• Anonym (jobba­rmotno­ll)
    Äldre 7 Dec 22:48
    4561 visningar
    13 svar
    13
    4561

    Varför gäller NOLL kontakt med Narcissist?

    Anonym (utsatt) skrev 2014-10-22 18:53:36 följande:

    Nollkontakt är det enda som kan få dina sår att läka.

    På något sätt så river all kontakt med en narc upp gamla sår, och tom förvärrar dom. Små enkla ord från din narc kan riva upp skador nästan djupare än dom du fick när du levde med hen.


    Det är en intressant fråga, jag arbetar för närvarande mot at uppnå just detta, vilket eg är omöjligt när man delar ett föräldraskap med ex-man-narce. Dock kan man komma mycket nära, genom att stärka sig själv så mycket att man klarar en mycket strikt och saklig förhållning gentemot narcissisten sockrat med "respektfull" artighet. Jag får fortfarande ta emot "försök" i form av "stackars mig" och charmiga "nu har jag blivit en helt annan bättre man"- lockbeten, men jag klarar mig bra - viker aldrig. Har varit med om för mycket helt enkelt.
  • Anonym (jobba­rmotno­ll)
    Äldre 7 Dec 22:50
    #9
    forfucksake skrev 2014-10-22 19:04:19 följande:

    Handlar det inte snarare om att psykopater och narcissister har egenskaper som skadar sin omgivning och därför bör man hålla sig borta? Varför öht ha kontakt med någon som skadar en eller bara suger energi?


    De har beteenden som man ska akta sig noga för, precis så är det. En "vanlig" människa faller lätt dit och nappar på deras utlagda beten, på grund av att man inte i sin vildaste fantasi skulle kunna förstå hur en sådan här person fungerar.
  • Anonym (jobba­rmotno­ll)
    Äldre 9 Dec 17:28
    #11
    Anonym (fd) skrev 2014-12-07 22:58:52 följande:
    Jag är faktiskt helt säker på att de flesta vet vad narcissist betyder. Bara för att det är ett nytt ord för dig betyder inte det att det är det för alla.
    Jag visste vad narcissist var när jag var 13 år.
    Jag tror så här; de flesta har en uppfattning om vad "narcissist", däremot tror jag att de flesta skulle säga att det betyder saker som att att man har fokus på sig själv, förhöjer sig själv, och älskar att se sin spegelbild typ. Allt snack om narcissism i media mynnar ofta ut i dessa tolkningar.

    Att lida av en narcissistisk störning är något annat, dessa människor kan vara mycket farliga att leva med i en nära relation. De trasar sönder relationer och människor i sin omgivning, tömmer på energi och självkänsla. Lämnar kaos efter sig, ofta snyggt och elegant till ytan. Allt handlar om att "använda" människor - oavsett (jag menar verkligen helt oavsett) konsekvenserna.
Svar på tråden Varför gäller NOLL kontakt med Narcissist?