• Forumvärd

    Luskammar du ditt/dina barn?

    Så här i skolstartstider så brukar även en annan liten krabat passa på att krypa fram- huvudlusen!
    En liten rackare som bereder sin hyresvärd "kli och klåd"

    Ett tips för att hålla den lille lusen under kontroll är att luskamma regelbundet- även om barnet inte har löss.
    Hur gör du?
    Brukar du luskamma regelbundet?
    Diskutera gärna i tråden! Glad

    Här kan du läsa "Fyra myter om löss"
    http://gamla.familjeliv.se/Foralder/1.558032

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Luskammar du ditt/dina barn?
  • vampyria2

    Jag svarade annat, jag har ett förstoringsglas som man kopplar till TV, den förstorar 200 gr och man ser allt, den brukar ungarna och jag leka med och lite extra mycket i löstider och då passar jag på att kolla extra i håret efter löss och jag lovar att de skulle synas om det fanns :p

  • Majsan70

    Vi har haft problem med löss sen i januari i år så jag kammar regelbundet med Nit Free för att alltid ha koll. 

  • MeAngeleyes

    Jag kammar med smala sidan av en vanlig kam och benar upp håret ordentligt efter varje bad lr dusch. Löss är rätt lätt att se, iaf för ett tränat öga! ;) Jag jobbar som frisör och det händer ibland att vi har kunder som kommer in ovetandes om att dom har löss!

  • cherrykola

    Svarade: Ja om jag hör att det går löss på förskola/skola.

    Har inte hänt än (sonen är snart 2) men hoppas på att kunna göra så, tyvärr gillar han inte när man pillar med hans hår utan får panik och vrider sig och skriker :/


    You're such a puppet on string. You don't get it!
  • Dixie

    vi kammar varje gång det kommer "löss-papper" från skola/förskola - än så länge har vi klarat oss utan!! 

  • Anonym
    sallybuse skrev 2014-09-11 11:06:38 följande:

    Jag svarade nej för mina barn är stora.Känns lite dumt att kamme en kille som är 21 år


    Både sonen som är 22, samt dottern som är 19 har haft löss i år. Ingen dum idé att kolla sig fastän man är vuxen. Jag kollar mig själv regelbundet med för jag har oxå haft löss i vuxen ålder. 
  • sextiotalist

    Grabben har haft löss en gång, det var då utanför skoltid (fick under sommarlovet), innan dess och efter dess har jag inte luskammat.

  • nozpa

    Nope, borstar och kammar deras hår 2 ggr dag, men det har inte varit några lappar uppe på förskolan om att det är löss. Så nej, känner ingen panik över det.

  • Anonym (Hundraårsen)

    Det


    MeAngeleyes skrev 2014-09-11 09:20:47 följande:
    Jag kammar med smala sidan av en vanlig kam och benar upp håret ordentligt efter varje bad lr dusch. Löss är rätt lätt att se, iaf för ett tränat öga! ;) Jag jobbar som frisör och det händer ibland att vi har kunder som kommer in ovetandes om att dom har löss!

    Hur då lätt att se? Löss är ju 0,2 mm långa. Vad ser du? Vad letar du efter. Som exempel: en gång för länge länge sedan när jag trodde att jag hade löss hittade jag bara små små svarta flagor ramla ur håret men i förstoringsglas visar de sig vara tygfragment. Däremot har jag aldrig sett ägg sk gnetter. Hur ser de ut? Hur stora blir de?
  • MeAngeleyes
    Anonym (Hundraårsen) skrev 2014-09-11 16:44:33 följande:

    Det

    Hur då lätt att se? Löss är ju 0,2 mm långa. Vad ser du? Vad letar du efter. Som exempel: en gång för länge länge sedan när jag trodde att jag hade löss hittade jag bara små små svarta flagor ramla ur håret men i förstoringsglas visar de sig vara tygfragment. Däremot har jag aldrig sett ägg sk gnetter. Hur ser de ut? Hur stora blir de?


    Fullvuxna löss kan vara så stora som ett par mm och de levande jag sett har varit gulbruna och det ser ut som små insekter som kryper runt i hårbotten! Gnetterna sitter på hårstråna, som pärlband om dom är många. De är också lite gulbrunvita och sitter fast, hårt, om de inte blivit behandlade med lusmedel då är dom vitare och lättare att skrapa bort!
  • Mrs Green

    Ja, när vi hör att det går i skolan kollar vi varje vecka, resten av året blir det mer sporadiskt. I F-klassen hittade vi en lus på dottern, men sedan dess har det varit lugnt i ett par år.

  • Themis

    Efter att för första gången nånsin i livet själv fått löss via sonen i våras så ja, nu kammar jag och kollar någon gång varje månad.

    Men hur fan kan det gå så mycket löss i Sverige nu när man har gått en hel skoltid utan att höra ett pip om dem på 80-talet? Undrar man...

    Det roliga var att jag gick till läkaren eftersom jag fick sån klåda i hårbotten och lätt blir överkänslig mot allt och jag sa "jag har väl inte löss va?" och hon sa "nääädå, det har du inte". Och skrev ut både det ena och det andra mot klådan vilket förde mig på fel spår i flera veckor till. Så det känns som om våra läkare behöver utbildas i detta också.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym

    Jag borde kanske luskamma tösen. Men jag har så liten erfarenhet av löss. Jag har fem syskon och ingen av oss har någonsin haft löss. Ingen av mina föräldrar har haft löss heller...nu när jag tänker efter så kan jag inte komma på en enda person i släkten som någonsin haft löss! Antar att de små krypen ogillar våra hårbottnar av någon anledning. Mygg däremot verkar älska oss!

    Men just nu går det tydligen löss på tösens skola så jag tittar lite extra noga i håret på henne när jag kammar henne.

Svar på tråden Luskammar du ditt/dina barn?