• Anonym (Seriöst!?)

    Pojkvän får ej adoptera!

    Jag fick barn väldigt tidigt. Pappan finns inte och har aldrig funnits med i bilden. Träffade nuvarande pojkvän för ett år sedan. Han vill adoptera mitt barn men får inte pga hans ålder.
    Vi är båda under 18 år.
    Finns det något sätt att kringgå detta? Eller måste vi vänta?

  • Svar på tråden Pojkvän får ej adoptera!
  • Anonym (Zed)

    Varför sån brådska?

    Går biopappan med på adoption?

  • SpanskaFlugan

    Men snälla, det är väl rätt uppenbart att en omyndig person inte får adoptera. Ni får ju inte ens teckna ett telefonabonnemang utan målsmans tillåtelse.

  • Anonym (Seriöst!?)
    Anonym (Zed) skrev 2014-10-11 21:23:50 följande:

    Varför sån brådska?

    Går biopappan med på adoption?


    Han finns som sagt inte med i bilden.
    I pappren står det "fader okänd".
    Han bor inte ens i Sverige.
  • Margaux

    Det är ju bara en formalitet. Han kan väl vara pappa ändå och när ni är gamla nog ordnar ni pappersarbetet...

  • Anonym (Seriöst!?)
    SpanskaFlugan skrev 2014-10-11 21:24:41 följande:

    Men snälla, det är väl rätt uppenbart att en omyndig person inte får adoptera. Ni får ju inte ens teckna ett telefonabonnemang utan målsmans tillåtelse.


    Ja, jo, kanske är så då. Bara så irriterande.
    Jag har varit mamma sedan 13 års ålder. Är idag 16 år och likaså min pojkvän. Mitt barn går på dagis och jag är den som ansvarar för allt för mitt barn.

    Men, jaja, vi får väl vänta då.
    Pojkvännen är ju som en pappa iaf., bara inte på papper än.

    Men, okej, inget sätt att kringå alltså?
    Tänkte om man kanske fick det ifall barnet inte har någon pappa och om mamman är under 18 år hon med.
    Men okej, tack för svar.
  • Drottningen70

    Självklart får han inte det. Och att du överväger att göra en så stor sak så lättvindigt efter endast ett år visar ju på att även du har en hel del att jobba på i egenskap av förälder.

  • Anonym (Seriöst!?)
    Drottningen70 skrev 2014-10-11 21:27:51 följande:

    Självklart får han inte det. Och att du överväger att göra en så stor sak så lättvindigt efter endast ett år visar ju på att även du har en hel del att jobba på i egenskap av förälder.


    Vi har känt varann längre. Varit ett par i ett år.
    Vi har känt varann sedan lågstadiet.
  • Anonym (:/)

    Vilket kap du hittat, som trots sin unga ålder vill ställa upp och bli pappa åt ett barn som inte är hans biologiskt. Nu till ämnet. Förstår att ni är arga, tyvärr är reglerna som de är. Ni måste även vara gifta för att adoptera. Eller det kanske inte gäller vi närståendeadoption? Jag har för mig att det för att adoptera måste man vara gift, även om personen adopterar partnerns barn.

  • Anonym (Seriöst!?)
    Margaux skrev 2014-10-11 21:25:21 följande:

    Det är ju bara en formalitet. Han kan väl vara pappa ändå och när ni är gamla nog ordnar ni pappersarbetet...


    Ja, det är sant. Men att ha det på papper betyder ju lite mer. Eller, ja, det känns annorlunda. Kanske låter knäppt men så känner vi båda.
    Men, jaja, vi får vänta.
Svar på tråden Pojkvän får ej adoptera!