• Anonym (Praktik)

Praktik

Hej!
    Jag ska ut på praktik på ett äldreboende i ett par veckor. Men tycker jag ska praktisera väldigt mycket, jag kommer jobba i över 40/tim veckan och även hela lördag och söndag. I mitt huvud känns de fel men kanske är så är inte insatt i hur man får jobba som praktikant utan bara en undran, det är alltså OK att praktisera kvällar och helgar utan betalning?

• Svar på tråden Praktik
  • Mandel

Är det via studier du ska praktisera eller är det via arbetsförmedlingen för att du är arbetslös?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Praktik)

via studier är det.

• levelivia

Studier brukar ju innebära heltid, och som ssk är heltid 38,5 timmar i veckan och som usk 37timmar i veckan om även helger och kvällar ingår. Helger och kvällar kan alltid ingå i praktik, även påskhelger och julhelger...man följer ju ofta sin handledares schema...man får inte betalt.

• Mandel

På vår skola ska eleverna göra 35timmar/vecka och följa sin handledares tider så långt det är möjligt för annars kan inte handledaren göra en rättvis bedömning av eleven.
    Eleven ska även känna på hur det innebär att verkligen arbeta i yrket och eftersom många tjänster inom äldreomsorgen innebär kvällar och helger är det bra om eleverna provar på det.

Man får inte betalt under praktiken mer än det csn man har.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • faithfully
    Mandel skrev 2014-09-11 19:44:48 följande:

På vår skola ska eleverna göra 35timmar/vecka och följa sin handledares tider så långt det är möjligt för annars kan inte handledaren göra en rättvis bedömning av eleven.
    Eleven ska även känna på hur det innebär att verkligen arbeta i yrket och eftersom många tjänster inom äldreomsorgen innebär kvällar och helger är det bra om eleverna provar på det.

Man får inte betalt under praktiken mer än det csn man har.

• faithfully
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 19:16:28 följande:

Hej!
    Jag ska ut på praktik på ett äldreboende i ett par veckor. Men tycker jag ska praktisera väldigt mycket, jag kommer jobba i över 40/tim veckan och även hela lördag och söndag. I mitt huvud känns de fel men kanske är så är inte insatt i hur man får jobba som praktikant utan bara en undran, det är alltså OK att praktisera kvällar och helgar utan betalning?

Du ska väl inte jobba åt verksamheten, du ska väl jobba med dig själv inom din yrkesinriktning? Du får väl typ patientfall, en egen patient en skrivuppgift eller enskilda fokusområden. Du ska inte stå i en tvättstuga och jobba och röja i köket. Du ska utvecklas i dina studier!
  • Anonym (Praktik)

Ok tack då vet jag! Blev lite chockad når jag såg arbetstiderna sen att jag ska plugga heltid samtidigt! Lägga i gasen och bara köra!:)

• faithfully
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 19:55:28 följande:

Ok tack då vet jag! Blev lite chockad når jag såg arbetstiderna sen att jag ska plugga heltid samtidigt! Lägga i gasen och bara köra!:)

Fast du pluggar inte samtidigt som du gör annars. Du har en placering och ofta är det upplagt så att du har en egen patient att sköta allt kring, sedan skriva om omvårdnaden kring denne. Diskutera i grupp utifrån era erfarenheter på praktikplatsen osv osv osv. Att du får skriva på "fritiden" är väl att jämföra med att man har läxor och att andra kurser tentapluggas inför och tentas av.
  • Anonym (Student)

Jag läser till sjuksköterska och under min praktik så ska jag göra 30 timmar i veckan på praktiken och resterande 10 timmar går åt till övriga skoluppgifter som vi har! Om

Utbildningen är på helfart, alltså på heltid så borde ju praktiken också vara det så länge ni inte har övriga uppgifter under tiden?

Praktiken ska motsvara utbildningens "tid", och det innebär att du Max ska lägga ner 40h i veckan på praktik och övrig skola:)

• Anonym (Praktik)

Jag kommer praktisera första veckan i ca 45 timmar och samtidigt ha prov och inlämningarna i skolan. Det stämmer väl ?

• faithfully
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 20:18:34 följande:

Jag kommer praktisera första veckan i ca 45 timmar och samtidigt ha prov och inlämningarna i skolan. Det stämmer väl ?

Är det en helg den veckan?
    Veckan du jobbar helg är det oftast fler timmar, och färre veckan efter.
  • Anonym (Student)
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 20:18:34 följande:

Du ska ju inte gå mer än en heltid? Heltid är ju 40h i veckan, går man skift inom vården så är det ju till och med lite mindre än 40h/v

ska du gå 45h + prov och inlämningar låter helt sjukt tycker jag, när ska du hinna sova om du måste sitta och plugga efter en lång dag på praktiken?? Tycker du ska prata med din praktikplats/handledare samt din lärare!

Vad läser du för något?
  • Anonym (Praktik)

De har sagt att jag ska fortsätta göra proven och inlämningarna samtidigt som jag praktiserar!

Plussade hop alla timmar och det är 46tim jag jobbar nästa vecka.

Tyckte därför det var lite väl mycket när jag kommer jobba hela helgen oxkså då får jag ingen tid över. Har 2 barn också så det kommer bli väldigt lite tid över att plugga om det ska vara så

• faithfully
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 20:29:41 följande:

De har sagt att jag ska fortsätta göra proven och inlämningarna samtidigt som jag praktiserar!

Tyckte därför det var lite väl mycket när jag kommer jobba hela helgen oxkså då får jag ingen tid över. Har 2 barn också så det kommer bli väldigt lite tid över att plugga om det ska vara så

Hur många timmar per vecka blir det de följande veckorna? Räknat med lunchen?
  • Anonym (Student)
    Anonym (Praktik) skrev 2014-09-11 20:29:41 följande:

Prata med praktikplatsen och skolan! Jag tycker det låter helt fel att du kommer tvingas lägga ner mer än 100% av din tid på praktik och skola, det kan ju inte ska vara meningen..

Tycker du ska förklara läget för dem, i slutändan så blir det ju annars enbart du som kommer få lida för det..
  • Anonym (Praktik)

Jag har inte fått schemat för de veckorna än. Jag får kolla med dem igen om detta då.

Svar på tråden Praktik