• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 22 Sep 15:58
    833 visningar
    6 svar
    6
    833

    ska jag göra kejsarsnitt

    Väntar mitt andra barn och rädslan för själva förlossningen blir bara mer o mer! Med mitt första så åkte vi in med värkar och det var inga konstigheter , hade mentalt "förberett" mig så gott det går men helt plötsligt börjar barnmorskor o springa som yra höns o nån säger att bebisens hjärljud avtagit... Och medans dom snabbt kör iväg mig säger dom att det måste bli akutsnitt o det är alldeles strax godnatt! Min sambo fick inte följa med o han om nån blev skräckslagen och lämnad ensam . Iaf jag vaknar sen upp och får denna vackra varelse i min famn MEN då och det kommande halvåret hade jag svårt att känna DET DÄR för mitt barn. Nu är allt bra men jag är totalt livrädd för att bli nedsövd så igen.
    Min fråga är lite... Finns det nån chans att få halvt planerat kejsarsnitt... Alltså ksn man i förväg ha bestämt att den dagen jag ska åka in med värkar så ska jag bli snittad??
    Alltså jag vill inte ha ett bestämt datum då jag ska åka in och bli snittad..
    Hoppas man förstår hur jag menar.

  • Svar på tråden ska jag göra kejsarsnitt
  • Anonym (...)
    Äldre 22 Sep 16:02
    #1

    Om värkarna startar innan planerat datum görs akutsnitt.
    Det stör planeringen mer för dem om det blir oplanerat. Så tveksam om vården går med på det.
    Varför inte ha ett planerat datum, du behöver ju inte berätta för folk att du har det. Gjorde inte jag.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 16:20
    #2
    Anonym (...) skrev 2014-09-22 16:02:16 följande:

    Om värkarna startar innan planerat datum görs akutsnitt.
    Det stör planeringen mer för dem om det blir oplanerat. Så tveksam om vården går med på det.
    Varför inte ha ett planerat datum, du behöver ju inte berätta för folk att du har det. Gjorde inte jag.


    Jo det är sant..

    Låter kanske helt omöjligt och konstigt men enda sättet att få göra ett ks är att ha en bestämd dag och åka in då? Ex två veckor innan? Jag ville att det skulle komma igång av sig själv tex på bf datumet o att då blir snitt..
  • Anonym (...)
    Äldre 22 Sep 19:13
    #3
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-09-22 16:20:59 följande:
    Jo det är sant..

    Låter kanske helt omöjligt och konstigt men enda sättet att få göra ett ks är att ha en bestämd dag och åka in då? Ex två veckor innan? Jag ville att det skulle komma igång av sig själv tex på bf datumet o att då blir snitt..
    Det är säkert olika mellan landsting hur regler är. Jag fick snittdatum två dagar före bf. Det var före storhelg, annars hade det satt datum efter bf sa dom.

    Förr satte man ofta 2 veckor innan, nu sätter de gärna efter bf säger dom, för att öka chanserna för naturlig start (=lite bättre för barnet som är lite mer förberett), om värkarna startar före planerat snittdatum, kanske tom på bf eller efter bf så snittas man akut när man kommer in.
  • Äldre 22 Sep 19:31
    #4

    Jag är förlossningsrädd och blev erbjuden ett sk snittkontrakt (jag bor i Stockholm). Det innebar att jag skulle pröva med en vanlig vaginal förlossning (som startade av sig själv) och om jag sedan ändrade mig under förlossningen så skulle jag kunna be om ett snitt och de hade då lovat i förväg att inte neka mig det.

    Något sånt kan du kanske få igenom?

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 22 Sep 22:18
    #5
    Brioche skrev 2014-09-22 19:31:07 följande:

    Jag är förlossningsrädd och blev erbjuden ett sk snittkontrakt (jag bor i Stockholm). Det innebar att jag skulle pröva med en vanlig vaginal förlossning (som startade av sig själv) och om jag sedan ändrade mig under förlossningen så skulle jag kunna be om ett snitt och de hade då lovat i förväg att inte neka mig det.

    Något sånt kan du kanske få igenom?


    Gärna sånt jag eftersträvar! Ska träffa min barnmorska nästa vecka och jag är nu i vecka 33. Så hoppas jag får igenom den.. Tack för svar!
  • Anonym (...)
    Äldre 23 Sep 09:41
    #6
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-09-22 22:18:53 följande:
    Gärna sånt jag eftersträvar! Ska träffa min barnmorska nästa vecka och jag är nu i vecka 33. Så hoppas jag får igenom den.. Tack för svar!
    De försökte tala in mig på det spåret också, men då måste man ha klart för sig att de kan neka en snitt ändå om förlossningen fortskridit för långt. Det kan gå fortare att föda ut barnet än att komma sig på operationsbordet, få bedövning och allt därtill. Det är lätt att ändra sig när man är öppen 8 cm efter en timme eller börjar få krystvärkar men då skulle de neka sa de till mig.
    Ofta ingår en gräns i kontraktet, att du kan välja snitt fram till en viss tidpunkt i förlossningen.

    Dessutom sa de till mig att om jag kommer in när förlossningen startar och har min snittgaranti så har jag ingen garanti att få snitt ändå eftersom "riktiga" akutsnitt och tex stora bilolyckor som kräver mycket narkospersonal kommer att prioriteras på operation, i så fall måste man föda vidare vaginalt om förlossningen startar.

    Därför valde jag ett planerat datum
Svar på tråden ska jag göra kejsarsnitt