• Äldre 12 Oct 14:25
    4309 visningar
    18 svar
    18
    4309

    Gravid med 4:e barnet och är så orolig för allt....

    Hej!
    Är gravid i v 9-10 med 4:e barnet, en planerad och välkommen graviditet. Vi har i 6 år velat fram o tillbaka om vi skulle ha fler barn. Nu har vi tagit steget mycket pga att vi anser att det är sista chansen innan vi blir för gamla samt att vi såklart älskar barn och vill ha en stor familj! Jag är dock så nojig och orolig för allt.....kan bero till viss del att jag är barnmorska.....
    Men jag tänker så mycket på allt nu, bl.a. Om barnet inte är friskt, om det är tvillingar, vad syskonen ska tycka (13,9 o 6 år), vad omgivningen ska säga, vad jobbet ska tycka, om jag orkar och klarar vara gravid och ta hand om ett barn (har fått en reumatisk Sjd som heter Sjögrens syndrom), om min Sjd ska orsaka sjukdom hos barnet.....ja listan kan bli lång.....
    Ska till spec MVC på torsdag för första läkarbesöket och det är hos en läkare som jag jobbar med, känns sådär...

    Äh, jag blir trött på mig själv men jag behöver mest lite peppning tror jag......????

  • Svar på tråden Gravid med 4:e barnet och är så orolig för allt....
  • Äldre 12 Oct 17:21
    #1

    Oron hör till, som du säkert vet. Flört
    Du kanske kan försöka tona ner förväntningarna och oron lite genom att se det som en slags fortbildning. Om något går snett har du i alla fall fått en nyttig påminnelse om hur nojig och sårbar man kan vara som gravid. 

    Jag är 42 och är i vecka 24. Sedan en månad känner jag mig hur lugn och trygg som helst, men den första tiden höll jag på att gå söner av oro. Jag var även orolig för vad andra skulle tycka om min ålder.

    Men nu är det nästan tvärtom...att jag undrar varför jag inte får mer uppmärksamhet och omtanke pga av min ålder. För några år sedan verkade det som att en graviditet där mamman var över 40 automatiskt sågs som en riskgraviditet. Men nu verkar alla, inklusive barnmorskan, räkna med att jag klarar graviditeten som en dans och knappt behöver boka besök inom mödravården...Obestämd

  • Äldre 12 Oct 21:29
    #2

    Jag förstår dig,....märker att många tar den gravida kvinnan för givet och man inte är så speciell, särskilt nu när det för mig är 4:E barnet. Har inte berättat det ännu för omgivningen och är lite rädd för vad alla ska säga...

    Vilket barn i ordningen är det för dig?

  • Äldre 12 Oct 21:34
    #3

    Fick mitt fjärde barn för en månad sedan, de andra är 9, 7 och 5,5 år.. Har aldrig vart så orolig för allt som denna gång! Trodde jag skulle vara coollugn iom att det var fjärde gången men icket!

  • Äldre 12 Oct 21:42
    #4

    Oj vad man kan oroa sig, känner igen mig själv!

    Jag fick min dotter 2012 när jag var 41år. Min son var då 15år. Jag oroade mig för sonen skulle säga, vad andra skulle tycka, om barnet var friskt, om jag skulle orka börja om, om jag skulle få något skov (har MS) så att jag inte skulle kunna ta hand om mitt barn...

    Då det var min mans första barn o mitt första var 15år så fick vi möjlighet att vara med i en föräldragrupp, jag var tveksam för jag hade ingen lust att vara den enda "gamla tanten" bland alla 25-åringar. Första träffen var nervös, vi var fem par o det visade sig att vi mammor var 35, 40, 41, 44 o 23 jag var inte ens äldst.

    Ingen sa någonsin något negativt o om det var någon som tyckte något annorlunda så hade de den goda smaken att hålla tyst.

    Jag hade tur o fick inget skov, sonen ryckte mest på axlarna ovisst jag är trött o orkar kanske mindre än för 15 år sedan men jag har en jättefin pappa till min dotter o vi bildar ett bra team!

    Det tog dock sin tid innan den värsta oron lade sig, först efter att FVP kommit tillbaka med positivt resultat.

    Så du ska se att det blir bättre. Hoppas din oro snart kan lätta!

  • Äldre 12 Oct 21:43
    #5

    Grattis till din 4:e guldklimp....åh va roligt! Hur gammal är du och hur mådde du under graviditeten? Vad var du orolig för?

  • Äldre 12 Oct 21:46
    #6
    Jamtlandstaus skrev 2014-10-12 21:42:08 följande:

    Oj vad man kan oroa sig, känner igen mig själv!

    Jag fick min dotter 2012 när jag var 41år. Min son var då 15år. Jag oroade mig för sonen skulle säga, vad andra skulle tycka, om barnet var friskt, om jag skulle orka börja om, om jag skulle få något skov (har MS) så att jag inte skulle kunna ta hand om mitt barn...

    Då det var min mans första barn o mitt första var 15år så fick vi möjlighet att vara med i en föräldragrupp, jag var tveksam för jag hade ingen lust att vara den enda "gamla tanten" bland alla 25-åringar. Första träffen var nervös, vi var fem par o det visade sig att vi mammor var 35, 40, 41, 44 o 23 smile2.gif jag var inte ens äldst.

    Ingen sa någonsin något negativt o om det var någon som tyckte något annorlunda så hade de den goda smaken att hålla tyst. smile1.gif

    Jag hade tur o fick inget skov, sonen ryckte mest på axlarna ovisst jag är trött o orkar kanske mindre än för 15 år sedan men jag har en jättefin pappa till min dotter o vi bildar ett bra team!

    Det tog dock sin tid innan den värsta oron lade sig, först efter att FVP kommit tillbaka med positivt resultat.

    Så du ska se att det blir bättre. Hoppas din oro snart kan lätta!


    Tack snälla!
  • Äldre 12 Oct 23:12
    #7

    För mig blir det tredje barnet.

  • Äldre 13 Oct 09:58
    #8
    Dimisi skrev 2014-10-12 23:12:22 följande:

    För mig blir det tredje barnet.


    Åh va härligt! Tyckte 3:an var pricken över i:et eller grädden på moset ????

    Får nu se vad jag tycker om 4:an om allt går bra????
  • Äldre 13 Oct 10:02
    #9
    gumman 1 skrev 2014-10-13 09:58:16 följande:
    Åh va härligt! Tyckte 3:an var pricken över i:et eller grädden på moset ????

    Får nu se vad jag tycker om 4:an om allt går bra????
    Oj, det blev konstigt med frågetecken....det var smaileys från början.
  • Äldre 13 Oct 10:05
    #10
    gumman 1 skrev 2014-10-12 21:43:28 följande:

    Grattis till din 4:e guldklimp....åh va roligt! Hur gammal är du och hur mådde du under graviditeten? Vad var du orolig för?


    Jag är 28. Tyckte det var en jobbig graviditet överlag.. oroade mig för allt möjligt, i början för missfall (hade en del blödningar), sen för att bebis inte skulle vara frisk, att jag skulle föda för tidigt (har förkortad livmodertapp, bebis kom i V.42..), att något skulle gå fel under förlossningen (typ navelsträngen runt halsen), innan bm kunde känna hur bebis låg oroade jag mig för att han låg fel väg, att det var lite fostervatten.. tja, allt möjligt . Känns skönt att jag hade fel i allt! 
  • Äldre 13 Oct 10:38
    #11
    Neithotep skrev 2014-10-13 10:05:02 följande:
    Jag är 28. Tyckte det var en jobbig graviditet överlag.. oroade mig för allt möjligt, i början för missfall (hade en del blödningar), sen för att bebis inte skulle vara frisk, att jag skulle föda för tidigt (har förkortad livmodertapp, bebis kom i V.42..), att något skulle gå fel under förlossningen (typ navelsträngen runt halsen), innan bm kunde känna hur bebis låg oroade jag mig för att han låg fel väg, att det var lite fostervatten.. tja, allt möjligt smile1.gif . Känns skönt att jag hade fel i allt! 
    Ja jag förstår dig, man har ju ingen kontroll eller direkt makt över situationen som gravid. Vad sa din omgivning ?syskonen?och hur mår du idag? Hur fungerar vardagen?

    1000 frågor från mig
  • Äldre 13 Oct 18:01
    #12

    Ang Sjögrens: Det finns de som säger att autoimmuna sjukdomar orsakas av läckande tarm. Prova att ta bort Gluten och mjölkprodukter några månader och se om symtomen blir bättre.

  • Äldre 13 Oct 19:01
    #13

    Alla har bara vart positiva! Idag känns allt bra, är mycket lättare med bebis nu när de andra är så stora .

  • Äldre 14 Oct 09:19
    #14
    Xemma74 skrev 2014-10-13 18:01:35 följande:

    Ang Sjögrens: Det finns de som säger att autoimmuna sjukdomar orsakas av läckande tarm. Prova att ta bort Gluten och mjölkprodukter några månader och se om symtomen blir bättre.


    Har hört det oxå, ska prova det men just nu känner jag mig ok i min Sjögrens. Hoppas jag inte blir sämre eller att barnet får några komplikationer.
  • Äldre 14 Oct 09:19
    #15
    Neithotep skrev 2014-10-13 19:01:06 följande:

    Alla har bara vart positiva! Idag känns allt bra, är mycket lättare med bebis nu när de andra är så stora smile1.gif .


    Va härligt! Njut och lycka till!
  • Äldre 5 Nov 13:25
    #16

    Hej!

    Vill bara dela med mig av min lättnad. Graviditeten är planerad men min oro för kromosomfel, skador, missbildningar eller sjukdom hos barnet har varit så påtaglig och väldigt jobbig. Idag gjorde vi KUB och fick den lägsta risken 1/20000 på alla tre kromosomfelen (trisomi 21,13 & 18). Jag trodde inte det var sant! Hade ställt mig in på en hög risk och sedan mkp eller FVP. Nu fick vi våra bilder och ett lättande besked när det gäller risken för kromosomfel. Nu är det bara resten av resan kvar att oroa sig över, men detta var verkligen skönt att få veta!

    Hälsningar

    Carina

  • Äldre 6 Nov 20:00
    #17
    gumman 1 skrev 2014-11-05 13:25:09 följande:

    Hej!

    Vill bara dela med mig av min lättnad. Graviditeten är planerad men min oro för kromosomfel, skador, missbildningar eller sjukdom hos barnet har varit så påtaglig och väldigt jobbig. Idag gjorde vi KUB och fick den lägsta risken 1/20000 på alla tre kromosomfelen (trisomi 21,13 & 18). Jag trodde inte det var sant! Hade ställt mig in på en hög risk och sedan mkp eller FVP. Nu fick vi våra bilder och ett lättande besked när det gäller risken för kromosomfel. Nu är det bara resten av resan kvar att oroa sig över, men detta var verkligen skönt att få veta!

    Hälsningar

    Carina


    Lysande siffror!! Vad skönt!

    Du som kan det där, vad är det egentligen som ger utslag i ens eget blod? Det är vanligt att högre ålder drar ner siffrorna, varför är det så?
  • Äldre 6 Nov 22:11
    #18

    I blodet hos mamman utsöndras det hormoner från barnet och moderkakan. Man har sett en koppling till dessa hormoner och trisomier. Sedan har man oxå sett en koppling till down syndrom och mammans ålder, och det beror på att äggen är lika gamla som mamman själv. Man föds med sina ägganlag, så är mamman 20 år så är äggen 20 år. Är hon 40 år så är ju äggen det oxå..... Det blir sämre kvalitet och lättare förändring i kromosomerna.

Svar på tråden Gravid med 4:e barnet och är så orolig för allt....