• Forumvärd

    Socialstyrelsen okejar napp. Använder ditt barn napp?

    Nu har Socialstyrelsen gett grönt ljus för att rekommendera napp till nyfödda. Anledningen till det är bla att man inte kunnat se något samband mellan användning av napp och problem med amning samt att nappen minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.
    Har ditt barn använt napp eller tex tummen?
    Håller du med i Socialstyrelsens konklussion?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Socialstyrelsen okejar napp. Använder ditt barn napp?
  • Drottningen70

    Min unge fick napp redan på BB, men vid den tidpunkten fick man ju smyga med den, för att inte rabiat personal skulle få spel.

  • July

    Jag hade inte kunnat föreställa mig livet utan napp, den är en riktig lifesaver. ;) Han tog nappen när han var tre dagar gammal!

  • Kräk

    Har aldrig upplevt behovet av att ge mina barn napp, så nej de har varken haft napp eller sugit på tummen.

  • Gulas

    Det var tack vare att jag gav napp på bb som han fattade hur han skulle amma. Han fattade verkligen inte innan och fick inget tag alls. De fick skedmata ersättning eftersom han inte fick i sig nått på 2 dygn. Jag stoppade i nappen och efter det har amningen fungerat felfritt. 3 månader nu och helammas och använder napp.

  • SecretMe

    När jag fick mitt första barn gav bb-personalen alla bebisar napp. De frågade visserligen innan om de fick. Min son ville inte ha nappen och det var jag glad för.
    Han använde en nalle som snutte istället, när han blev lite äldre.

    När tvåan kom var det strängt förbjudet med napp på BB, inte heller det barnet har använt napp. Han hade också en nalle som snutte.

    (Själv sög jag på napp tills jag var 5-6 år så jag sög nog klart för oss alla tre.) Flört

  • Eisa

    Varken napp eller tumme.

    Själv sög jag på tummen och fick bettfel. Kul liv.

  • The Fugly

    Den äldsta har. Bebisen tar inte napp men jag hoppas det ändras snart då jag efter sex månader börjat tröttna på att hon snuttar på mig hela nätterna.

  • chrissepisse

    Inget av mina tre barn har velat ha napp. Då de har fått flaska från födseln har vi rekommenderats att erbjuda napp, men de har varit helt kallsinniga. De två äldsta hade snuttetrasa/filt men minstingen har ingenting alls.

  • Mercurialis

    Första barnet använde napp sporadiskt (mest i bilen) under de två första månaderna. Därefter började han suga på tummen.

    Andra barnet fick napp av personalen på neonatal innan han var ett dygn gammal. Han var inte särskilt intresserad av att använda napp. Använde den sporadiskt. När han var sex månader tog jag bort nappen och han saknade den inte.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • uglygodcilla81

    Trodde inte att nyfödda kunde bli övertrötta, men när jag märkte att vår fyra dagar gamla bebise aldrig kom till ro så fick han en napp! Sög frenetiskt på den i en halvtimme och slocknade sen! Underbart! Det var lite svårt med tekniken i början sen lärde han sig. Med första vågade vi inte förrän efter tre veckor, men då var det verkligen på tiden eftersom Mina blödande bröst var nappen... Var för rädd! De slutade skälv med nappar de var några månader gamla, amningen har aldrig varit något problem med någon av dem. Förutom sår då :(

Svar på tråden Socialstyrelsen okejar napp. Använder ditt barn napp?