• Anonym (Rädd)
    Äldre 9 Oct 09:51
    2144 visningar
    10 svar
    10
    2144

    Hur länge väntade ni efter förlossningen??

    Hur lång tid väntade ni efter förlossningen med att ha sex? Här har det nu gått tio veckor... Försökt två gånger men går sådär. Jag är rädd att det ska göra ont (men det kommer jag att vara även om vi väntar ett år antagligen) han var inne i mig för några dagar sen men då var det så ömt att jag började gråta (jag har lätt för att gråta förvisso...) men det kommer kanske vara väldigt ömt i början?

  • Svar på tråden Hur länge väntade ni efter förlossningen??
  • Anonym (ingen panik)
    Äldre 9 Oct 09:55
    #1

    DE två-tre första månaderna var sex det sista jag tänkte på.. Var så fullt upp med att komma in i den nya mammarollen och allt sånt. Tror det tog närmare året innan vi försökte.

  • In troubl­e
    Äldre 9 Oct 10:00
    #2

    1,5 år

  • Anonym ((Fick barn i maj))
    Äldre 9 Oct 10:03
    #3

    Så fort jag slutade blöda hade vi sex. Ca fem veckor efter förlossningen.

  • Anonym (gitta­n)
    Äldre 9 Oct 10:07
    #4

    5 veckor väntade jag, då hade jag varit sugen på att testa ett par veckor men avslaget hade inte gett med sig. Kändes ömt i vissa ställningar, alla sår var läkta men fortfarande känslig där de suttit. Jäkta inte utan testa lite olika sätt och annars finns det ju trevliga saker att göra ändå! Märkte tex härom dagen att jag fortfarande efter 4 mån inte kan ha sex bakifrån men framifrån funkar fint. Kan nog ta lång tid innan allt är som vanligt.

  • Äldre 9 Oct 10:07
    #5

    Två veckor efter var vi igång försiktigt o med kondom . Men vill du inte så stressa inte ! Det kommer när det kommer

  • Äldre 9 Oct 10:08
    #6

    5 veckor efter första barnet. Blev sydd en hel del. Det var ömt och gjorde ont, men vi tog det väldigt långsamt och försiktigt. Låg på sjukhus i totalt 4 mån med vår sjuke son, så sex var inte prio ett första månaden, utan sonens hälsa.

    Efter andra förlossningen väntade vi 13 dagar. Var väl inte så skönt, men helt okej.

    Fött vaginalt båda gånger.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 21 Oct 21:55
    #7

    4 veckor efter, när avslaget försvunnit hade vi penetrerande sex, vi hade gjort "andra saker" innan det dock. För mig har inte sexlusten minskat efter förlossningen vilket jag tycker är bra :) Var också livrädd att det skulle göra ont, men glidmedel är grejen samt att vara jätteupphetsad och ta det lugnt.

  • Anonym (Ajjjj­)
    Äldre 21 Oct 22:05
    #8

    Försökte efter två månader men avbröt pga smärta. Sedan vid tre månader. Använde massvis med glid. Det var obehaglig men ok. Sedan nu 4 mån efter så har vi haft sex 3-4ggr med massa glidmedel. Det spänner och drar men är skönt i stundens hetta. Det gör ont att torka mig ett par dagar efteråt.

  • Äldre 21 Oct 22:31
    #9

    Huj ja....vad många beskriver smärta... inte roligt och en oerhört obehaglig upplevelse för er som har/har haft det så...

     Själv hade jag nog sex när jag inte längre hade några blödningar och när mina sår var läkta - kanske 7-8 veckor efter. Tänker att en liten dildo som du själv styr kan vara bra att börja med. Det finns hormonsalvor som innehåller östrogen, du kan använda en dildo för att massera in den hela vägen . Hormonsalvan är bra att använda lokalt för att stärka slemhinnan så den inte är så känslig. Tror också att det är viktigt att du har ett sexliv även om det just inte blir penetration... lust i sig är läkande då det ger dig naturliga sammandragningar som stärker hela din slida!!


    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Anonym (tar tid)
    Äldre 21 Oct 22:41
    #10

    Försökte efter 2 och 3 månader med det gjorde jätteont. Nu vid 4 månader fungerar det med massor av glidmedel men det är fortfarande stramt. Var inte alls beredd på att det skulle ta så lång tid. Tror och hoppas att det känns skönare om ett par månader.

Svar på tråden Hur länge väntade ni efter förlossningen??