• Tacksamt

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Hej.
    Jag har precis sparat in 39kr/månad genom att ansluta en räkning till efaktura.

• Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån
  • Tacksamt
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 14:51:02 följande:
    Nu betalar jag visserligen skatt på min ersättning från FK också ;) men jag är i alla fall tacksam för alla er/oss som arbetar och gör så att jag kan få sjukpenning framöver när jag ska opereras t ex. Hyggligt! :)
    Precis,man betalar skatt på sjukersättningen med ;)
    Jag betalar 2,000kr/månad  i skatt ;)
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-10-16 09:34:22 följande:
    Det tror inte jag med tanke på vad folk börjar gnälla när räntan går upp...
    När de tog lånet räknade de på 8% 
    Men de klarar i verkligheten inte ens 5% ? Eller ens 3%?
     idag har folk fått lån till så låga räntor pch de har skaffat sig prylar på avbetalning så det finns inte längre utrymme för räntehöjningar?
    Snacka om att satt sig i en knepig sits...
    Min bror och hans man (och, ja, TS, jag skriver så i den här tråden för att RETA dig) betalar en summa på sitt gigantiska huslån uträknad på 15% ränta. Vilket är jättemycket mer än de behöver för banken (den riktiga räntan är väl på en tre procent eller nåt)

Så, de skulle lugnt klara en räntehöjning på 10 procentenheter.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:23:04 följande:
    Självgod? Nej realist kallas det! :)
    Man kan vara realist utan att vara självgod. Man kan även vara självgod utan att vara realist. Du är bara självgod. Inte ett dugg realistisk. 
  • Aniiee
    Virriga Vera skrev 2014-10-16 10:50:47 följande:
    Men snälla du, att gnälla betyder verkligen inte att man inte har råd. Det betyder att man inte gillar det som händer.
    Jag gnällde över en 80-kr vitaminburk och en 130-kr omega-3-burk i går....
  • Tacksamt
    Aniiee skrev 2014-10-16 15:00:59 följande:
    Jag gnällde över en 80-kr vitaminburk och en 130-kr omega-3-burk i går....
    Jaha,varför då? Finns väl inget att gnälla om på det,det är ju självvald utgift antar jag?? Ska jag gnälla över att balen med 24rullar är 30kr BILLIGARE nu när den bara kostar 50kr istället för vanliga 80kr??? Nej.
    Eller ska jag gnälla över att jag behöver kattsand som kostar 200kr för 10kg? Nej.det är en självvald utgift eftersom jag valde att skaffa katt.
    Kattmaten kommer dessutom att kosta 119kr för 2,5kg,inte heller det nåt att gnälla över.
    Ska jag fortsätta? Ska jag gnälla över att jag har nöjespengar och köpte mig en tröja för 200kr??

• Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-10-16 15:06:55 följande:
    Jaha,varför då? Finns väl inget att gnälla om på det,det är ju självvald utgift antar jag?? Ska jag gnälla över att balen med 24rullar är 30kr BILLIGARE nu när den bara kostar 50kr istället för vanliga 80kr??? Nej.
    Eller ska jag gnälla över att jag behöver kattsand som kostar 200kr för 10kg? Nej.det är en självvald utgift eftersom jag valde att skaffa katt.
    Kattmaten kommer dessutom att kosta 119kr för 2,5kg,inte heller det nåt att gnälla över.
    Ska jag fortsätta? Ska jag gnälla över att jag har nöjespengar och köpte mig en tröja för 200kr??
    Sa stora gnällkäringen =)

JAG tycker att det är onödigt att lägga 200 kr på vitaminer och Omega-3. Det tycker inte min läkare. 

Folk tycker att det är onödigt/jobbigt att få höjd hyra/högre ränta (du får aldrig höjd ränta eller? Du Skulle inte tycka att det var födjävligt om din hyresvärd höjde hyran med en femhundring imorgon?).

Har råd? Ja. Reagerar på att saker förändras? Ja. Det gör alla. Rätt att ventilera sin reaktion? Självklart. Tycker man inte att andra får reagera på förändringar i sina liv, stora eller små, så ska man hålla käften själv i första hand.
  • Tacksamt
    Aniiee skrev 2014-10-16 15:14:44 följande:
    Sa stora gnällkäringen =)

JAG tycker att det är onödigt att lägga 200 kr på vitaminer och Omega-3. Det tycker inte min läkare. 

Folk tycker att det är onödigt/jobbigt att få höjd hyra/högre ränta (du får aldrig höjd ränta eller? Du Skulle inte tycka att det var födjävligt om din hyresvärd höjde hyran med en femhundring imorgon?).

Har råd? Ja. Reagerar på att saker förändras? Ja. Det gör alla. Rätt att ventilera sin reaktion? Självklart. Tycker man inte att andra får reagera på förändringar i sina liv, stora eller små, så ska man hålla käften själv i första hand.
    Hyran höjs varje år,kommer det som en överaskning för dig?
    Jag räknar högt med att min hyra kommer höjas nånstans mellan 20-50kr/månad från och med nästa år..får se vad det blir.spännande ;)

• Chrysabelle
    Jennie med ie skrev 2014-10-16 14:51:02 följande:
    Nu betalar jag visserligen skatt på min ersättning från FK också ;) men jag är i alla fall tacksam för alla er/oss som arbetar och gör så att jag kan få sjukpenning framöver när jag ska opereras t ex. Hyggligt! :)
    Fast man jobbar inte ihop de pengarna iofs. Jag inser att det egentligen, om man ska hårddra det, är ett bidrag. Jag anser också att det är mycket bra att det finns ett skyddsnät i samhället.
  • Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 14:53:48 följande:
    Precis,man betalar skatt på sjukersättningen med ;)
    Jag betalar 2,000kr/månad  i skatt ;)
    Fast man har inte tjänat ihop pengarna. Det är ett bidrag, även om du inte vill erkänna det.
  • Chrysabelle
    Tacksamt skrev 2014-10-16 15:06:55 följande:
    200 kronor för kattsand? Själv köper jag kattsand för 149, 50 kronor billigare. Så är det när man är ekonomiskt smart.
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån