• Anonym (Sophi­e)
    Äldre 23 Oct 19:15
    42965 visningar
    74 svar
    74
    42965

    Jag är ingift i överklassen, fråga vad du vill!

    Upptäckte den här tråden och tyckte den var lite skoj. Jag är nämligen ingift i den typen av överklass, fråga mig vad du vill!

  • Svar på tråden Jag är ingift i överklassen, fråga vad du vill!
  • Anonym (Sofii­ii)
    Äldre 23 Oct 23:46
    #31
    Anonym (överklass) skrev 2014-10-23 22:22:30 följande:

    Jag är själv uppvuxen i överklassen, och måste säga att det skiljer sig mycket. Den nyrika överklassen, som vi kan jämföra med solsidans mickan och fredrik är den konsumerande klassen. Dom som måste flasha med båtar och bilar etc. Sen har vi den respektgivande överklassen, som både genom genrationsarv, adeln, högt uppsatta ledning och dom som satt sitt namn i svensk historia. Den mäktiga överklassen hävdar sig sällan med flashiga ting, dom behöver inte det. Dem är lika svenssons, som gillar att ta skogspromenader, fiska i en eka och äta med en kniv och gaffel till ett mellandyrt porslin. Alltså ingen skillnad alls, mer än att dem oftast besitter väkdigt mycket intressanta historier och kunskap. Mina föräldrar har vart i 10 topp rikaste i landet, och dom har alltid vart enkla människor som alltid påpekat att det krävs intelligens för att bevara ekonomin. Lika så har dem sett till att alla barnen fått bra utbildning, och framför allt ödmjukhet och respekt för andra människor. Så vi har absolut inte fått en uppväxt som media målar upp, med blingbling.


  • Anonym (Sophi­e) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 10:33
    #32
    Anonym (Sofiiii) skrev 2014-10-23 23:45:28 följande:
    Skriver du "min make" därför att du tror att man säger så i "överklassen"? Går du omkring i nya (nya!) Barbour-kläder? Vad är det förresten för märkvärdigt att vara jurist? En juristexamen kan de flesta normalbegåvade läsa in, frågan är vad som händer efter examen: en liten verksjurist på en grå, statlig myndighet eller affärsjurist på någon väl ansedd advokatbyrå. Du har ingen koll. Jag tror  att du är en liten fet ica-kassörska.
    Jag skriver "min make" för att han på svenska är min make, vi är gifta med varandra. Låter "min man" bättre? Vad har make/man med klass att göra? Jag går omkring i både ginatricot, Barbour, H&M och Filippa K. Lägger ingen värdering i sånt :) När har jag skrutit om att jag är jurist? När jag besvarade frågan om jag var en ica-kassörska? På vilket sätt skröt jag då? På vilket sätt har jag ingen koll? På vad har jag ingen koll?
  • Anonym (Sofii­ii)
    Äldre 24 Oct 11:29
    #33
    Anonym (Sophie) skrev 2014-10-24 10:33:11 följande:
    Jag skriver "min make" för att han på svenska är min make, vi är gifta med varandra. Låter "min man" bättre? Vad har make/man med klass att göra? Jag går omkring i både ginatricot, Barbour, H&M och Filippa K. Lägger ingen värdering i sånt :) När har jag skrutit om att jag är jurist? När jag besvarade frågan om jag var en ica-kassörska? På vilket sätt skröt jag då? På vilket sätt har jag ingen koll? På vad har jag ingen koll?
    Det finns många s.k klassmarkörer som avslöjar om någon är överklass eller inte. De som inte tillhör överklassen men gärna vill brukar använda uttryck som de tror används i överklassen och de apar efter så gott de kan avseende beteende och klädsel. De s.k klassmarkörerna är ofta obegripliga för de icke invigda och avslöjas ganska omgående. För övrigt är överklass något man är, man kan inte bli överklass hur många "fina" ord man än använder eller hur många Barbour-rockar man än köper. Slutligen: begreppet överklass är förlegat och startar man en tråd på fl i ämnet är det inget annat än skryt som i sig är en klassmarkör som avslöjar att man inte tillhör överklassen.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 24 Oct 16:08
    #34
    +1
    Anonym (överklass) skrev 2014-10-23 22:22:30 följande:

    Jag är själv uppvuxen i överklassen, och måste säga att det skiljer sig mycket. Den nyrika överklassen, som vi kan jämföra med solsidans mickan och fredrik är den konsumerande klassen. Dom som måste flasha med båtar och bilar etc. Sen har vi den respektgivande överklassen, som både genom genrationsarv, adeln, högt uppsatta ledning och dom som satt sitt namn i svensk historia. Den mäktiga överklassen hävdar sig sällan med flashiga ting, dom behöver inte det. Dem är lika svenssons, som gillar att ta skogspromenader, fiska i en eka och äta med en kniv och gaffel till ett mellandyrt porslin. Alltså ingen skillnad alls, mer än att dem oftast besitter väkdigt mycket intressanta historier och kunskap. Mina föräldrar har vart i 10 topp rikaste i landet, och dom har alltid vart enkla människor som alltid påpekat att det krävs intelligens för att bevara ekonomin. Lika så har dem sett till att alla barnen fått bra utbildning, och framför allt ödmjukhet och respekt för andra människor. Så vi har absolut inte fått en uppväxt som media målar upp, med blingbling.


    Har lite svårt att se att någon från genuin gammaldags överklass med fin utbildning skulle skriva fel på de och dem som du gör vid ett flertal tillfällen. DE är lika Svenssons heter det. Sorry. Lika så har DE sett till..
    Nu framstår jag som sjukt dryg, men jag bara betvivlar att om du har en sån uppväxt du målar upp så gör du såna fel.

    TS är ju för övrig ingift, så att hon inte har alla de små små klassmarkörerna för överklass är väl självklart?
  • Centur­ione
    Äldre 24 Oct 16:35
    #35
    Anonym (överklass) skrev 2014-10-23 22:22:30 följande:

    Jag är själv uppvuxen i överklassen, och måste säga att det skiljer sig mycket. Den nyrika överklassen, som vi kan jämföra med solsidans mickan och fredrik är den konsumerande klassen. Dom som måste flasha med båtar och bilar etc. Sen har vi den respektgivande överklassen, som både genom genrationsarv, adeln, högt uppsatta ledning och dom som satt sitt namn i svensk historia. Den mäktiga överklassen hävdar sig sällan med flashiga ting, dom behöver inte det. Dem är lika svenssons, som gillar att ta skogspromenader, fiska i en eka och äta med en kniv och gaffel till ett mellandyrt porslin. Alltså ingen skillnad alls, mer än att dem oftast besitter väkdigt mycket intressanta historier och kunskap. Mina föräldrar har vart i 10 topp rikaste i landet, och dom har alltid vart enkla människor som alltid påpekat att det krävs intelligens för att bevara ekonomin. Lika så har dem sett till att alla barnen fått bra utbildning, och framför allt ödmjukhet och respekt för andra människor. Så vi har absolut inte fått en uppväxt som media målar upp, med blingbling.


    Exakt så!
  • Anonym (Jante­)
    Äldre 24 Oct 16:45
    #36
    Anonym (Hmm) skrev 2014-10-24 16:08:13 följande:
    Har lite svårt att se att någon från genuin gammaldags överklass med fin utbildning skulle skriva fel på de och dem som du gör vid ett flertal tillfällen. DE är lika Svenssons heter det. Sorry. Lika så har DE sett till..
    Nu framstår jag som sjukt dryg, men jag bara betvivlar att om du har en sån uppväxt du målar upp så gör du såna fel.

    TS är ju för övrig ingift, så att hon inte har alla de små små klassmarkörerna för överklass är väl självklart?
    Både kungen och kronprinsessan är ju dyslektiker så konstigare saker har väl hänt? :)

    Dessutom säger hon faktiskt inte att HON är överklass. Hon säger att hon är INGIFT.
  • Anonym (Jante­)
    Äldre 24 Oct 16:47
    #37
    Anonym (överklass) skrev 2014-10-23 22:22:30 följande:

    Jag är själv uppvuxen i överklassen, och måste säga att det skiljer sig mycket. Den nyrika överklassen, som vi kan jämföra med solsidans mickan och fredrik är den konsumerande klassen. Dom som måste flasha med båtar och bilar etc. Sen har vi den respektgivande överklassen, som både genom genrationsarv, adeln, högt uppsatta ledning och dom som satt sitt namn i svensk historia. Den mäktiga överklassen hävdar sig sällan med flashiga ting, dom behöver inte det. Dem är lika svenssons, som gillar att ta skogspromenader, fiska i en eka och äta med en kniv och gaffel till ett mellandyrt porslin. Alltså ingen skillnad alls, mer än att dem oftast besitter väkdigt mycket intressanta historier och kunskap. Mina föräldrar har vart i 10 topp rikaste i landet, och dom har alltid vart enkla människor som alltid påpekat att det krävs intelligens för att bevara ekonomin. Lika så har dem sett till att alla barnen fått bra utbildning, och framför allt ödmjukhet och respekt för andra människor. Så vi har absolut inte fått en uppväxt som media målar upp, med blingbling.


    Fina enkla vanliga människor var det va? Som av en händelse råkar se ner på precis alla andra?

    Den nyrika klassen har väl åtminstone gjort något själv och är på så sätt värd mer respekt än de som ärvt allt. 
  • Anonym (ella)
    Äldre 24 Oct 17:02
    #38

    Ännu en "överklass-tråd"!!! Vad är det med "överklassen" nu för tiden? Har tid och intresse att starta tramstrådar på FL......! Mycket märkligt.

  • Äldre 24 Oct 17:16
    #39

    TS

    du tycker att alla i överklassen kan det här med sociala koder?!

    Det kan jag också, trots att jag tillhör arbetarklassen! Jag tycker att de flesta kvinnor som tillhör överklassen kan vara ganska korkade, givetvis inte alla.
    Jag har enormt stora krav på mig som människa, och jag har överlevt 8 fosterhem och blivit en bra människa i alla fall.Jag brukar tänka att om jag skulle fått en bra start från början genom att få växa upp i en normal familj, hur skulle jag bli då?

    gräslig tror jag! Du som har gift in dig i den övre klassen, hur var det där med sociala koder när du var medelklass?
    att lägga tills sig med hur andra "för sig" inom eran klass behöver ju inte vara rätt?!

    själv tycker jag att många i er klass kan vara ganska snobbiga, elaka samt att ni tror att ni är förmer än alla andra!

  • Anonym (M)
    Äldre 24 Oct 17:20
    #40

    Låter du mycket när du har sex?

    När blev du av med oskulden?

    Vad är det bästa med överklassen?

    Vad är det sämsta med överklassen?

Svar på tråden Jag är ingift i överklassen, fråga vad du vill!