• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Donum
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-10-10 18:59:56 följande:

Eller hur...visst har du de (lol)

Ja, det är 2014 nu, så vitt jag vet.
  • Morsan 027
    Donum skrev 2014-10-10 18:54:27 följande:

Jag har grunnat lite på argumentet där man gör en koppling mellan att barn är oönskade och att barn far illa. Jag har jobbat med barnavård i ett decennium och jag ser ingen koppling alls mellan de två. Tvärtom, så är min erfarenhet att en överväldigande majoritet av de barn som far illa var både önskade och planerade. En följd av detta är rimligen att de barn man "hoppas" ska aborteras inte blir det eftersom föräldrarna vill ha dem, trots sin bristande föräldraförmåga. Och då faller rimligen också argumentet att abort är av godo för att dessa barn då "slipper" födas. Det tål att tänkas på.

Ja, det är tänkvärt, absolut. Och väldigt bra att det är så!
    Själv tror jag att det skulle kanske ändras ganska drastiskt om abort inte vore tillåtet.Med mer än 30000 oönskade födda varje år, som skulle bli resultatet av ett abortförbud.
  • gbgumman

För inget barn ska behöva födas oönskad.

• Sven Erik Johansson
    Morsan 027 skrev 2014-10-11 09:23:20 följande:
    Ja, det är tänkvärt, absolut. Och väldigt bra att det är så!
    Själv tror jag att det skulle kanske ändras ganska drastiskt om abort inte vore tillåtet.Med mer än 30000 oönskade födda varje år, som skulle bli resultatet av ett abortförbud.
    Framtiden går alltid att påverka. Många graviditeter skulle kunna undvikas och i en del fall kan ett oplanerat barn förvandlas till ett önskat när livets omständigheter eller värderingar/prioriteringar i mäns och kvinnors hjärtan vänder/förändras på olika sätt. Där kan vi göra mycket för våra medmänniskor.

Jag vill arbeta för färre aborter , och det finns andra sätt än bara via juridiken.
  • Sven Erik Johansson
    gbgumman skrev 2014-10-11 12:32:11 följande:

För inget barn ska behöva födas oönskad.

Å andra sidan är inte livet så ödesbestämt som en del tror och i vissa fall förvandlas ett oplanerat barn till ett önskat.
  • Sven Erik Johansson

Vacker låt om att välja att inte göra abort från mitt kära 80-tal

• IsaStardust
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-13 15:42:01 följande:
    Å andra sidan är inte livet så ödesbestämt som en del tror och i vissa fall förvandlas ett oplanerat barn till ett önskat.
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
  • Sven Erik Johansson
    IsaStardust skrev 2014-10-13 16:04:07 följande:
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
  • AstridH
    IsaStardust skrev 2014-10-13 16:04:07 följande:
    Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Så "ytterst få" är nog en underdrift.

Däremot känner jag ingen som har ångrat en abort.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?