• Anonym (DecemberBarn)

    Mitt förlossningsbrev, vad saknas?

    Detta är mitt första barn och jag vill skriva ett enkelt och tydligt förlossningsbrev. Tänkte nog bara stapla upp det i punktform. Vad tror ni om detta? Har jag missat något?


    Rädd för infarter och blodprov. (Sprutor går bättre)
    Vill inte ha någon infart
    Stick i fingret kan tas i örsnibben istället
    Är inte rädd för smärta
    Blir lugn av mycket och detaljerad information
    Blir stressad av att inte vara med i vad som händer
    Säg inte "nu ska vi göra det här på dig"
    Säg istället "vi skulle behöva... är det OK?"
    Berätta gärna för min sambo hur han kan stötta mig
    Ge gärna tips på olika positioner
    Vill veta när det är "sista chansen" för att få en epidural 
    Rädd för att spricka
    Vill ha varm handduk mot mellangården (perinealskydd)
    Sen avnavling
    Inget prov från navelsträngen
    Hud mot hud direkt
    Försöka amma på en gång
    Sydd med riktig bedövning (ej bedövningsspray)
    Ingen student eller någon oerfaren
  • Svar på tråden Mitt förlossningsbrev, vad saknas?
  • Dr to be

    Hej!

    Det är ett tydligt brev men en del saker kan vara lite svåra att få igenom.

    Tex infarten tvivlar jag att du "slipper". Den är där för säkerhets skull och när barnet är fött är det absolut smidigast att ge muskelsamandragande medicin i infarten.

    Prov från navelsträngen är vanligt för att ta reda på laktathalt i bebisens blod, för att se om barnet varit stressat.

    Erfaren bm är nog inget man kan "kräva", alla är oerfarna i början och vem som är tillgänglig just när du föder kan man inte veta. Men man hat alltid rätt att byta.

    Sen så tycker jag att du ska vara öppen för studenter. En bm-student är ju sjuksköterska med arbetserfarenhet och där för att lära sig yrket. Om du träffar en läkarstudent så har denna kommit så pass långt i sin utbildning att denne får jobba som underläkare, alltså någon som kan behandla dig på vanlig vårdavdelning eller akutmottagning

    Läkarstudenten är också där för att lära.

    Lycka till och grattis till bebisen :)

  • SuzR

    Att försöka amma på en gång är ju något de flesta vill men det beror ju också på barnet, dom ska ju också lära sig så bara så du vet, det ÄR trixigt i början typ första dygnet

    Kan rekommendera studenter, heeeelt underbar erfarenhet

  • Anonym (DecemberBarn)

    Tack för er feedback!

    Det är mer bara för själva stygnen jag inte vill ha studenter och erfarna. Ska skriva om den punkten.

    Infart har jag hört om flera som sluppit. Jag vill inte ha livmodersammandragande om det inte verkligen behövs. Och isåfall kan dem få ge det i en spruta.

    Prov från navelsträngen känns onödigt. Varför behöver dem veta om barnet varit stressat? Märks inte det ändå?

  • Jo83

    Jag hade ett ganska detaljerat brev innan förra förlossningen. Noterade dock att inget föll in.. Det går verkligen inte att planera en förlossning. Ett bra tips är boken "föda utan rädsla", gav mig mycket när jag väl var tvungen att anpassa mig i situationen.

    Ang bmstudent har man absolut rätt att säga nej. Vissa saker i ditt brev skulle jag nog spalta ihop de det måste korsläsas och lätt kan missas annars. Ex:jag är spruträdd och ser helst att där det är möjligt ta prov på örsnibb. Jag vill få barnet lagt till bröstet direkt för att gynna amningen,men skulle längden på navelsträngen vara för kort prioriterar jag sen avnavling framför snabb amningsstart.

  • Anonym (DecemberBarn)
    Jo83 skrev 2014-09-10 15:59:25 följande:

    Jag hade ett ganska detaljerat brev innan förra förlossningen. Noterade dock att inget föll in.. Det går verkligen inte att planera en förlossning. Ett bra tips är boken "föda utan rädsla", gav mig mycket när jag väl var tvungen att anpassa mig i situationen.

    Ang bmstudent har man absolut rätt att säga nej. Vissa saker i ditt brev skulle jag nog spalta ihop de det måste korsläsas och lätt kan missas annars. Ex:jag är spruträdd och ser helst att där det är möjligt ta prov på örsnibb. Jag vill få barnet lagt till bröstet direkt för att gynna amningen,men skulle längden på navelsträngen vara för kort prioriterar jag sen avnavling framför snabb amningsstart.


    Bra tips där! Ska formulera om lite. 

    Ska även lägga till att jag inte vill ha livmodersammandragande på rutin utan endast vid behov.
  • Anonym (3barnsmamma)

    Jag förstår inte poängen med dessa brev - varför bygga upp en bild om hur din förlossning ska vara - den kanske inte alls blir så - kommer du då att bli besviken om den inte blir precis som du har tänkt dig!? 

    klart man ska läsa på innan sin förlossning och vara medveten om vad som kan hända - men att skriva ett brev om hur bm ska formulera sina frågor till dig känns ju som ett stort kontrollbehov! 

  • Anonym (DecemberBarn)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2014-09-11 10:11:51 följande:

    Jag förstår inte poängen med dessa brev - varför bygga upp en bild om hur din förlossning ska vara - den kanske inte alls blir så - kommer du då att bli besviken om den inte blir precis som du har tänkt dig!? 

    klart man ska läsa på innan sin förlossning och vara medveten om vad som kan hända - men att skriva ett brev om hur bm ska formulera sina frågor till dig känns ju som ett stort kontrollbehov! 


    För mig handlar det om att jag inte litar på vården. Jag vill välja själv vad jag ska få för behandling. Jag avskyr attityden "nu ska vi göra detta på dig". Jag vill vara med i besluten. Och när jag ligger där gissar jag att det inte är så lätt alla gånger att framföra sina önskningar. Därför är det bra att ha dem nedskrivna. 

    Precis som jag har registrerat min i donationsregistret eller skrivit testamente. Jag vill framföra mina önskningar så dem finns på pränt när jag själv inte kan kommunicera.
  • summerhunter

    Var öppen för bm-studenter!

    Jag har haft en mina första FL ochhon var underbar, inte lika härdadsom andra samt hade färreförlossningar att ta hand om

  • Monkii
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2014-09-11 10:11:51 följande:

    Jag förstår inte poängen med dessa brev - varför bygga upp en bild om hur din förlossning ska vara - den kanske inte alls blir så - kommer du då att bli besviken om den inte blir precis som du har tänkt dig!? 

    klart man ska läsa på innan sin förlossning och vara medveten om vad som kan hända - men att skriva ett brev om hur bm ska formulera sina frågor till dig känns ju som ett stort kontrollbehov! 


    Men även folk med kontrollbehov har väl rätt att få sina önskemål hörda när de ska föda eller?
  • LängtansBlåaBlomma
    Monkii skrev 2014-09-14 19:53:00 följande:

    Men även folk med kontrollbehov har väl rätt att få sina önskemål hörda när de ska föda eller?


    Bestämma hur bm ska formulera sina frågor - nej, varför ska man ha rätt till sånt kontrollbehov? Då kanske man ska föda hemma med egen avlönad barnmorska.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Mitt förlossningsbrev, vad saknas?