Zaphiod skrev 2014-09-11 10:26:09 följande:
Hon syftade på att ofta på hennes mottagning träffade hon par där mannen bekräftade kvinnan på alla de sätt hon ville bli bekräftad på, och han uppfyllde hennes behov. När det sen kom till att fylla hans behov var det hela tiden en massa krångel.
Hon menade att män kan lägga vad som helst åt sidan för att fylla sin kvinnas behov, medan kvinnor oftast måste ha "alla" sina behov fyllda innan de bekräftar mannens. På det sättet är män enklare varelser.
Hon menade att kvinnor måste skärpa sig och se mannens behov lika tydligt som mannen ser kvinnans behov. Om han under en längre tid fyller alla hennes behov men inte får sina egna fyllda kommer han tröttna, och då sluta uppfylla kvinnans behov då han inte ser någon mening med det. Hon menade också att i de flesta (naturligtvis inte alla) förhållanden där kvinnan kände att hennes behov inte fylls beror det oftast på att mannen tröttnat på att fylla dem eftersom han inte får lika behandling tillbaka.
Jag vet inte hur många referenser ni har på att hon har fel, men vi pratar om en kvinnlig psykolog med typ 30 års erfarenhet av parterapi.
Gud en sån man skulle jag vilja hitta! Give him to me, haha. Har inte mött något som ens är i närheten av att ge avkall på att fylla alla sina egna behov innan han ens ser att jag finns. Typ. Jag är dålig på att välja, helt klart.
Jag tänker på alla förhållanden där kvinnan (som jag gjorde) helt tappar bort sig själv för att allt handlar om att tillfredsställa andras behov - mannens och barnens. Väldigt många kvinnor lägger verkligen allt åt sidan för att fylla mannens behov - jag tror inte att jag är ensam. Har hon aldrig mött ett sånt par? eller menar hon kanske då att kvinnan llägger allt åt sidan ev egoistiska skäl, för att själv få nån slags tillfredsställelse i att "tjäna andra"?
Så nej, jag är fortfarande skeptisk till den där psykologen som jag tycker ger en väldigt ensidig bild till dig.
I alla fall, jag var tuvngen att prata kort om detta med min egen terapeut eftersom det var en intressant fråga. Han kände inte igen bilden som din psykolog ger, han menar på att de flesta gör sitt bästa för att uppfylla den andres behov samtidigt med sina egna, men att väldigt många gör det på fel sätt. Både kvinnor och män. Man ger bekräftelse på ett sätt som man själv vill ha och förstår, men lyssnar inte på om det är rätt sätt för ens partner.