• Forumvärd

    Regeringen satsar på kvinnojourer. Har du eller någon närstående varit utsatt för våld i hemmet?

    Våld mot kvinnor är en allvarlig form av våld som ofta sker i det fördolda. Det finns många kvinnor och barn som lever i skräck för den man som ska älska och skydda dem.
    Stödet till kvinnor och barn som lever under sådana förhållanden kan i mitt tycke aldrig bli för stort men tyvärr har det saknats resurser för att hjälpa.

    Nu vill regeringen satsa 100 miljoner per år i satsningar på bland annat fler kvinnojourer. Och förslaget kommer att presenteras i deras budget här i veckan.

    Har du eller någon i din umgängeskrets varit utsatt för misshandel?
    Rösta och diskutera gärna i tråden. Det går att vara anonym.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Regeringen satsar på kvinnojourer. Har du eller någon närstående varit utsatt för våld i hemmet?
  • Anonym (En vän)

    Precis innan jag loggade in på FL så googlade jag för att hitta olika kvinnojourer omkring en kommun där en vän bor. Hon lever i ett förhållande där hon blir utsatt för fysiskt och psykiskt våld. Jag ska träffa henne i helgen och tänkte ge henne nummer till en eller två kvinnojourer, men de få jag hittade hade riktigt dålig information (förutom att de låg långt borta). Jag tycker absolut det behövs satsas pengar pengar på det!

  • lövet2

    Jag har inga närstående som varit utsatta, men jag har bekanta som varit det. En ganska ung tjej bl a, vars pappa fick reda på det. Han blev alldeles vansinnig, men tjejen fick honom att lova att inte röra pojkvännen (han var väl egentligen jättesnäll kan jag tänka mig!). Pappan samlade i hop en hög med manliga släktingar och de marscherade dit i samlad tropp. De behövde inte ens hota killen, utan pappan behövde bara säga att han visste vad som försiggick och att han inte accepterade det. Killen tog sina grejor och flyttade direkt.

    Den tjejen hade turen att ha en stor och lojal släkt. Alla har inte det ...

  • Anonym (Positiv)

    Ja, jag har själv varit utsatt under många år. Bodde en kort tid på ett skyddat boende medan jag letade lägenhet strax efter att jag lämnat, har sedan haft kontakt regelbundet med en kvinnojour. De har varit till enormt stor hjälp med både det praktiska kring bodelning och rättegång (som inte blivit av än) och med det psykiska, hjälpt till med traumabehandling och sånt.

  • fluu

    Inte jag eller närstående, men bekanta.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lille Birger

    Det var en man som skar av klitoris på en feministkvinna som försökte diskriminera hans son i skolan. En annan man pullade med en kniv vaginan på en feministpolitiker som försökte diskriminera honom. Bägge männen stod upp för jämlikhet och alla människors lika värde.

  • Anonym (anonym)
    lille Birger skrev 2014-10-22 18:46:42 följande:
    Det var en man som skar av klitoris på en feministkvinna som försökte diskriminera hans son i skolan. En annan man pullade med en kniv vaginan på en feministpolitiker som försökte diskriminera honom. Bägge männen stod upp för jämlikhet och alla människors lika värde.
    Och vad har ditt inlägg med kvinnojourer att göra?
    I vilka seriösa nyhetsmedia finns reportage om dessa två brottslingar fick de livstid.
  • lille Birger
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-22 19:27:23 följande:
    I vilka seriösa nyhetsmedia finns reportage om dessa två brottslingar fick de livstid.
    En av kvinnorna greps på sjukhuset efter att hennes tillstånd hade blivit stabilt. Den andra vet jag inte.
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-22 19:27:23 följande:
    Och vad har ditt inlägg med kvinnojourer att göra?
    Det har att göra med den diskrimineringen det innebär att lägga pengar på jourer där människor stängs ute pga att de har fel kön.
  • Anonym (anonym)
    lille Birger skrev 2014-10-22 21:04:30 följande:
    En av kvinnorna greps på sjukhuset efter att hennes tillstånd hade blivit stabilt. Den andra vet jag inte.

    Det har att göra med den diskrimineringen det innebär att lägga pengar på jourer där människor stängs ute pga att de har fel kön.
    Det var alltså kvinnor som straffades genom misshandel för att den ena varit orättvist mot förövarens barn och den andra för att hon varit orättvis mot en man i vilket land har män rätt skada stympa kvinnor för att de känt sig kränkta och varför har ingen nyhetsmedia tagit upp detta.
  • lille Birger
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-22 23:22:19 följande:
    Det var alltså kvinnor som straffades genom misshandel för att den ena varit orättvist mot förövarens barn och den andra för att hon varit orättvis mot en man i vilket land har män rätt skada stympa kvinnor för att de känt sig kränkta och varför har ingen nyhetsmedia tagit upp detta.
    Jag tror absolut inte att det var lagligt det männen gjorde. Jag kommer inte ihåg om det stod vad det blev för konsekvenser för dem. Men ingen av feministkvinnorna kommer diskriminera oskyldiga människor igen, det är jag helt säker på.
  • Aniiee

    Vet ni vilka som är än mer osynliga i debatten "våld i hemmet"? MÄNNEN som utstår detsamma! Närmare 40% av allt "våld i hemmet" riktar sig mot män. Men det talar ingen högt om.....


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
Svar på tråden Regeringen satsar på kvinnojourer. Har du eller någon närstående varit utsatt för våld i hemmet?