• Anonym (okänslig?)

Han förväntar sig att jag ska vara ledsen

Jag gjorde abort i förra veckan. Jag och min sambo var överens om det. Vi tycker båda att vi vill vänta lite till innan vi skaffar barn, känner att vi vill hinna resa lite mer och komma igång med våra nya jobb (båda har nyligen bytt). Vi bestämde att ta bort det nu och sen kanske försöka till våren.

För mig var det inget dramatiskt. jag har gjort det två gånger tidigare - när jag var yngre, inte med honom. jag hör inte till dem som tycker att abort är något jättestort problem eller ingrepp och visste hur jag skulle reagera, dvs inte alls. jag var hemma och tog det lugnt på kvällen, dagen efter mådde jag så bra att jag gick och jobbade igen och sen på fredagen gick jag ut med kompisar och festade. 

han har varit konstig i flera dagar och nu kom det fram att han är sårad och upprörd över att jag inte tar detta på större allvar. alltså, inte att jag inte bryr mig om hans känslor, men att jag som kvinna (!!) borde känna mer. 

Jag har aldrig varit med om något liknande. 

• Svar på tråden Han förväntar sig att jag ska vara ledsen
  • Tandborste

3 aborter... O inga känslor alls.
    Jag förstår honom. E där ingen som pratat med dig om preventivmedel efter alla aborter?

• Voodoodoll
    Tandborste skrev 2014-10-02 19:44:34 följande:

3 aborter... O inga känslor alls.
    Jag förstår honom. E där ingen som pratat med dig om preventivmedel efter alla aborter?

Vem har sagt att hon inte har ätit preventivmedel när hon blivit gravid? Är det ingen som talat med männen i fråga om preventivmedel?
  • Anonym (Gnu)

Oj. Underligt. Be honom att växa upp?

Om det inte är så att han själv mår dåligt över det och projicerar sina känslor på dig?

• Anonym (okänslig?)

Nej, han har inte visat några tecken alls på att själv må dåligt. Tror det har med något så tråkigt som kvinnosyn att göra. Det här har skapat en liten kris nu.

• Anonym (Frida)

Han kanske är lite orolig över framtiden och att ha dig som mor till era gemensamma barn med tanke på hur lättvindigt du tar bort dem? I vilket fall som helst så borde han inte sura över din reaktion med tanke på att ni båda var överens. 

Får hoppas nästa barn (om du lyckas bli gravid igen) kommer lite mer lägligt. Lycka till! :)

• Anonym (Frida)

Men det allra bästa är att givetvis FRÅGA honom vad hans problem är.

• Anonym (okänslig?)

Han säger "du borde vara ledsen, det är en stor sak". Jag säger: "men vi var ju överens? Jag är inte ledsen, du får vara ledsen om du vill". han: "Jag är inte ledsen, det är din kropp".

• Anonym (Frida)
    Anonym (okänslig?) skrev 2014-10-07 10:16:21 följande:

Han säger "du borde vara ledsen, det är en stor sak". Jag säger: "men vi var ju överens? Jag är inte ledsen, du får vara ledsen om du vill". han: "Jag är inte ledsen, det är din kropp".

På vilket sätt tycker han att det är är "en stor sak"? 
  • Anonym (bra)

Det var nog bra att detta kom fram nu. Vem vill ha barn med någon med så taskig kvinnosyn? Nu kan du tänka över om han är någon du vill leva resten av livet med.

• Anonym (Tror)
    Anonym (okänslig?) skrev 2014-10-07 10:16:21 följande:

Jag tror att han ÄR ledsen, men kanske inte kan/våga/vill tillåta sig det, utan har fått för sig att det är kvinnans sak att vara ledsen/upprörd. Kanske han tänkt att han efteråt skulle få trösta och rå om dig lite, och på så sätt lidra "sitt dåliga samvete" lite, och få utlopp för sina egna känslor genom dig?

Och så är du inte ledsen... och han blir förvirrad. Kanske skulle du stanna hemma någon dag och ta hand om ER, även om du inte känner dig ledsen för aborten så kan man kanske ändå som par behöva rå om varandra lite. Även om inte du behöver det, gör det för hans skull.
Svar på tråden Han förväntar sig att jag ska vara ledsen