FÖR ELER EMOT ABORT?
Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?
Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.
Man kan dela in i minst TVÅ abortdebatter-inte EN.
Det finns både en JURIDISK och en ETISK dimension och DESSUTOM finns det abort i olika typer av situationer.
Man kan rent juridiskt vara för fri abort i ett visst antal veckor-antingen 18 som i Sverige eller 10-13 som man har i andra länder med fri abort- SAMTIDIGT som man på ett ETISKT plan är EMOT de flesta aborter-ABORTKRITISK.
Å ANDRA SIDAN kan man förstås vara för en mer restriktiv lagstiftning i samband med att man också är mot de flesta aborter som görs på ett etiskt plan
Ett TREDJE alternativ är att man är för fri abort ett visst antal veckor och inte är emot så många aborter rent etiskt. Det en del skulle kalla "abortanhängare"!
I vissa lägen-om liv står mot liv så är nog de flesta (även "abortmotståndare" som är ett svårdefinierat ord) "för" abort.
I vissa andra lägen är nog de flesta(även "abortanhängare" som också är ett svårdefinierat ord) " mot abort".
Vad är Då MIN EGEN INSTÄLLNING: Jo så här: PÅ ett ETISKT PLAN är jag EMOT de flesta aborter och vill se ändrade värderingar hos både män (som ibland driver fram aborter) och kvinnor-förändrade hjärtan hos människor och en RADIKALT MINSKAD EFTERFRÅGAN PÅ ABORTER.
På ett JURIDISKT PLAN har jag inget förslag om att helt avskaffa "fri abort". Jag vill arbeta mot aborter på ANDRA SÄTT än genom lagstiftning/regelverk.
Alltså non restrictive methods-som tex "democrats for Life" i USA vil arbeta med!
På ett ANDLIGT PLAN ser jag de flesta aborter som SYND MOT GUD OCH MEDMÄNNISKAN-dock inte om liv står mot liv eller fostret/barnet ändå inte kan överleva.
MEN OCKSÅ ATEISTER / AGNOSTIKER kan vara ABORTKRITISKA. I utlandet har det börjat dyka upp en rörelse man kallar SECULAR PRO LIFE.

Personligen kombinerar jag också en trend bland vissa i ulandet som kanske kommer att göra sig gällande här också. Jag är vegetarian/vegan and pro life
Svenska "djurrättare" är ofta vänster och "oroar sig inte över aborter av mäniskofoster" , men andra strömningar har börjat märkas i utlandet. Kolla in vegan and pro Life på tex facebook.