• En blå giraff

Läxor på hans helger

Det ingår i föräldraansvaret att göra både roliga och tråkiga, nödvändiga saker med sina barn. Även för den som träffar barnen var 3:e helg. Så självklart ska läxan göras med den föräldern också. Om pappan tycker detta stjäl mycket värdefull tid kanske föräldrarna ska komma överens om att han får mer tid tycker jag. Jag tycker läxor och skolan är så viktigt, skulle aldrig slarva med detta vad det gäller mina barn. Då lägger man ju en grund för att barnet får problem sedan, om man inte visar tydligt att läxan ska göras, utan prut.

• En blå giraff

Väldigt konstig inställning hos flera i tråden tycker jag. Pappan ska alltså inte behöva göra läxan med barnet för att hen blir ledsen då och gråter? Om barnet har speciella behov och inlärningsproblem så är det ju extra viktigt att läxan tas på allvar och att man kanske delar upp det och tar lite varje dag, även på helgen, oavsett vilken förälder barnet är hos.

Jag har själv en son som har lite speciella behov och han kan mycket väl sätta sig och gråta för att han inte vill göra läxan utan hellre leka eller spela eftersom det är roligare. Är det synd om honom då för att jag är hård och ser till att han ändå gör läxan även om han är ledsen? Han är ju ett barn och kan inte se den långvariga nyttan med att göra sin läxa, eller konsekvenserna av att strunta i läxan. Jag tycker det är oerhört viktigt att jag vägleder och visar honom att läxan ska göras oavsett. Måste vara väldigt tufft att vara lärare och ge läxor samt försöka ställa lite krav på eleverna när föräldrarna har dessa attityder som i den här tråden.

Jag tycker inte det är relevant hur ofta pappan träffar barnet. Han kan ju själv också välja mer umgänge vilket han inte vill tydligen.

Svar på tråden Läxor på hans helger