• Äldre 23 Oct 13:13
    1887 visningar
    8 svar
    8
    1887

    mina barn dör i magen!

    Jag är idag 30 år och vill så gärna ha barn. Jag har förlorat tre barn. Ett tidigt missfall och två sent. Ett av dem i 5 månaden och det andra i 6 månaden. Läkaren har gjort en utredning och dem hittar inget fel på mig. Någon i samma situation?

  • Svar på tråden mina barn dör i magen!
  • Äldre 23 Oct 13:35
    #1

    Hej! Å beklagar verkligen. Jag har själv haft ett rätt tidigt mf och det var tungt. Det kan finnas rent kroppsliga orsaker till mf men jag antar att de har uteslutits (?) och därmed föreslår jag dig att kolla upp immunologiska orsaker (kroppen vill stöta bort embryo/foster). Kolla mer t ex här: www.fertilitetsguiden.com (skriven av Zinfandel här på FL). Det finns även en jätte bra tråd här på FL med tjejer med en massa info om immunologi : www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-Aten Det finns hjälp att få!! Lycka till! Stor kram

  • Äldre 23 Oct 15:45
    #2

    Läkaren sa först att om man ska göra en utredning ska man haft tre missfall med samma partner och jag har förlorat dem sena missfall en med en man och det tidiga med en annan man. Jag tvingade mig på den utredningen och alla proverna va bra. Jag har haft propp i lungorna när jag va 18 år. Pga p-piller. Så varje gång jag är gravid måste jag ta blodförtunnande sprutor (innohep) på mig själv varje dag. Efter utredningen så kom läkaren fram till att öka blodförtunnande med trombyl. Det e den enda hjälpen jag har fått. Är förtvivlad över att jag inte vet om jag blir gravid igen. Jag har haft lätt för att bli gravid men jag kan inte fullfölja graviditeten...:((((( vet inte vad jag ska ta mig till!!!!

  • Äldre 23 Oct 15:50
    #3

    Det finns flera mediciner att ta. Innohep och Trombyl är bara några. Du tog båda alltså eller ska du prova först nästa graviditet? Prednisolon är en till och Levaxin och stora doser folsyra. Progesteron förstås.

  • pgw
    Äldre 23 Oct 16:51
    #4

    Undersöktes fostren? Var de normala? Det kan ju inte vara en slump att du har förlorat två foster på samma sätt. Det är ju inte den typen av missfall som många råkar ut för, där utvecklingen stannar av i ett tidigt skede. Dina missfall kan snarare jämföras med att man får två barn med samma sjukdom. De föräldrar som båda är bärare av samma genmutation kan få flera barn med samma defekt, hur ovanlig den än är bland befolkningen i övrigt. Sade läkaren ingenting om den möjligheten? Har det uteslutits?

  • Äldre 23 Oct 21:24
    #5

    Om du redan tagit innohep så tror jag tyvärr inte att trombyl tillför så mycket. Förmodligen är inte propp ditt problem eftersom du redan tar blodförtunnande utan att din kropp bildar antikroppar som till slut leder till mf. Det finns läkemedel såsom prednisolon (kortison), intralipider (som tyvärr inte många läkare i Sverige tror på) och andra immunmodulerande läkemedel som är mer 'starka'. Kolla Aten tråden så känner du dig inte så ensam längre! Det är klart att det även kan vara frågan om en genetisk sjukdom men jag tvivlar lite på det eftersom du fått så sena mf. Kram

  • Äldre 24 Oct 12:09
    #6

    Dem har inte hittat nåt fel på fostren heller. Otur som dem säger inom sjukvården!! Är jättetacksam för den informationen jag får av er. Det e mycket man inte vet eller får reda på. Ska verkligen skrivs upp allt ni skriver så jag kan ta det med en läkare om jag skulle bli gravid igen. Hur fungerar det med IVF (tror jag det Kallas så)

  • Äldre 24 Oct 15:59
    #7

    Om du har lätt att bli gravid hjälper inte IVF i sig för att få barn,men mediciner kan hjälpa.

  • Äldre 24 Oct 18:03
    #8

    Tyvärr kan inte den svenska sjukvården bättre De kallar det alltid för otur..Du kommer inte att få hjälp av den svenska sjukvården vad gäller mediciner (högst kortison) och ivf är nog inte din lösning om du kan bli gravid. Tror som sagt att det är din kropp som stöter bort dina foster. Kolla länkarna jag gav dig och sök medicinhjälp utomlands!! Inboxa mig om du vill. Kram

Svar på tråden mina barn dör i magen!