• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?
  • eslah

    Vet faktiskt inte, väldigt restriktiva regler isåfall.

    Ser tyvärr väldigt mycket risker med att legalisera det, ser framför mig svårt dementa som skriver under sin dödsdom efter övertalning av pengakåta arvingar o annat liknande. Men i livets slutskede så varför inte?! Nej jag vågar ej ta ställning.

  • tobbe01
    eslah skrev 2014-10-08 17:06:42 följande:

    Vet faktiskt inte, väldigt restriktiva regler isåfall.

    Ser tyvärr väldigt mycket risker med att legalisera det, ser framför mig svårt dementa som skriver under sin dödsdom efter övertalning av pengakåta arvingar o annat liknande. Men i livets slutskede så varför inte?! Nej jag vågar ej ta ställning.


    Håller med dig. Jag skulle känna mig väldigt otrygg i ett samhälle där man kan ta död på folk legitimt. Så många misstag som det sker på ett sjukhus.
  • eslah
    tobbe01 skrev 2014-10-08 17:11:23 följande:

    Håller med dig. Jag skulle känna mig väldigt otrygg i ett samhälle där man kan ta död på folk legitimt. Så många misstag som det sker på ett sjukhus.


    Faktiskt lite så, det är lätt att svara ja på frågan. Sedan när jag funderar lite så blir det knepigare, vart går gränsen för vem som kan/kan ej "avlivas"?
  • tobbe01
    eslah skrev 2014-10-08 17:19:32 följande:
    Faktiskt lite så, det är lätt att svara ja på frågan. Sedan när jag funderar lite så blir det knepigare, vart går gränsen för vem som kan/kan ej "avlivas"?
    Ja jag tycker att det bästa är att det prövas noga från fall till fall och att man som idag kan få dispens efter noggrann (mycket noggrann) prövning. Det är ju trots allt endast i extremfall människor vill bli "avlivade"! 
  • tobbe01
    LaLola skrev 2014-10-08 15:52:30 följande:

    Jag såg mina föräldrar tyna bort i obotlig cancer för 16 år sen.
    De låg o väntade på döden! Proppades fulla med mediciner för att slippa smärta o ångest. Hur sjukt är inte det?!
    Sjuka djur avlivar vi men människor ska vi till varje pris hålla vid liv så länge som möjligt. För vems skull?!

    Ja jag är för aktiv dödshjälp.


    Hade dina föräldrar velat ha dödshjälp? Om de slapp både smärta och ångest så kanske det ändå fanns något litet som kunde ge glädje för varje dag? Som anhörig så ser man ju från ett annat håll.
  • eslah
    tobbe01 skrev 2014-10-08 17:28:49 följande:

    Ja jag tycker att det bästa är att det prövas noga från fall till fall och att man som idag kan få dispens efter noggrann (mycket noggrann) prövning. Det är ju trots allt endast i extremfall människor vill bli "avlivade"! 


    Är med dig där, det kan jag köpa i extrema fall.
  • LaLola
    tobbe01 skrev 2014-10-08 17:31:02 följande:
    Hade dina föräldrar velat ha dödshjälp? Om de slapp både smärta och ångest så kanske det ändå fanns något litet som kunde ge glädje för varje dag? Som anhörig så ser man ju från ett annat håll.
    2 människor som varit aktiva o som plötsligt ska ligga som paket vid endast 56 o 60 års ålder, ja jag är ganska säker på att de hade velat få hjälp.
    Nu är det ju försent att få veta men i framtiden, om detta med aktiv dödshjälp införs, så kommer ju också möjligheterna för de människorna att få säga sin mening i tid förhoppningsvis att finnas.

    Jag hade gärna gett de medlet som hade fått de att dö.
    Hur ont det än gjorde i mig att mista mina föräldrar.
  • Askalas

    Det ska SJÄLVKLART vara tillåtet men inte hur som helst, utan det ska krävas att du har någon t.ex. har någon obotbar sjukdom som inte ger ditt liv någon kvalité längre.

  • Askalas
    LaLola skrev 2014-10-08 15:52:30 följande:

    Jag såg mina föräldrar tyna bort i obotlig cancer för 16 år sen.
    De låg o väntade på döden! Proppades fulla med mediciner för att slippa smärta o ångest. Hur sjukt är inte det?!
    Sjuka djur avlivar vi men människor ska vi till varje pris hålla vid liv så länge som möjligt. För vems skull?!

    Ja jag är för aktiv dödshjälp.


    +1, kunde inte sagt det bättre.
  • forfucksake

    Det klart att det skulle kunna missbrukas, eller ske misstag. Det måste givetvis tillämpas väldigt restriktivt.

    Å andra sidan är dagens situation lika skrämmande. Tänk att ligga och plågas, utan utväg, och kanske inte kunna få hjälp!? Är inte DET en lika skrämmande tanke som att aktiv dödshjälp möjligen skulle kunna användas "fel"?

    Jag vill inte dö. Men hellre än att dö en plågsam, utdragen död, vill jag ha hjälp. Om ingen annan utväg finns. Det tror jag gäller många.

    Smärtstillande och lugnande räcker heller inte alltid, som vissa tycks tro. Det tar borde det värsta, men inte alltid mer än så.

    Aktiv dödshjälp handlar ju inte om att återinföra nån ättestupa eller att vem som helst ska få hjälp. Det handlar om svåra, obotliga fall.

Svar på tråden FORUM Anser du att aktiv dödshjälp ska vara tillåten?