• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • EnAnonumius
    Buongiorno skrev 2014-10-10 00:17:13 följande:
    Så länge inte abort blir ett preventivmedel är det bra. 
    Hur kan en abort bli ett preventivmedel?

Preventiv betyder "förebygga"..
    Abort betyder "avbryta".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jennie med ie
    Buongiorno skrev 2014-10-10 00:17:13 följande:

Så länge inte abort blir ett preventivmedel är det bra. 

Det kan det inte bli.
  • Mandel

Det finns inget svart eller vitt svar på den frågan.

Likväl som jag anser att man inte blir gravid om man inte vill det, så vet jag att olyckor händer.
    Att tvinga folk att ta hand om barn som de av en eller annan orsak inte önskar blir inget bra liv för barnet. Vi kan heller inte tvinga en kvinna att bära ett barn i 9 månader och sedan adoptera bort det som alternativ till abort.
    Sedan kommer frågan om vart vi ska dra gränsen för vilka sjukdomar och missbildningar som det är okej att abortera. En del behåller barn med DS och andra gör abort. 
    En annan fråga är gränsen för abort. Med tanke på att gränsen sattes för många år sedan med en marginal till när läkarvetenskapen kan få foster att överleva utanför livmodern och det ändras i takt med utvecklingen, så borde gränserna kanske ses över?

Jag är för i vissa fall och emot i andra

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Curlyfication

Jag är FÖR rådande lagstiftning, vilken lämnar upp till var och en att själva fatta beslut. Mina privata värderingar och tyckande om saker och ting kan aldrig passa alla. Med en lag som förbjuder abort kommer en stor del av befolkningen att inskränkas i sina handlingar och beslut. En hypotetisk tvingande lag som tvingar folk att göra aborter i vissa situationer skulle vara detsamma åt andra hållet. En fri abortlagstiftning lämnar istället såväl abortmotståndare som de som är för, en möjlighet att fatta de beslut som känns rätt för dem själva och leva i samhället på lika villkor. Jag förstår inte problemet. Den gamla klassikern sköt dig själv och skit i andra har aldrig suttit bättre.

Tjingeling!

• Efraim Barkbit
    Curlyfication skrev 2014-10-10 08:02:20 följande:

Jag är FÖR rådande lagstiftning, vilken lämnar upp till var och en att själva fatta beslut. Mina privata värderingar och tyckande om saker och ting kan aldrig passa alla. Med en lag som förbjuder abort kommer en stor del av befolkningen att inskränkas i sina handlingar och beslut. En hypotetisk tvingande lag som tvingar folk att göra aborter i vissa situationer skulle vara detsamma åt andra hållet. En fri abortlagstiftning lämnar istället såväl abortmotståndare som de som är för, en möjlighet att fatta de beslut som känns rätt för dem själva och leva i samhället på lika villkor. Jag förstår inte problemet. Den gamla klassikern sköt dig själv och skit i andra har aldrig suttit bättre.

Tjingeling!

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Drottningen70

Jag är definitivt FÖR abort. Tycker att fler aborter borde genomföras. Däremot är jag för en viss sänkning av gränsen för fri abort, och ett absolut förbud vad det gäller sen abort av "sociala skäl".

• Snutten6
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR 

KVINNAN SKALL ALLTID HA ENSAMRÄTT ATT BESTÄMMA, MANNEN SKALL ALDRIG KUNNA NEKA KVINNAN ABORT , ALDRIG ALDRIG !!!!

KVINNANS KROPP KVINNANS BESLUT.
  • Snutten6
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:51:34 följande:
    Problemet med en oönskad graviditet är förstås att fostrets kropp befinner sig inuti kvinnans kropp. Frågan är alltså hur tungt vägande fostrets rätt till sin kropp är i relation till kvinnans rätt till sin?
    INGET
  • chrissandra
    David87 skrev 2014-10-08 14:12:27 följande:

Jag är emot abort. Håller med TS om att livet börjar redan vid befruktningen och tycker att det är hemskt att ta bort en människa vars liv precis har börjat.

Sen tänker jag ur en annan synvinkel också: om man nu inte vill ha barnet, måste man då ta bort det helt? Kan man inte välja att föda det, och sen adoptera bort det till de som är ofrivilligt barnlösa? För tänk er själva att ni så innerligt vill ha ett barn, men inte kan. Då kan ju barnet få chans att leva och föräldrar som inget annat önskar får ett barn att ta hand om! Eller tänker jag fel?

Jag kan förstå om det handlar om en våldtäkt, då blir frågan genast mycket svårare. Och då är det inte upp till mig att sitta och bedöma hur kvinnan i fråga ska göra. För det är som sagt inte lätt att veta när en sån sak händer.

Kanske folk blir irriterade när de läser mitt svar, men jag står för det jag skriver eftersom jag tycker att varje ofött barn har rätt till ett liv.

Håller med!
    Just därför är jag för abort.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?