• Anonym (frågvis)

    Blöder man under öppningsskedet?

    Det kanske är en konstig fråga, men jag tycker inte att jag har hittat någon bra information på nätet. 

    När, under förlossningen, är det som det börjar bli "kladdigt"? Blöder man redan från det att öppningsskedet inleds (eller ännu tidigare kanske), eller är det först under utdrivningsskedet/krystningen som det börjar?

    Vet ju att man har en sådan där sjukhusskjorta på sig när man föder barn, men har man något på underkroppen? Förstår ju såklart att man inte kan ha något på sig på underkroppen när barnet ska ut, men innan det. 

    Mycket viktiga frågor Flört.

  • Svar på tråden Blöder man under öppningsskedet?
  • Anonym (ja lite...)

    För min del så småblödde jag och det kom rester från slemproppen, så kraftiga blodblandade flytningar typ. Man fick ha binda på sig och en tjusig nättrosa för att hålla den på plats. Jag hade även en lös och skön kjol för att slippa gå runt med bindan synlig...

  • Anonym (Nja)

    Nja mer blodblandat slem. Visst kommer det både det ena och andra men blöder "rent" blod gjorde jag först efter barnet var ute. Iallafall jag(har fött 4 barn) Man får ha nättrosor(engångs) och stor binda på sig tills dess det är dax att krysta. Man måste inte gå runt med rumpan bar om man inte vill det.

  • Yonndax

    För mig gick vattnet innan jag fick verkar så jag fick gå runt med jättebinda och speciella trosor. Orkade inte gå runt i korridorerna så jag brydde mig inte så mycket men ska man göra det kan en skoj att ha på sig vara skönt

  • Ollibolli

    Lite kladdigt är det hela tiden tycker jag. För mig började båda förlossningarna med att vattnet gick. Sen rann det lite hela tiden. Och så blodblandade slemmiga flytningar.

    Sen i och med att bebisen kommer ut så kommer det rent blod, samt efteråt.

    Jag vet att man kan ha binda och trosor på men jag ville inte. Tyckte det var skönare utan. Hade så ont så ville inte ha något som "tryckte" på magen. Ville inte heller behöva ta av och ta på mig stup i kvarten för att bm skulle kunna undersöka hur öppen jag var.

    Smidigare naken tyckte jag :)

  • Anonym (Inget kladd)

    För mej var det inte kladdigt alls. Inte en blodsdroppe och proppen och vattnet gick på toan inne på förlossningen. Däremot så sket jag på mej under krystvärkarna, men det är en annan sak ;)

  • mkes
    Anonym (Inget kladd) skrev 2014-10-06 23:18:44 följande:

    För mej var det inte kladdigt alls. Inte en blodsdroppe och proppen och vattnet gick på toan inne på förlossningen. Däremot så sket jag på mej under krystvärkarna, men det är en annan sak ;)


    Hahahaha! *torkar en tår*

    Jag märkte varken av slem eller blod utan jag satt bara i en blöt pöl av fostervatten. Sipprade ut lite vid varje värk i flera timmar. Jag vet inte om jag bajsade men däremot spydde jag och kissade i en hink i förlossningsrummet och det var ingen som brydde sig ett dugg. Allra minst jag.
  • Mrs Moneybags

    Min förlossning började med att vattnet gick, men vad jag minns var det inte blodblandat. Det kom mycket vatten först på en gång, sedan sipprade det lite vid varje värk när livmodern drog i hop sig. Jag satte bara en binda i trosan och tänkte inte så mycket på det. Då blev det ju inte kladdigt alls.

    När jag väl kom in till sjukhuset måste jag ju ta av mig för att bli undersökt. Värkarna var så intensiva att mina eventuella flytningar var det sista jag tänkte på. Jag var tvungen att ENDAST tänka på att slappna av och fokusera stenhårt inför varje värk. Sedan slutade det med akut kejsarsnitt och då tömmer de ju livmodern på vätska under operationen.

    Jag har varit med på två förlossningar där vattnet gått under själva värkarbetet på sjukhuset. Personalen var ultrasnabb att byta pappret som låg under min kompis och lägga dit ett fräscht som var torrt. När vattnet väl hade gått märkte jag inte av några större mängder "kladd" när barnet var på väg ut. Sedan kom det en lite större mängd fostervatten i samband med att bebisarna kom ut helt. Även då var de snabba att fixa sängen, så jag tror inte ens min kompis minns det överhuvudtaget. 

  • Anonym (frågvis)

    Tack för era svar, känns betryggande! Kändes lite för intimt att fråga detta på föräldrautbildningen, så det är tur att Familjeliv finns Flört

    Är inte så nojig över alla kroppsvätskor egentligen. Förstår att smärtan kommer att ta över. Men det är ändå skönt att i förväg veta så mycket som möjligt. 

  • Anonym (Inte så kladdigt)

    För mig har det inte blivit kladdigt förrän på förlossningen. Med första barnet tog de hål på hinnorna på kvällen och hon föddes på morgonen så då varade kladdighetsfasen i typ 8h. Med andra barnet gick vattnet i badkaret på förlossningen och ca 20 min senare var hon ute så där märkte jag inte av nått kladd utöver det som kom ut tillsammans med bebisen.

    Med första fick jag nått som var mitt emellan blöja och binda. Med andra tror jag inte jag hann få nått eftersom vi knappt hinnit in på rummet när det var dags att krysta.

Svar på tråden Blöder man under öppningsskedet?