• Zaphiod

Bjuda till

Jag pratade med en psykolog igår, en kvinnlig psykolog. Vi småpratade om ditt och datt men kom in på sex och problem i sexlivet. 

Hon sa att hon träffat många par genom åren med problem i sexlivet, hon själv hade också haft det. Hon sa att kvinnans sexualitet är lite krångligare än männens. 

Sen satt hon tyst en lite stund till hon sa "Vi kvinnor är så jävla krångliga. Min erfarenhet (som psykolog) är att det nästan alltid är kvinnan som ställer till dig i sexlivet."

Hon sa att män är enkla i sin sexualitet. De behöver sexlivet som ett bekräftande för att känna sig viktiga i sin kvinnas ögon. Det är sällan själva sexet som är det viktigaste utan känslan av att vara viktig. En man som känner sig viktig i sin kvinnas ögon kan göra ALLT för henne. En man som känner sig oviktig i sin kvinnas ögon förstår inte varför han skall ödsla tid på hennes behov. Vidare menade hon att de flesta män är vanliga människor med vanliga behov, det är kvinnan som krånglar till det.

Hon avslutade monologen med att säga att om en kvinna hittar en man som hon vill ha och leva med måste hon fatta att vissa saker ingår för att få honom att stanna kvar. Fyller hon inte det behovet kommer han till slut att gå. 

Detta kom från en kvinnlig psykolog som arbetar med relationsproblem.

• Svar på tråden Bjuda till
  • Zaphiod

Hon syftade på att ofta på hennes mottagning träffade hon par där mannen bekräftade kvinnan på alla de sätt hon ville bli bekräftad på, och han uppfyllde hennes behov. När det sen kom till att fylla hans behov var det hela tiden en massa krångel. 

Hon menade att män kan lägga vad som helst åt sidan för att fylla sin kvinnas behov, medan kvinnor oftast måste ha "alla" sina behov fyllda innan de bekräftar mannens. På det sättet är män enklare varelser.

Hon menade att kvinnor måste skärpa sig och se mannens behov lika tydligt som mannen ser kvinnans behov. Om han under en längre tid fyller alla hennes behov men inte får sina egna fyllda kommer han tröttna, och då sluta uppfylla kvinnans behov då han inte ser någon mening med det. Hon menade också att i de flesta (naturligtvis inte alla) förhållanden där kvinnan kände att hennes behov inte fylls beror det oftast på att mannen tröttnat på att fylla dem eftersom han inte får lika behandling tillbaka.

Jag vet inte hur många referenser ni har på att hon har fel, men vi pratar om en kvinnlig psykolog med typ 30 års erfarenhet av parterapi.

• Zaphiod

Jag har faktiskt heller inte riktigt förstått varför det är så fult att se sin fru som ett sexobjekt. Hon är ju inte bara ett sexobjekt, hon är min bästa vän, min diskussionskombatant, min livskamrat, mm. Varför är det ena fult och det andra fint?

• Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-23 18:18:16 följande:

För mig är dåligt sexliv ett symtom på att relationen inte är bra.

Tack för ditt inlägg.

Här på FL finns det många kvinnor som älskar sina män, de är det bästa som finns och de kan aldrig någonsin tänka sig att vara utan dem. Men de vill inte ha sex. Många kan inte förstå varför deras män är så sexfixerade att de kanske vill ha sex 2-3 ggr per månad. Varför hänger de upp sig på den lilla detaljen när livet är så bra. 

Hur ser du på det?
  • Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-24 08:53:26 följande:
    Jag tror att man måste våga ta tag i problemen... Varför vill inte kvinnan ha sex. Vad får hon för känslor. Vad tänker hon. Här i tråden avfärdas kvinnor som krångliga och mannens enkla sexualitet hyllas och ses som en norm. Jag är lyckligt lottad för jag FÅR vara krånglig...Därför går allt så lätt  
    Kvinnorna jag syftade på är inte bara exempel tagna ur luften, de finns överallt här på FL. De skriver antingen trådar själv eller svarar i trådar. Ett exempel finns i den här tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/74030365-min-man-tycker-att-jag-aldrig-tar-initiativ-till-sex

Hon tycker livet är fantastiskt förutom att hon vid några tillfällen tycker att det är synd att hennes man är så sexfixerad. När folk frågar henne hur ofta de har sex så är det kanske 2 ggr/mån, och han vill dels ha lite mer och han vill dels att hon skall ta lite initiativ. Det har varit intressant att följa den tråden.

Sen är det klart att alla skall tillåtas att vara lite krångliga, men det är märkligt at det är nästan bara i sexlivet folk krånglar. De vill inte sätta av tid till det, och de vill inte fundera över vad som är orsaken till att det inte fungerar. De tycker inte att de har tid med sex, men har tid till en massa andra saker. 

Sen tror jag att det alltid kommer bli bekymmer när pas är osynkade i sexlivet. En vill typ 2 ggr/ veckan och den andra en gång i månaden. 
  • Zaphiod
    Celines Essence skrev 2014-09-26 13:26:55 följande:
    Fast kvinnan i tråden du länkar till gjorde just det, "bjöd till", för mannens skull. Det är ju det som är problemet. Här saknas ju allt det jag skrev om. Omsorg om varandra, öppenhet osv. Hon skrev om 
    Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver, jag svarar lite mot bara för att det är intressant att läsa när en vettig person utvecklar sina tankar.
Svar på tråden Bjuda till