• joss82

Pergotime start Oktober 2014

Heobea skrev 2015-01-14 12:35:19 följande:

Vi har fått en ofrivillig paus i både januari och februari. Suck!
    För en dryg vecka sedan så fick jag världens buksmärta. Trodde att det var stressrelaterat alternativt överstimuleringen som spökade, så även 1177. Men efter tre dagar fick jag nog och åkte in till akuten. Där gick det undan kan jag säga. På mindre än tre timmar var jag bedömd, smärtlindrad, röntgad, ultraljudad och nedlagd i en säng på kirurgen och inväntade mest operation.  Gallsten, och inte bara en gallsten utan flera som satt fast och en drös i gallblåsan. Så för en vecka sedan tog de först bort gallblåsan (ajajajaj) och därefter gick de in med en slang via munnen, ner i tarmen för att plocka bort gallstenar i gallgångarna (visade sig att jag hade dubbla gallgångar.... intressant) som de inte fick loss vid operationen. Två ingrepp på mindre än 24h, smärtor utöver dess like och massor av ångest. Ja men tack för den då!
    Så just nu ligger jag mest i soffan, tycker synd om mig själv och är lite lagom borta av morfinet jag äter.......

Hygienhäxan!
    Oj, det låter inte kul alls!! Är allting borta nu? Hur lång tid tar det innan du läkt ihop ordentligt? Förstår att barnskaffandet hamnar på paus...
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 11:18:04 följande:

Hej går med i denna tråden :)

Jag började med pergotime igår. Min läkare har inte kunnat hitta några fel på mig mer än att jag inte har ägglossning, varför vet han inte.

Har tagit mig 4 år att få den hjälp som ja har sökt.

Så nu hoppas ja att de ska bli nått :)

Ska äta de i fem dagar och sen ska mensen komma efter 2-4 veckor. Stämmer det eller hur har de varit för er andra?

Hej!

Nja, ägglossningen ska förhoppningsvis komma ca 5-10 dagar efter att du slutat med tabletterna, sen ska mensen komma ca två veckor efter ägglossningen.
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 16:01:46 följande:
    Va såpass ung att dom ansåg sig att ja skulle vänta.. Va min nuvarande gynekolog som tog tag i de efter att ja skickat ett argt mail till dom..

Ja är 23 så de har ju börjat när ja va ung.

Ja ska tydligen göra ett gravtest När det har gått 2 veckor.. Så hoppas på ett plus :)
    Det låter märkligt tycker jag. Väldigt minimal chans att du får plus på stickan redan två veckor efter att du slutat med tabletterna!
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 19:10:24 följande:
    Ne han sa bara att ja skulle äta nu i 5 dagar och ha sex regelbundet och sen skulle mensen typ komma efter 2-4 veckor . Och kom den inte skulle ja göra ett graviditets test och visade de inget skulle ja göra ett till nån vecka efter och va de också negativt skulle ja börja med en ny kur och äta 2 tabletter istället om mensen aldrig kom..
    Men har du haft mens nu precis? Man ska alltid börja med pergotime på dag 3-5 efter att mensen börjat. Om man inte får mens naturligt måste man få annan medicin först för att sätta igång mensen.
  • joss82
    WallePrix skrev 2015-01-16 21:40:07 följande:
    Jag skulle börja på 5 dagen när min mens kom. Hade fått andra tabletter som skulle starta mensen. Så igår va 5:e dagen.

Men fick inget schema som ni andra verkar ha fått...

Han verkar bra med tanke på att han är den enda som tagit tag i saker och kollat upp allt. Han har gått igenom alla steg som går att göra med mig och sen började vi från början..

Men tänkte ja skulle ringa honom nästa vecka ändå...

Är det många av er som har plussat?
    Ok men det låter ju ändå bra. Han vet säkert vad han gör. Men tappa inte hoppet bara om du inte får ett plus om två veckor för det får nästan ingen. Men kanske om tre ;)! Lycka till!
  • joss82

Vi har ju lagt verkstan på i den här månaden men jag ka inte låta bli att hoppas lite på att pergotime-effekten ska sitta från förra månadens kur, en del säger ju att den kan göra det? Häromdagen upptäckte jag äl-flytningar och imorse var tempen 36,7 vilket jag aldrig tidigare fått så tidigt i cykeln. Jag brukar få en ganska tydlig temphöjning efter positivt äl-test (innan positivt test har jag aldrig hat över 36,5 men det brukar komma tidigast dag 23, är på dag 17 nu. Har inte testat med stickor, men de verkar inte vara så rättvisande för mig i vilket fall. Spännande att se om tempen håller i sig.

• joss82
    Annasofia01 skrev 2015-01-21 16:07:23 följande:

Så ingen som plussat med pergotime? Nyss avslutat kur två och haft ägglossning

Jodå, det är många härinne som plussat! Men tror de gått över till gravid-trådar istället ;)
  • joss82
    Unaangelita skrev 2015-01-22 06:48:56 följande:

Min läkare säger också att det är vanligt att tabletterna håller i sig även månaden efter. Inte för alla dock men att det absolut kan hända iaf :)
    Håller tummarna för det!
  • joss82
    Unaangelita skrev 2015-01-22 06:51:06 följande:

Jo jag har också läst om att det är många som blir gravida av Pergotime. Jag har också nyss avslutat min andra kur, och haft ÄL så hoppas så in i Norden att det tagit sig denna månad. Ingen aning om när jag ska ha mens dock, ska vänta tills månadsslutet och se om det hänt något :)
    Tog du inga ägglossningstest? De flesta (inte alla) får ägglossning dag 16-18 i cykeln med pergotime, i så fall borde du få mens runt dag 30-32. Vilken dag är du på nu? Har du några symtom?
  • joss82
    Unaangelita skrev 2015-01-22 10:27:39 följande:

Nej inget eget ÄL-test, däremot VUL, vilket jag gjort båda månaderna jag tagit Pergotime.  På VUL:et såg han ett ägg  på ca 16mm så förhoppningsvis har det växt till sig några mm. Jag har väldigt sen ÄL iaf, och kort tid mellan ÄL och mens det är därför det är svårt att säga exakt.
    Inga symtom alls. Du då?? Vilken dag e du på? :)
    jag vet faktiskt inte riktigt heller. tar inga tabletter den här månaden och har inte använt äl-stickor heller. Men tog min temperatur igår och idag och på den verkar det som att äl varit, troligtvis i måndags eller tisdags. Väldigt tidigt för att vara mig, så hoppas det betyder att pergotime-effekten sitter i även denna månad!
  • joss82
    Mammako skrev 2015-01-25 15:48:10 följande:

Första månaden som jag åt pergotime hade jag fortfarande en aldeles för lång cykel för att det skulle bildas ett befruktningsbart ägg. Andra månaden fick jag därför ta dubbel dos och den 2 januari plussade vi ???? Jag har läst lite gamla trådar om Pergotime och där har de kollat hur många ägg man har släppt. Är det något som fortfarande görs? Det gjorde de inte på mig.

Tror det är omöjligt att se hur många ägg som släppt men däremot kan man ju se hur många som är på gång att mogna precis före ägglossningen och gissa hur många som kommer släppa. Verkar som att det görs för en del men inte för andra. Jag har inte fått göra det.
  • joss82
    Dakine skrev 2015-01-30 08:40:45 följande:

Följer gärna denna tråd. Ska starta med pergotime nu om några dagar :) 

Lycka till!

Vi ska på återbesök hos gyn på måndag. Kan inte låta bli att hoppas lite att jag är gravid nu även om jag inte tagit Pergo den här månaden.

Någon här som gjort en äggledarspolning? Misstänker att jag kommer att få göra det som nästa steg i behandlingsförsöken... Gör det mycket ont?
  • joss82
    Kingston skrev 2015-01-30 14:14:45 följande:
    Jag har gjort spolning.

Det var inte alls så farligt. Jag skulle göra om det igen om det skulle behövas iaf.

Sedan är väl upplevelserna olika, och vad jag har förstått kan det kännas mer om det är stopp (vilket det inte var i mitt fall).

Men oroa dig inte i onödan, det känns ungefär som ett cellprov (om du tagit ett sådant) men det tar bara lite längre tid...
    Ok, tack! Det gjorde mig lite mindre nervös.
  • joss82
    Annasofia01 skrev 2015-01-30 21:49:26 följande:

Bara man äter bra innan får man får tabletter som är rätt starka så man inte ska ha ont . Jag trodde de skulle va en lätt match men shit vad jag spydde tabletterna var för starka med så lite mat i magen . Sen är det ju inte alla dom upplever de så men som sagt det är så värt det nu när vi är gravida . Även om de inte är stopp kan en spolning hjälpa till :).

Hmm, ja vi får väl se hur det blir. En sak i taget. Först gynbesöket på måndag och förhoppningsvis godkända spermier, sen avvakta trolig mens i veckan och sen ta nästa behandlingssteg. Både min sambo och hans bror blev till efter spolning så känns ju helt klart värt att prova även om det gör ont.
  • joss82
    monn skrev 2015-02-01 01:15:47 följande:

Får man fråga om din mens vart som vanligt nu månden utan pergotime? Min blev helt tokig. Jättemycket mens. Sedan mens och ägglossning samtidigt på cd 19, och en blödning ca 6 dagar efter ägglossning. Fick du någon ägglossning? Eller du kollade inte med tester?

Jag vet inte än. Har inte testat med äl-test men om jag går på flytningar och temperatur hade jag troligast äl förra helgen, vilket var cd 20/21. Lite tidigare än det brukar vara för mig. Är på cd 29 nu, så får väl se om mensen dyker upp som den borde i slutet av veckan. Inga konstigheter än så länge, alltså. Hoppas din mens stabiliserar sig nästa månad!
Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014