• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • IsaStardust
    Snutten6 skrev 2014-10-10 11:25:49 följande:

Långt , tråkigt och vad tillförde detta inlägg ?

Inget.

Kvinnan har oinskränkt rätt till sin kropp.

Mannen har inget med kvinnans beslut.

Kort, tråkigt onyanserat standardsvar på ett klokt genomtänkt inlägg.

Och vad tillförde detta inlägg? Ingenting.
  • Hon där

Mitt enkla svar:
    Nej till abort gällande mig själv
    Ja till abort för andra

• Snutten6
    IsaStardust skrev 2014-10-10 13:02:14 följande:
    Kort, tråkigt onyanserat standardsvar på ett klokt genomtänkt inlägg.

Och vad tillförde detta inlägg? Ingenting.
    Lära folk skriva kort och koncist.
    Vem orkar läsa en roman om abort, som ändå kvinnan skall ha ensam rätt om att bestämma.

Män som vill begränsa abort eller på annat sätt kunna hindra kvinnan från att göra abort borde steriliseras. 
  • Stårschan
    Hon där skrev 2014-10-10 13:03:06 följande:

Mitt enkla svar:
    Nej till abort gällande mig själv
    Ja till abort för andra

Puss!
  • IsaStardust
    Snutten6 skrev 2014-10-10 13:34:47 följande:
    Lära folk skriva kort och koncist.
    Vem orkar läsa en roman om abort, som ändå kvinnan skall ha ensam rätt om att bestämma.

Män som vill begränsa abort eller på annat sätt kunna hindra kvinnan från att göra abort borde steriliseras. 
    så det var för att det var en man som skrev inlägget som du ansåg det inte vara giltigt? så män får inte ha en åsikt i abortfrågan? ja, det är ganska uppenbart att du inte ens läste inlägget, så varför svarar du ens på det? människor som du borde inte ens bemöda dig om att delta i debatter. du tillför ingenting här.
  • eviz08

Jag ha inte läst igenom alla inlägg.
    Jag är för abort, det finns många anledningar till att man gör abort och att istället förbjuda abort och låta alla graviditeter som slutar i abort sluta i att ett barn föds tror jag inte är bra för någon.
    Jag har själv gjort en abort då jag oönskat blev gravid.  För mig personligen va det en jättejobbig upplevelse och jag kan fortfarande tänka på det och må dåligt, men om jag inte hade fått göra en abort så är jag inte helt säker på att jag idag hade varit i livet. Så att bara säga att man är emot abort tycker jag inte är att tänka speciellt långt...

• Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 13:44:03 följande:

Jag ha inte läst igenom alla inlägg.
    Jag är för abort, det finns många anledningar till att man gör abort och att istället förbjuda abort och låta alla graviditeter som slutar i abort sluta i att ett barn föds tror jag inte är bra för någon.
    Jag har själv gjort en abort då jag oönskat blev gravid.  För mig personligen va det en jättejobbig upplevelse och jag kan fortfarande tänka på det och må dåligt, men om jag inte hade fått göra en abort så är jag inte helt säker på att jag idag hade varit i livet. Så att bara säga att man är emot abort tycker jag inte är att tänka speciellt långt...

Kan du vidareutveckla? Vad är det jag inte tänkt på? Att det kan vara en jobbig upplevelse? Att man efter en abort kan känna att det var ett rätt val? Att någon som gjort abort tror att hon mått jättedåligt om hon inte gjort det? Att kvinnor runt om i världen dör av illegala aborter? Att man kan bli oönskat gravid fast man skyddat sig? Eller nåt annat?
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 13:56:24 följande:
    Kan du vidareutveckla? Vad är det jag inte tänkt på? Att det kan vara en jobbig upplevelse? Att man efter en abort kan känna att det var ett rätt val? Att någon som gjort abort tror att hon mått jättedåligt om hon inte gjort det? Att kvinnor runt om i världen dör av illegala aborter? Att man kan bli oönskat gravid fast man skyddat sig? Eller nåt annat?
    Det täcker in många av de saker som jag tänkte på. Något du missade är ju att det kan vara förenat med livsfara för kvinnan att gå igenom en graviditet, och att på så sätt sätta två liv i fara för att föda fram ett. 
  • Sven Erik Johansson
    Stårschan skrev 2014-10-10 12:52:36 följande:
    Bortsett från ditt missbruk av versaler som gjorde det lite jobbigt att läsa tycker jag att det var ett riktigt bra och nyanserat inlägg som visar på gråskalorna i problematiken.

Och i grunden har väl alla falanger (utom möjligen "every-sperm-has-it's-right-to-life"-typerna) det gemensamt att ingen önskar fler aborter. Bäst vore det ju om det aldrig blev aktuellt att göra abort -  om alla som inte vill bli gravida verkligen använde preventivmedel, om alla preventivmedel fungerade till 100%, om inga våldtäkter förekom, och om alla foster var livsdugliga.
    Preventivmedel är bra att det finns tycker jag, men enbart preventivmedel räcker inte för att reducera aborterna tillräckligt mycket. Även värderingsförändringar, prioriteringsförändringar, förändringar i människors hjärtan behövs.
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:10:21 följande:
    Det täcker in många av de saker som jag tänkte på. Något du missade är ju att det kan vara förenat med livsfara för kvinnan att gå igenom en graviditet, och att på så sätt sätta två liv i fara för att föda fram ett. 
    Check! Nåt mer?
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?