• MarieMMorgan

    Håll gärna tummarna för att min graviditet fortskrider :-)

    Jag har just fått veta att jag är gravid, vilket känns helt fantastiskt roligt men också är svårt att riktigt ta på allvar. Det vill säga, det känns helt osannolikt att jag skulle kunna klara detta utan att det blir ett tidigt missfall ? för jag inser att jag har statistiken emot mig.

    Jag är nästan 43 år gammal, och har aldrig tidigare varit med om att få ett positivt utslag på ett graviditetstest. Tror inte heller att jag någonsin varit gravid utan att veta om det, för så vitt jag kan minnas har jag alltid haft regelbunden menstruation utan större förseningar.

    Däremot har jag genomgått flera behandlingar: två inseminationer och tre IVF ? utan resultat.
    Vid det här laget hade vi för länge sedan gett upp, och höll knappt längre koll på ägglossningsdagar och fertilitet längre... Döm om min förvåning när det visade sig att jag ? för förmodligen första gången, och på helt naturlig väg ? är gravid! Inser som sagt att jag med min höga ålder har statistiken emot mig på alla möjliga sätt för att det ska gå vägen, så ni får gärna hålla tummarna.

    /Marie M M

    P S Jag tar graviditeten på allvar såtillvida att jag äter folsyra, inte dricker alkohol, följer Livsmedelsverkets rekommendationer och har tid bokad hos barnmorska...

  • Svar på tråden Håll gärna tummarna för att min graviditet fortskrider :-)
  • mammiloo

    Statistik är bara just statistik. =) Hoppas verkligen att det går vägen för dig nu!


    Själv har jag levt mot statistiken då jag som varandes 37 år, 160kg tung och med bara en äggledare (efter ett utomkveds) blev gravid på andra försöket, hade en normal graviditet och hade en superbra förlossning på alla sätt och vis för 4 år sen. Nu är jag betydligt mindre i storlek efter en kraftig viktnedgång men 4 år äldre och har bf den 18 oktober då nummer 2 väntas komma. Även där snabbt gravid varandes fortfarande lite överviktig och med en äggledare. Så statistik är inget facit. 


     


    Stort Lycka till! Glad


    ~Pojke född 1 juni 2010~
  • Killerhillary
    MarieMMorgan skrev 2014-11-30 18:15:48 följande:
    Hittills går allt bra, och jag är nu i 15:e veckan. smile1.gif
    Vad härligt, grattis igen! 
  • Dimisi
    MarieMMorgan skrev 2014-11-30 18:15:48 följande:

    Hittills går allt bra, och jag är nu i 15:e veckan.


    Åh, men då har du gjort KUB eller? Du har ju kommit långt.

    Jag är 42 och är i vecka 32. Jag hade en graviditet precis innan denna, men då upptäcktes det på KUB att fostret hade dött. Visst är riskerna lite större, men när man har kommit förbi de första osäkra veckorna tror jag inte att risken är särskilt mycket högre än för yngre mammor.

    Jag håller tummarna för dig!
Svar på tråden Håll gärna tummarna för att min graviditet fortskrider :-)