• Anonym (Gas)

gasig mage - varför?

Kl 8: Frukost bestående av kaffe, juice och 2-3 mackor med ost på.
    Kl 9: kaffe o kaka
    Kl 12: Lunch bestående av 2 dl yoghurt och en Skogaholmslimpskiva.
    Vilade och halvlåg i soffan 13-15 och vaknade med världens bubbliga mage. Låter något så fruktansvärt. Skäms.

Detta händer vissa dagar och jag har samma intag av föda. Varför blir magen så ljudlig? Fattar ju att det är gaser, men varför börjar magen låta efter att jag halvlegat en stund eller efter vilan?

Får inte fisa när detta sker. Rapar. Men inga fisar.

Magen bubblar i omgångar. Det kan vara tyst en stund, sedan ett svagt bubbel och sedan ett gigantiskt bubbel som får katten att titta konstigt. Alltså det LÅTER. Känns som det kommer mest från vänster sida och bak mot ryggen. Blir oftare och värre vid mens.

Teorier?

• Svar på tråden gasig mage - varför?
  • Utvandraren

Kan vara IBS. Den maten du beskriver kan åstadkomma besvär, speciellt när man inte rör på sig efter maten eller har mycket jobbigt att tänka på. Minska kaffet och brödet ett tag så blir det nog bättre.

• Anonym (cc)

med bröd och kaffe är jag inte alls förvånad att det blir knas i magen, förvånad att det inte är värre....

• Anonym (meee)

Min mage har blivit av med ALLA sådana besvär sedan jag började äta LCHF samt väntade några timmar efter att jag vaknat innan jag åt frukost.

• Anonym (Gas)

Men ibs är inte det typ diarre och förstoppning? Jag har bara gaser. Eller oftast. Kan ju ha bättre o sämre toadagar. Men det jag beskrev i Ts är problemet.

Efter bubblandet kan det göra ont och jag kan behöva på toa.

• Anonym (oj)

Inlägg 2 och 3 ger dig dom rätta teorierna.

Börja ät bättre så kommer magen bli bra!

• Utvandraren
    Anonym (Gas) skrev 2014-10-09 15:50:30 följande:

Men ibs är inte det typ diarre och förstoppning? Jag har bara gaser. Eller oftast. Kan ju ha bättre o sämre toadagar. Men det jag beskrev i Ts är problemet.

Efter bubblandet kan det göra ont och jag kan behöva på toa.

Man har mycket gaser med IBS också. 

Jag hittade den här när jag googlade angående min egen mage igår, du kanske tycker den är intressant också www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm
  • Anonym (Gas)

Ger degig mat gaser?

Men jag äter så här nästan varje dag. Äter husmanskost till middag dock. Men morgon och lunch ser ut så här. Men jag har inte en bubblig mage varje dag. Så om det är degen borde inte varje dag vara lika då?

• Anonym (Gas)

Och varför blir det värre vid mens?

• Långbenopluto
    Anonym (Gas) skrev 2014-10-09 15:59:45 följande:

Ger degig mat gaser?

Men jag äter så här nästan varje dag. Äter husmanskost till middag dock. Men morgon och lunch ser ut så här. Men jag har inte en bubblig mage varje dag. Så om det är degen borde inte varje dag vara lika då?

Ja, degig mat ger mycket gaser i tarmarna.
  • Anonym (Gas)

Ska helt klart testa att ändra lunchen.

• Anonym (Gas)

Magen lät och låter. Men nu får jag fisa. Känner mig även nästan tom i magen. Hungertom. Men mår samtidigt illa. Har dessutom ont i magen. Som gasknip.

• Anonym (Gas)

Kan även tillägga att mellan frukost och lunch stressa jag hela tiden. Hade mycket att göra på den tiden. I vanliga fall gör jag inte mycket.

• Anonym (Vikegri)

Kaffe är laxerande och du har bara ätit skräp. Inte konstigt att du blir gasig i kistan!

• Anonym (Gas)
    Anonym (Vikegri) skrev 2014-10-09 16:23:15 följande:

Kaffe är laxerande och du har bara ätit skräp. Inte konstigt att du blir gasig i kistan!

Men jag har inte diarre? Bara gaser.
  • Baktakt

Laxerande innebär att tarmarna rör sig snabbare än normalt. Det innebär inte nödvändigtvis diarré.

Fett, lakrits, päron, alkohol mm är också laxerande utan att nödvändigtvis ge diarré.

• TigerLilySwe

Jag tror att det blir för mycket vitt mjöl, socker, dåligt bröd, kolhydrater och för lite grönsaker och bra mat. Jag känner igen det från min egen mage, det verkar dessutom bli värre med åren. Man blir känsligare och magen krånglar lättare.

• Anonym (Gas)

Går på toa för nr 2 en gång om dagen, efter frukost, och inga problem där. Så jag trodde inte kaffe kunde vara boven.

Hmm. Kanske dra ned på kaffe och lägga till en bättre lunch är en bra start.

Men någon som har en teori varför besvären förvärras vid mens?

• Utvandraren
    Anonym (Gas) skrev 2014-10-09 16:20:38 följande:

Magen lät och låter. Men nu får jag fisa. Känner mig även nästan tom i magen. Hungertom. Men mår samtidigt illa. Har dessutom ont i magen. Som gasknip.

Det låter helt klart som IBS. Prova att äta mer fibrer och mild mat i några dagar så blir det nog bra. Jag brukar använda ris och milda grönsaker (inte basmati eller jasmin dock) och grönsaksröra.
Svar på tråden gasig mage - varför?