• Johan70

    Familj som lägger sig i vem jag dejtar

    Jag är 40 år och har varit gift tidigare. Jag tycker att jag själv har förmåga att bedöma vem jag skall umgås med romantiskt.

    Det tycker inte mina föräldrar och syskon, de tycker att de skall få ha synpunkter. Mamma tycker att hon "känner" att kvinnan jag dejtar just nu inte är bra för mig, och hon har ändå aldrig ens träffat henne. Pappa har träffat henne som hastigast en gång och har också negativa synpunkter. Brorsan har träffat henne en gång, han kom hem till mig och åt middag när hon var med och han tyckte att hon verkade konstig, dock mådde hon inte riktigt bra just den kvällen.

    Hur mycket skall man tåla att ens familj lägger sig i? Jag kan inte tänka mig annat än att de vill väl, men då borde de väl åtminstone vilja ta reda på lite mer om kvinnan först?

  • Svar på tråden Familj som lägger sig i vem jag dejtar
  • BCH52

    För sina föräldrar blir barn egentligen aldrig äldre än 11 år. Jag tror att det helt enkelt handlar om missriktad omtanke, allt de inte känner till är "farligt" för deras barn.

    Med det i åtanke är det lättare att förlåta sina föräldrar. För att de ska förstå så kan du behandla dem som de behandlar dig.

    Nästa gång din mor säger nåt så får du säga nåt som "älskar dig lilla mamma och jag uppskattar din omtanke, men jag är en vuxen man och fattar själv beslut om mina relationer. Dina negativa kommentarer riskerar att förstöra din och min relation."

    Eller något liknande med samma budskap.

    Till din bror kan du vara betydligt tuffare "lägg av brorsan, jag har inga synpunkter på vem du är ihop med, du ska inte ha några synpunkter på vem jag är ihop med". Allt sagt med ett glatt tonfall och stort leende.

Svar på tråden Familj som lägger sig i vem jag dejtar