• Anonym (Kaffedraken)

    Varför skrämmer män i kvinnliga kläder?

    Jag är en man som gillar att klä mig kvinnligt. Jag har inte varit ute offentligt klädd som kvinna men har varit haft klänning ihop med min flickvän o några kompisar - mest tjejer. Det har gått bra men det har blivit reaktioner längre ut i bekantskapskretsen när det spritt sig. Vanligaste förmodandet är att jag är homosexuell (inte) men det har också väckt ett visst avståndstagande hos människor jag känt länge.
    Så jag undrar varför det är skrämmande med en man som klär sig kvinnligt?
    Jag bryter en norm såklart men det borde en modern vuxen människa kunna ta.

  • Svar på tråden Varför skrämmer män i kvinnliga kläder?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vadå skrämmer? Vi har haft en man i kvinnokläder i Sveriges överlägset bredaste tv - program två år i rad nu. Och det med framgång. Jag har vårt att tänka mig att någon blir rädd för Yohio.

    Män har klätt sig i kvinnokläder ända sen kläderna uppfanns, så inget nytt på den fronten :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja,ja 
    många kanske rycker på axlarna om man ser en man i kvinnokläder på tv eller i övrigt någon som inte berör en personligen, Min fråga handlade mer om varför man blir upprörd och negativt inställd till någon man känner som klär sig i kläder som tillhör andra könet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    CAX01 skrev 2014-10-24 23:43:49 följande:

    Ja,ja 
    många kanske rycker på axlarna om man ser en man i kvinnokläder på tv eller i övrigt någon som inte berör en personligen, Min fråga handlade mer om varför man blir upprörd och negativt inställd till någon man känner som klär sig i kläder som tillhör andra könet.


    Ja det har väl att göra med att kvinnokläder anses som sämre då det är kläder gjorda för kvinnor, som länge har ansetts stå långt under mannen. Att klä sig i manskläder är okej (inte alltid varit så) då mannen "är" något att se upp till. Att klä sig "kvinnligt" "är" "förnedrande" och därför dåligt/omanligt/"bögigt". Idiotiskt och det måste motarbetas. Kläder har inget kön, kläder är till för alla. Klä dig i klänning hur mycket du vill!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Zuzanne skrev 2014-10-25 00:06:37 följande:
    Ja det har väl att göra med att kvinnokläder anses som sämre då det är kläder gjorda för kvinnor, som länge har ansetts stå långt under mannen. Att klä sig i manskläder är okej (inte alltid varit så) då mannen "är" något att se upp till. Att klä sig "kvinnligt" "är" "förnedrande" och därför dåligt/omanligt/"bögigt". Idiotiskt och det måste motarbetas. Kläder har inget kön, kläder är till för alla. Klä dig i klänning hur mycket du vill!
    Själva kläderna kan väl inte anses som sämre men du menar att kvinnor har en lägre ställning och att jag frivilligt "byter ner mig"?
    Det stämmer ju också på de positiva kommentarer jag har fått när jag klätt mig kvinnligt. Då är jag söt eller kanske gullig. Inget fel i det men en man anses i samma fall vara snygg. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det kanske skrämmer för att det visar vilka bräckliga konstruktioner både manlighet och kvinnlighet är? Och för att det visar hur enkelt det är att kliva över gränser som verkar huggna i sten, och att det finns de som gör det frivilligt?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är i alla fall en rejält normbrytande handling att ta på sig en klänning som man. Att mötas med undran förstår jag såklart men det är svårare att förstå de negativa och avståndstagande reaktioner jag fått. 
    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta bland mina bekanta som vet om mitt intresse för kvinnliga kläder. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är du snygg i klänning?Jag själv brukar inte bry mig men har alltid undrat varför man vill det.För mig är det konstigt men inte fel.

  • Anonym (Kaffedraken)
    jenny99 skrev 2014-10-26 13:03:26 följande:

    Är du snygg i klänning?Jag själv brukar inte bry mig men har alltid undrat varför man vill det.För mig är det konstigt men inte fel.


    Svårt att svara på. Jag vill tro att jag lyckas hitta kläder som passar på mig - om jag är snygg är väl mer tveksamt. 
    Frågan om varför jag vill ha klänning eller kjol är ändå svårare att besvara men det har varit så sedan min ungdom.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du bryter en norm. Det betyder att du är obehaglig. Alla som bryter normer är obehagliga. Jag bryter massor med normer, alltså är jag rejält obehaglig.Du och jag och många med oss påminner folk om att civilisationen som vi känner den bara är en mycket tunn fasad, samhällsnormerna bara fönsterdekorationer, som går att byta ut, med och mot deras vilja. Den trygga tillvaron/samhällsnormerna är inte så oumbärlig och eviga som folk vill tro i sina korta människoliv.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är glad att du har flickvän som både accepterar och respekterar dig.Och försök att inte bry dig om andras åsikter,jag tror det handlar en hel del om rädsla hos människor,kanske okunskap som hos mig.Jag vet själv inte tillräckligt men skulle däremot aldrig se ner för att någon vill klä sig kvinnligt .

  • Anonym (Kaffedraken)
    jenny99 skrev 2014-10-26 21:58:07 följande:

    Jag är glad att du har flickvän som både accepterar och respekterar dig.Och försök att inte bry dig om andras åsikter,jag tror det handlar en hel del om rädsla hos människor,kanske okunskap som hos mig.Jag vet själv inte tillräckligt men skulle däremot aldrig se ner för att någon vill klä sig kvinnligt .


    Ja, jag är också glad att jag har en förstående flickvän. Jag vet att hon föredrar mig klädd i manliga kläder men accepterar att jag byter om ibland. När det kommer till att visa mig ombytt inför andra har jag blivit mer tveksam efter en del reaktioner jag fått.
    Det är ett bra råd att inte bry sig om vad andra tycker men det är ändå inte kul när det blir en ansträngd och nervös stämning för att jag har klätt mig kvinnligt.
    Jag får välja tillfälle med omsorg.
  • Anonym (Kaffedraken)
    CAX01 skrev 2014-10-27 23:40:47 följande:
    Så ni vet vad jag försöker efterlikna..
    Ser bra ut. Lite Eddie-vibbar på den.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej har kikat på dina bilder här och jag tycker du var snygg i dom kläderna.
    Går du fortfarande i kvinnliga kläder?

    Själv så använder jag och så som dig kvinnliga kläder. Varför jag gör det är för att jag tycker det är snyggt och vill se fin ut.

    Roligt att se att det finns fler som använder sig av kvinnliga kläder.

    Mvh. Ricky


    Kvinnliga kläder
  • Anonym (Kaffedraken)

    För de flesta människor så är sånt som bryter mot norm och det vanliga och förväntade oroande. Det skaver. 

    Jag har inget emot att du, eller andra män, klär er i kvinnokläder. Visst - jag noterar och reagerar innerst inne. Jag måste nog också erkänna att jag kanske blir lite reserverad. Och jag får påminna mig själv att inte bemöta dig annorlunda.

    Tänk dig att du möter en hund i koppel på stan. Det är bara det att hunden har ett katthuvud. Jag tror nog att du där skulle haja till. Jag gissar också att du inte är speciellt sugen på att gå fram och klappa hunden/katten utan tvärtom hålla dig på avstånd.

    OBS! Jag likställer på inget sätt män i kvinnokläder med djur (exemplet ovan). Jag ville bara dra till med ett extremt exempel på hur vi normal reagerar på sådant som avviker från det som anses vara normalt. 

Svar på tråden Varför skrämmer män i kvinnliga kläder?