• Forumvärd

    Vilket djur är du mest rädd för att stöta på i naturen?

    Vilket djur är du mest rädd för att stöta på ute i naturen?
    Berätta gärna varför.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket djur är du mest rädd för att stöta på i naturen?
  • BCH52

    Vildsvin, defnitivt. De har så dålig syn så de måste komma nära för att uppfatta vad man är. Dessutom kan de verkligen ta sig fram väldigt tyst. Kommer hag dessutom mellan en sugga och hennes kultingar så kan hon bli rätt sur.

  • suziz

    Jordgeting är väl det djur jag är mest orolig att stöta på så jag röstade på annat.

    Älg har jag stött på, mer än en gång. Älg med älgkalv dessutom, väntade på att de skulle passera men kalven stor bara och glodde så tillslut så vände jag och gick en annan väg. Hunden min som var med vid det tillfället blev nog skraj då han i flera dagar efter vägrade gå den vägen.

    Varg har jag också mött, dock satt jag i bil då men det var ändå ett mäktigt möte (även om alla som jag berättat det för tror att det var en hund men det var det inte).

    Lo är så skygga att de ser man aldrig till, björn håller sig undan så de är också svåra att få syn på. Järv och vildsvin finns inte här där jag bor.

  • Daniel12

    Stackmyror och pissmyror (de små brandgula). Finns inga obehagligare djur. De kommer krypande upp i byxbenen när man är ute och plockar svamp eller bär, eller när man är ute i naturen och sätter sig att fika.

  • Anonym (Rädd)

    Björn, och vildsvin för att det är två djur som är stora och kan ha ihjäl en på sekunder... Skulle vara glad om jag slapp stöta på dessa djur

  • ölburk2

    Som jägare säger jag, flera av dessa djur kan bli riktigt farliga om man kommer mellan mamman å deras barn.., annars är det fredliga djur som med några få undantag i andra situationer, alltid väljer att hålla sig undan människan..

    Så svaret blir, jag är inte direkt rädd för att möta något av ovanstående djur, men gör allt för att undvika att hamna i situationer  jag vet kan bli direkt livsfarliga. 


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • sextiotalist

    Björn, absolut, det är ju det djuret som skadat mest människor.
    Vargen är jag inte rädd för, hade garanterat varit det om jag var ett får, men jag ser vargen som ett hunddjur och skulle tippa på att jag skulle kunna hantera mötet med en varg.
    Lo har jag sett, genom fönstret, ja, jag vet att det var ett lo, katter kan inte bli så stora och har inte heller tofsar på öronen.
    Ja, jordgetingar har jag fobi för.

    Älg har ja också respekt för

    Vildsvin är ju mest aktiva när jag inte är aktiv i skogen, så de ser jag inte som ett hot

  • Anonym (Den lilla skogen i radhusområdet)

    Haha. Spontant tänkte jag typ arg älg. Men det har jag aldrig varit rädd för på riktigt. Är nog i praktiken mer rädd för jättestora spindlar eller jordgetingar. Huggormar.

  • Nr 3 på G

    Det djur i naturen som skrämmer mig mest är FÄSTINGAR!!! Finns hur många som helst och dom bär på en massa otäcka sjukdomar.
    Att få se något av våra stora rovdjur hade jag däremot sett som ett enormt privilegium Hjärta

  • helenen

    Vildsvin!

    Björnar vet jag inte hur de generellt agerar vid möten med människa, så de kommer in på andra plats. De andra är jag inte rädd för, även om jag kanske inte med berått mod skulle ställa mig mellan Mamma Älg och hennes ungar. Vildsvin däremot...

    Huvva! De är skiiitstora, sjukt kompakta, och dessutom både ilskna och korkade. Dålig kombo på alla sätt.


    Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • zooägaren

    Vildsvin absolut! dom är många i flock, ser dåligt och jag har ingen aning om hur jag ska bete mig vid ett möte.. 

    Björn och älg har jag träffat på. Älgar har jag STOR respekt för, men jag är inte rädd. Björn har jag förvisso bara sett på väldigt långt håll, men vet på ett ungefär hur jag ska bete mig. 


    Jag är hård , men ärlig!
Svar på tråden Vilket djur är du mest rädd för att stöta på i naturen?