• Rosemary

Bjuda till

AstridH skrev 2014-09-07 16:14:14 följande:
    Nejdå, jag klickade bra sexuellt med övriga människor. Det var att ställa upp som ställde till det, det gjorde sakta att jag äcklades av människan jag låg med. När jag slutade ställa upp så upplevde jag en kåthet utan dess like, även med de människor jag legat med förut. Jag kunde alltså gå tillbaka till tidigare partners och äntligen ha bra sex med dem, så länge jag inte ställde upp.
    Intressant, exakt så där funkar jag också! Det är någonting med de där kraven som ställer till det, jag måste känna mig fri för att kunna känna lust. 

Vad gäller trådstarten, så tror jag att det kan ligga något i det där med att män känner sig bekräftade av ett bra sexliv och att kvinnor generellt kanske är bättre på att skaffa sig bekräftelse på mer än ett sätt. (Detta gäller inte alla, obs, men efter att ha läst ett antal trådar här så tycker jag det verkar stämma in på rätt många fall.)

Men det där om krångel var ovanligt dumt sagt, man kan lika gärna säga att det är männen som är krångliga. I mina ögon är det otroligt osmart att göra sex till den enda och stora huvudsaken i ett förhållande, att slå sin partner i huvudet med (subtila eller tydliga) signaler som säger att "om du inte ligger med mig så känner jag mig inte viktig för dig och då kommer jag att sticka". Snacka om att krångla till det, det funkar i varje fall på mig som en effektiv lustdödare och sedan är den onda cirkeln ett faktum tills allt går skogen med dunder och brak.  
  • Rosemary
    Zaphiod skrev 2014-09-11 10:26:09 följande:

Hon syftade på att ofta på hennes mottagning träffade hon par där mannen bekräftade kvinnan på alla de sätt hon ville bli bekräftad på, och han uppfyllde hennes behov. När det sen kom till att fylla hans behov var det hela tiden en massa krångel. 

Hon menade att män kan lägga vad som helst åt sidan för att fylla sin kvinnas behov, medan kvinnor oftast måste ha "alla" sina behov fyllda innan de bekräftar mannens. På det sättet är män enklare varelser.

Hon menade att kvinnor måste skärpa sig och se mannens behov lika tydligt som mannen ser kvinnans behov. Om han under en längre tid fyller alla hennes behov men inte får sina egna fyllda kommer han tröttna, och då sluta uppfylla kvinnans behov då han inte ser någon mening med det. Hon menade också att i de flesta (naturligtvis inte alla) förhållanden där kvinnan kände att hennes behov inte fylls beror det oftast på att mannen tröttnat på att fylla dem eftersom han inte får lika behandling tillbaka.

Jag vet inte hur många referenser ni har på att hon har fel, men vi pratar om en kvinnlig psykolog med typ 30 års erfarenhet av parterapi.

Det här var inte helt begripligt ... Den här psykologen har träffat par "där mannen bekräftade kvinnan på alla de sätt hon vill bli bekräftad på" och kunde "lägga vad som helst som åt sidan för att fylla sin kvinnas behov". Men så kommer kvinnan och ställer till "en massa krångel" för att kvinnor vill ha "'alla' sina behov fyllda innan de bekräftar mannens".

Jag fattar inte. Kvinnan får ju alla sina behov uppfyllda av mannen? Han är ju så fin och snäll så att han gör allt för henne. Då är väl allt i sin ordning? Hur kan hon vilja ha ännu flera behov uppfyllda när hon redan får allt? 
    Anonym (Nää) skrev 2014-09-11 10:53:40 följande:
    I alla fall, jag var tuvngen att prata kort om detta med min egen terapeut eftersom det var en intressant fråga. Han kände inte igen bilden som din psykolog ger, han menar på att de flesta gör sitt bästa för att uppfylla den andres behov samtidigt med sina egna, men att väldigt många gör det på fel sätt. Både kvinnor och män. Man ger bekräftelse på ett sätt som man själv vill ha och förstår, men lyssnar inte på om det är rätt sätt för ens partner.

Jag tror mer på den här psykologen. Det är brister i kommunikationen som ställer till det, det är där det verkliga krånglet sitter, och där är inte kvinnor mer besvärliga än män.  
  • Rosemary
    Anonym (Nää) skrev 2014-09-11 13:24:25 följande:

"Men, män kräver ingen tolkning eller tankeläsning när de ber om något. Vilket alltså borde vara tämligen enkelt."

Tillåt mig skratta {#emotions_dlg.djavulsk}

Instämmer helhjärtat, de profundis Demon
  • Rosemary
    Celines Essence skrev 2014-09-24 08:53:26 följande:
    Jag tror att man måste våga ta tag i problemen... Varför vill inte kvinnan ha sex. Vad får hon för känslor. Vad tänker hon. Här i tråden avfärdas kvinnor som krångliga och mannens enkla sexualitet hyllas och ses som en norm. Jag är lyckligt lottad för jag FÅR vara krånglig...Därför går allt så lätt

Nu kanske en del kvinnor protesterar och säger att de har en enkel och okomplicerad sexualitet, och så kan det vara, men nu skriver jag om de kvinnor som inte vill ha sex och som beskrivs krångliga.

Jag personligen tror att alla människor har en sexlust som man kan väcka till liv,men det kan vara svårt att närma sig frågorna. Det är nog lättast om kvinnan verkligen känner sig älskad. Anklagande toner eller krav kan nog göra att mannen möts av taggarna utåt och effekten blir motsatt.

Visst kan det variera hur ofta man vill ha sex, men då kanske man kan lösa det med icke orgasminriktad sex och beröring som en början. Vissa kvinnor kanske tänder på "hårdare tag", men om man ska testa detta måste man nog vara väldigt lyhörd och testa varsamt. Om man inte vill ha sex eller närhet kan sådant bli väldigt otäckt.

Även om du ger exempel på kvinnor som verkar nöjda med sin man/sin relation, så är min allmänna uppfattningen att andra problem i relationen avspeglar dig i sexlivet.
    Väldigt bra skrivet! Jag tror också att alla människor har en lust som man kan väcka till liv, även de som inte har en "manlig", det vill säga enkel och okomplicerad, sexualitet. Andra sorters lust behöver inte vara vare sig sämre eller mindre eller svagare, de fungerar bara annorlunda. Och verkar vara vanligare hos kvinnor.

Och att andra problem avspeglar sig i sexlivet, det tror jag också du har helt rätt i. Tänk om fler kunde förstå det, då tror jag att många förhållanden skulle kunna räddas. 
Svar på tråden Bjuda till