få hjälp med klyx om man frågar och om man blivit hård i magen för oftast blir man det efter en förlossning när tarmarna dimper ner på rätt ställe igen.

  • Anonym (Nope)

    Nej, det stämmer inte. Men du kan tänka på att du kanske kommer bli hård i magen, uppmärksamma det på än gång, och gå inte så långt som jag.

    Det gjorde skitont att bajsa, så till slut fick jag gå till vårdcentralen, där de var tvungna att känna mig i rumpan för att se så det inte var hemorrjder. Det var en ung, snygg, manlig läkare som skulle utföra detta. Det var fan pinsamt. Men till slut fick jag lactulos och smärtstillande salva att ha på.

    Det vill jag inte göra om.

  • Isola747

    Jag har för mig att de frågade när jag gjort kejsarsnitt eftersom allt "stannar av" i magen då. Vet att de frågade om jag kunde få ut gaser och tror de frågade om jag kunnat bajsa med. Men efter min vaginala förlossning var det ingen som nämnde något om bajs.

  • Mendurå

    Ja. Efter kejsarsnittet fick jag iaf frågan om magen kommit igång igen. Man är ju inte inlåst men de vill väl att kroppen funkar igen innan man åker hem.

  • Anonym (Hmm)

    Aldrig hört däremot att man måste kissa innan man åker hem.

  • Anonym

    Nej det måste man inte. Har fött tre barn och de har aldrig bett mig att bajsa först innan jag fått åka hem. Däremot så vill de se att man har kunnat kissa. Med första barnet satte de kateter då jag inte kunde det men slapp det med andra och tredje barnet.

  • Anonym (C)

    Både när jag fick första och andra barnet så ville de att jag skulle ha bajsat innan jag åkte hem, med första gav de mig torkade katrinplommon för att få fart på det. Kan ha att göra med att jag gjort snitt och de ville se att magen kom igång.

    Med tredje barnet som också var snitt så var det ingen som nämnde något om detta överhuvudtaget. Så är nog olika :) Alla tre gångerna har de hört sig för ifall jag har kissat än eftersom jag hade haft kateter.

  • Anonym (Arg & nödig)

    Tvång är det ju inte, men det borde definitivt vara bättre koll. 

    Ursäkta detaljerna tjejer? Var på BB i fem dagar och försökte skita. Bad om lactulos, som jag tog utan effekt trots flertalet smärtsamma försök.
    Tänker okej, jädrar när jag hemma, då ska det bli!

    Kom hem från BB, känner en enorm tyngdkänsla, mer än så hade jag inte känsel för. Försökte bajsa all ledig tid från bebisen? Kunde för mitt liv inte krysta. Tittar till slut med spegel och får panik, något hänger ut ur slidan!

    Sticker till gyn som säger förstoppning. Ja, det hade jag ju liksom konstaterat? 350 spänn fattigare får jag peta ut bajset genom att pressa via slidan, allt jag blivit sydd spricker upp, spräcker upp analen, avslag överallt. Smärta är inte ord för de... 

    Framfall var det och nu är jag opererad. 

Svar på tråden Är det sant att man måste bajsa på bb innan man får åka hem?