• Anonym (Gravid)

    Lustgas?

    Stämmer det att man inte längre får använda lustgas vid förlossningen?

  • Svar på tråden Lustgas?
  • Anonym (ja)

    Ja på vissa ställen är det så. Verkar som om att kvinnor ska föda barn med så mycket smärta som möjligt. Förstår inte att kvinnor år 2014 ska behöva ha så fasansfullt ont vid sina förlossningar. Det är som om att vi fortfarande är kvar på stenåldern när det gäller förlossningar.

  • Nyfiken gul

    Var har du hört det? 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (ja)

    Dem har väl tagit bort det pga miljön. Men bilar eller flyg tas inte bort, utan endast när det gäller kvinnor. Det gör väl typ inget om kvinnor föder med sådan pass stor smärta att de får psykiska besvär efter förlossningen. Det är ju bara kvinnor.

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (ja) skrev 2014-09-21 16:23:22 följande:

    Ja på vissa ställen är det så. Verkar som om att kvinnor ska föda barn med så mycket smärta som möjligt. Förstår inte att kvinnor år 2014 ska behöva ha så fasansfullt ont vid sina förlossningar. Det är som om att vi fortfarande är kvar på stenåldern när det gäller förlossningar.


    Du verkar så arg att jag inte vet om jag ska tro på dig?

    Jag kommer själv föda i början på nästa år och hade gärna använt lustgas men vet som sagt inte om det kommer erbjudas. Kan fråga bm men det dröjer ett tag tills nästa besök så jag chansade och frågade om ni på fl visste
  • Anonym (hum)

    Nja jag tror inte att dom har tagit bort det, än. Tror att dom pratar på 2020. Det handlar väl om att det inte var bra för bm och sköterskor att arbeta i det år in och år ut.

    Förhoppningsvis så kommer dom på nått bättre reningssystem eller liknade så dom slipper ta bort den.

  • Anonym (.)

    Ja, det är borttaget på flera enheter i landet, det är för personalens arbetsmiljö. Vi vet inte långtidseffekterna av att utsättas för lustgas varje dag. Det finns ju andra smärtlindringsmetoder, tex pudendus, EDA, tens, akupunktur, varma bad osv. 

  • Anonym (Kass förlossningsvård)
    Anonym (.) skrev 2014-09-30 14:04:23 följande:

    Ja, det är borttaget på flera enheter i landet, det är för personalens arbetsmiljö. Vi vet inte långtidseffekterna av att utsättas för lustgas varje dag. Det finns ju andra smärtlindringsmetoder, tex pudendus, EDA, tens, akupunktur, varma bad osv. 


    Va, vilka då?
    Akupunktur? Det är ju bevisat att det inte har någon som helst effekt.
    Tens, rena skämtet det med mot förlossningssmärta. Hjälper kanske mot mensvärk, men det är ju ingenting mot förlossningssmärta.
    Kunde man bada sig genom en förlossning skulle vi inte behöva ha sjukhus.
    Lustgasen var rena skämtet. Sen vet jag visserligen andra som haft stor nytta av lustgas, men för mig funkade det inte alls.
    Pudendusblockaden  - BM lade den med fel lokalbedövningsmedel och den gick ur efter en kvart.
    Skulle få petidinspruta, men det hade de visst slutat med - fick två Citodon, haha!

    Jag har provat allt och det enda som hjälpte var EDA.   

    Tänk på att du kan få förlossningsdepression och posttraumatisk stress av en extremt smärtsam förlossning. Som jag.

    Kräv kejsarsnitt!
  • Anonym (.)
    Anonym (Kass förlossningsvård) skrev 2014-10-01 15:42:41 följande:
    Va, vilka då?
    Akupunktur? Det är ju bevisat att det inte har någon som helst effekt.
    Tens, rena skämtet det med mot förlossningssmärta. Hjälper kanske mot mensvärk, men det är ju ingenting mot förlossningssmärta.
    Kunde man bada sig genom en förlossning skulle vi inte behöva ha sjukhus.
    Lustgasen var rena skämtet. Sen vet jag visserligen andra som haft stor nytta av lustgas, men för mig funkade det inte alls.
    Pudendusblockaden  - BM lade den med fel lokalbedövningsmedel och den gick ur efter en kvart.
    Skulle få petidinspruta, men det hade de visst slutat med - fick två Citodon, haha!

    Jag har provat allt och det enda som hjälpte var EDA.   

    Tänk på att du kan få förlossningsdepression och posttraumatisk stress av en extremt smärtsam förlossning. Som jag.

    Kräv kejsarsnitt!
    Vet inte. Men det är några, det stod i Vårdfokus. 

    Att pudendusblockaden blev fel för dig gör ju inte att den är overksam för andra!
  • Anonym (Kass förlossningsvård)
    Anonym (.) skrev 2014-10-02 08:58:10 följande:
    Vet inte. Men det är några, det stod i Vårdfokus. 

    Att pudendusblockaden blev fel för dig gör ju inte att den är overksam för andra!
    Visst, men förlossningsvården kanske måste fråga sig varför anmälningarna och missnöjet ökar. Plockar man bort fler och fler bedövningsalternativ blir förlossningarna svårare och sämre. Förlossningar är olika. En del går det ganska smidigt för, för andra är det total tortyr. 

    Observera att jag inte är någon lustgasanhängare, men PDB var kasst för mig och säkerligen för massor av andra kvinnor som behöver det. Effektiv smärtlindring är prio ett. Traumatiserande smärta = fler vill ha KS. Det är inte rocket science.

     
  • Elenor

    Anonym (kass förlossningsvård)- tala för dig själv och antyd inte att fr flesta vill ha kejsarsnitt.

    Jag födde utan problem med bara lustgas. Fantastiskt. Gör det gärna igen. Av mina vänner är det 1 på 5 som haft jobbig förlossning och som vill ha KS nästa gång. Resten är nöjda och vill föda vaginalt igen. Också vänner som förlöstes med akut KS vill föda vaginalt nästa gång.

    Det gör ont att föda. Men ALLA förlossningar är INDIVIDUELLA och alla upplever det olika. Där är svårt att trolla fram den ultimata bedövningen när man upplever smärtan olika och vid olika skeden av förlossningen. Smärtan är ju heller ingen Ond smärta utan en bra smärta som är ett resultat av mjölksyra som priduceras då livmodern jobbar.

    Att föda är fantastiskt TS, om du känner din kropp och smärttröskel väl så vet du nog vad för smärtlindring du bör välja

  • Anonym (Kass förlossningsvård)
    Elenor skrev 2014-10-02 15:11:19 följande:

    Anonym (kass förlossningsvård)- tala för dig själv och antyd inte att fr flesta vill ha kejsarsnitt.

    Jag födde utan problem med bara lustgas. Fantastiskt. Gör det gärna igen. Av mina vänner är det 1 på 5 som haft jobbig förlossning och som vill ha KS nästa gång. Resten är nöjda och vill föda vaginalt igen. Också vänner som förlöstes med akut KS vill föda vaginalt nästa gång.

    Det gör ont att föda. Men ALLA förlossningar är INDIVIDUELLA och alla upplever det olika. Där är svårt att trolla fram den ultimata bedövningen när man upplever smärtan olika och vid olika skeden av förlossningen. Smärtan är ju heller ingen Ond smärta utan en bra smärta som är ett resultat av mjölksyra som priduceras då livmodern jobbar.

    Att föda är fantastiskt TS, om du känner din kropp och smärttröskel väl så vet du nog vad för smärtlindring du bör välja


    Var har jag sagt att de flesta vill ha KS? Du läser slarvigt.

    För övrigt, om en av fem kompisar vill ha KS så är det ju 20%, du tycker inte att en av fem som får en vidrig förlossning är en för mycket?


    Du, i likhet med väldigt många barnmorskor jag har träffat, går runt och tror att  kvinnor ska tycka att det är viktigt att känna att man kan och är duktig på att föda barn. Jag får väl citera här och tala säga: Tala för dig själv.

    Du är säkert jätteduktig på att föda barn, det är ju toppen om du går runt och mår bra av det. Jag var ganska dålig på att föda barn, det gjorde för ont. Det betyder dock ingenting för mig, mer än att jag vill rädda andra från att göra det om de tvekar minsta lilla.

    Nu är du i förlossningsrädslaforumet, inte många här har den inställningen att det är en viktig del av deras personlighet att trycka ut en unge ur snippan till varje pris.

  • Anonym (Gravid)

    Vilken diskussion det blivit :)

    Jag är helt novis i ämnet och har bara vetat om lustgas och epidural. Och när jag tänkt på framtiden "när jag nån gång ska föda" så har det alltid varit lustgas jag tänkt att jag ska använda. Jag antar att jag får mer information när jag kommer närmare förlossningen.

    Att jag skulle kräva kejsarsnitt finns inte på kartan. Jag VILL föda, både för min och barnets skull.

    Och jag hoppas att lustgas finns kvar i Region Skåne när det väl är dags :) Annars får jag tänka om.

  • OkejOkej

    Vår familj födde ibörjan av sommaren, i Göteborg.

    Min bästa kompis familj fick barn för några veckor sedan, i Göteborg.

    Båda fick vi så mycket lustgas vi ville.

Svar på tråden Lustgas?