• MxMeNow

    Vad tycker du om grön måndag? Ska vi införa det i förskolor och skolor?

    Vi har det där jag bor och jag är helt emot det. Varje måndag kommer barnen och deras vänner hem efter skolan och är jättehungriga. Jag kan inte låta bli att tänka att de inte kunnat ta till sig mycket av undervisningen den eftermiddagen tyvärr.

    Ingen tvingar på vegetarianer/veganer kött, varför tvinga på oss som äter kött endast grönsaker?

  • MxMeNow
    Anonym (Stina) skrev 2014-09-06 19:58:42 följande:

    Varför är barnen hungriga? Det finns så mycket god vegan- och vegetarisk kost som kan serveras. Inte ska barnen behöva vara hungriga. Vad serverar de på måndagar i skolan?

    Man behöver och ska inte, äta kött varje dag. Förskolor och skolor ska vara föredömen.


    På riktigt, förstår du inte varför dom är hungriga? Dom har inte ätit för dom tycker inte om maten. Dom vill inte ha vegetarisk kost, pannkaka, broccolisoppa och sånt äter dom, men vegetarisk lasagne, linser och bönor uppskattas inte.
  • MxMeNow
    Anonym skrev 2014-09-06 20:31:08 följande:

    Jo, barnen tycker det smakar konstigt och att det inte är gott. Ska jag tala om för dem att du hävdar att de har fel? Att de inte vet vad de tycker om?


  • MxMeNow
    Anonym (Stina) skrev 2014-09-06 20:39:39 följande:

    Konstigt. Gillar barnen maten alla andra dagar då? Vad säger restaurangchefen?


    Vi hade ett väldigt bra skolkök för ett år sedan, barnen var väldigt nöjda och maten varierad. Så infördes linser i köttfärssås och köttgärslimpor med linser i. Bönröror och andra baljväxter, då slutade barnen (inte bara mina) uppskatta maten i skolköket.

    Sen ansvariga hävdar att "barnen" vänjer sig och vägrar tänka om. Mina barn och deras vänner har tur för jag är oftast hemma och kan slänga ihop en måltid när dom kommer hem. Då är dock klockan närmare två och för några tre och de har gått en hel dag med endast "mackor" som näring efter frukosten och frukten. De som går på fritids får ju inte mat förrän långt senare.
  • MxMeNow
    Anonym ((vegetarian)) skrev 2014-09-06 20:41:32 följande:

    Jag kan berätta att när jag gick i låg- och mellanstadiet blev jag visst tvingad att äta kött, trots att jag varit vegetarian hela livet. För att få vegetarisk mat på 90-talet var man tvungen att ha läkarintyg. Så jo, vi vegetarianer har visst blivit påtvingade kött.


    Så för att du blev tvingad är det ok att andea tvingas 2014 i skolan?
  • MxMeNow
    Anonym ((vegetarian)) skrev 2014-09-06 21:19:26 följande:

    Jag finner det oerhört fascinerande med människor som blir så upprörda över vegetarisk EN dag i veckan. Varför? Jag blir inte upprörd över att andra äter kött. Hur orkar man lägga ner energi på en sådan sak?


    Tydligen är du fortfarande upprörd eftersom du kände dig tvingad att äta kött för 20 år sedan och inte har släppt det än. Så varför är det inte ok att uppröras över att vissa tvingas äta vegetariskt?
  • MxMeNow
    temporär skrev 2014-09-06 23:39:15 följande:

    Sen förstår jag inte alls det där om att köttätare blir tvingade att äta grönsaker. För det första så äter de flesta kött OCH grönsaker. Man dör inte av att inte få sin älskade köttbit till lunchen en dag i veckan. För det andra, skolkök brukar ha en, möjligen två rätter att välja på. Ibland är det fisk. Tänk om köttätaren inte gillar fisk? Eller om det är fläsk när köttätaren är mer sugen på nöt? Eller torsk när någon ville ha lax? Det kommer aldrig vara allas favoritmat varje dag.

    Eller jo, de flesta barn gillar pannkakor. Och det är ju vegetariskt...


    Ingen har hävdat att barnen "dör" av vegetarisk mat. Vad jag däremot hävdar är att de flesta barn i min närhet inte äter då, vilket leder till att de blir trötta och får svårt att koncentrera sig på eftermiddagen.

    Påpekas bör att jag är emot pannkaka, risgrynsgröt och soppa till lunch också, inget av det är mättande nån längre tid. Så det rör sig inte om det som enbart klassas "vegetariskt", utan det som inte håller kroppen mätt ett par timmar.
  • MxMeNow
    MxysPtlk skrev 2014-09-07 00:24:37 följande:

    Du får gärna svara på min fråga. Skriver den igen lite utförligare. Hur många gram spannmål, baljväxter, nötter och frön måste man få i sig för att motsvara det protein som finns i 100 g kycklingfilé eller t e x fläskkött eller oxkött? Dessutom : som jag skrev tidigare - alla som försöker trycka på andra en idé om hur de ska vara och vad de ska göra är ute på hal is!


    Så är det. Läste en ny studie i Illustrerad Vetenskap där forskare kommit fram till att människan inte drog iväg på längden eller byggde muskler i samma utsträckning när de levde främst på grönsaker. Det var när köttet kom in i bilden vi blev lägre och starkare.
  • MxMeNow
    Meei skrev 2014-09-07 09:56:29 följande:

    Vi kan skaffa en sån dag, om vi också skaffar en "röd" dag där alla vegetarianer måste äta kött. För verkar ju som många tycker att hoppa över kött en dag inte är så farligt, men då borde ju inte äta kött en dag i veckan vara så farligt heller?


  • MxMeNow
    modsey skrev 2014-09-07 10:18:38 följande:

    eftersom skolan har en stor funktion att fylla för de barn som får dålig eller undermålig kost hemma så är det ett bra tillfälle här att servera bra nyttig mat. Såklart ska det gälla alla dagar och jag tycker en del skolors mat är bedrövlig.

    i min drömvärld skulle de servera frukost till alla som vill innan skolan och en lunch värd namnet, samt frukt till mellanmål. Just för att de barn som inte får bra kost hemma ska få det någonstans!


    Fast det är just det, "en drömvärld" som inte är förankrad i verkligheten.
    Anonym (Stina) skrev 2014-09-07 10:23:34 följande:

    Fiskrätter är aldrig vegetariska.

    Det behöver absolut inte vara bönor och linser. Det finns så mycket gott man kan laga istället. En rostad paprikasoppa är aldrig fel till exempel.Alla behöver protein så att musklerna inte ska krympa. De allra flesta barnen får protein hemma. Det sista som ryker är väl de där onyttiga sakerna som korv och bacon. 

    Att trycka på andra att man ska äta animalier varje måltid tycker du är okej? Men inte att trycka på andra att man ska äta vegetariskt/veganskt någon måltid per vecka?

    Ska vi komma ner till max 500 gram rött kött per person och vecka så måste vissa måltider även kunna få bli vegetariska.


    Jag kan inte förstå varför någon annan ska få besluta att jag och min familj ska "ner till max 500 g rött kött". Jag lagar varierad och hälsosam kost utan att för den delen ta bort kött.
Svar på tråden Vad tycker du om grön måndag? Ska vi införa det i förskolor och skolor?