• Anonym (sös)
    Äldre 25 Oct 22:40
    3387 visningar
    12 svar
    12
    3387

    Hur är förlossningssalarna på sös?

    Jag ska föda mitt första barn på södersjukhusets vanliga förlossning (inte södra BB) är det tänkt, och jag undrar om någon som fött där nyligen vill berätta lite om hur förlossningssalarna såg ut.

    Finns det toalett och/eller dusch på varje rum? 
    Hur många förlossningssalar finns det totalt?

  • Svar på tråden Hur är förlossningssalarna på sös?
  • Äldre 25 Oct 23:03
    #1

    I förlossningsrummet finns det varken dusch eller toalett. Behöver man gå på toa finns det toalett i korridoren. Rummen ser ut som typiska förlossningsrum med säng, fåtölj och skåp där man hänger av sig.

  • Anonym (sös) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 09:59
    #2
    LiamsMamma skrev 2014-10-25 23:03:02 följande:

    I förlossningsrummet finns det varken dusch eller toalett. Behöver man gå på toa finns det toalett i korridoren. Rummen ser ut som typiska förlossningsrum med säng, fåtölj och skåp där man hänger av sig.


    Tack för svar!

    Är det någon som vet hur många de tar emot samtidigt på förlossningen? Har inte kunnat hitta någon info på deras hemsida. Obestämd
  • Anonym (Stack­are)
    Äldre 4 Nov 01:26
    #3

    Okej, snälla bli inte arg nu men detta är sanningen.

    Det är jätteslitet. Dusch och toa finns två stycken som är dubbla. Det blå plastgolvet i duschen är rödfärgat av allt blod. Ska finnas ett bad men det fick jag aldrig se. Dubbla dörrar för att dölja alla dödsskrik. En total tortyravdelning.

    I sal nr 4 där blev jag av med mitt liv pga en mycket svår förlossningsskada. De syr bl a utan bedövning. Jag råder dig starkt att föda någon annanstans. Personalen är milt uttryckt totalt inkompetent och saknar totalt empati. Det värsta jag varit med om i hela mitt liv, skada inte dig själv eller ditt barn, välj en annan plats att föda.

  • Anonym (Stack­are)
    Äldre 4 Nov 01:28
    #4
    Anonym (sös) skrev 2014-10-26 09:59:32 följande:
    Tack för svar!

    Är det någon som vet hur många de tar emot samtidigt på förlossningen? Har inte kunnat hitta någon info på deras hemsida. Obestämd
    Jag har för mig att det är tolv rum plus opsal. Det är galonfåtölj. Vissa rum är något större än de andra. 

    Som sagt så rekommenderas det EJ.
  • Äldre 4 Nov 07:48
    #5

    Jag har fött båda mina barn på SöS.

    Det var iofs 08 och 10 så mycket kan ju ha ändrats.

    Då var jag iallafall jättenöjd och personalen var fantastisk, ja alla utom en nattsköterska när jag fick min äldsta som tvingade på mig morfin trots att jag inte ville.

    Jag upplevde inte att det var slitet eller blod på duschgolvet utan det var helt okej. Varken jättefint eller hemskt, det var för övrigt inte mitt fokus heller.

    Jag hade fullt förtroende för personalen och jag skulle föda där igen om jag nu skulle ha en till..


  • Anonym (sös) Trådstartaren
    Äldre 4 Nov 08:54
    #6
    Anonym (Stackare): klart att jag inte blir arg. Alla är välkomna att skriva här. Men vad tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av sös förlossning. Får jag fråga vilket år du födde där? Har varit på föräldrakurs på sös och då sade de att de bedövar ordentligt innan de syr. 

    tjoohalia: trevligt att höra att du var nöjd med personalen, det är trots allt det allra viktigaste för mig! 

    Jag ska besöka förlossningen nu i veckan och får då se vilket intryck jag själv får. Enligt min barnmorska så ska de bygga om nästa år och inreda med dusch/toalett i varje rum, synd att de inte hann med detta innan jag ska föda Flört
  • Anonym (Stack­are)
    Äldre 4 Nov 14:32
    #7
    Anonym (sös) skrev 2014-11-04 08:54:14 följande:
    Anonym (Stackare): klart att jag inte blir arg. Alla är välkomna att skriva här. Men vad tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av sös förlossning. Får jag fråga vilket år du födde där? Har varit på föräldrakurs på sös och då sade de att de bedövar ordentligt innan de syr. 

    tjoohalia: trevligt att höra att du var nöjd med personalen, det är trots allt det allra viktigaste för mig! 

    Jag ska besöka förlossningen nu i veckan och får då se vilket intryck jag själv får. Enligt min barnmorska så ska de bygga om nästa år och inreda med dusch/toalett i varje rum, synd att de inte hann med detta innan jag ska föda Flört
    Jag hade ett par vänner som varit på gyn där och tyckte att de var så bra, så därför tog jag Sös som låg närmast.

    Jag födde där i början på året. Tyvärr har jag en kollega som födde lite senare och hon fick också sfinkterruptur! Hennes BM hade sagt att "ja det är sånt som händer men det kan vi ju inte göra nåt åt". De var fina i bemötandet men helt oempatiska och framför allt dåliga på sina jobb!

    Vad de säger på föräldrakursen är bara saker man vill höra inser man efteråt. Jag trodde t ex inte att det var möjligt att sy någon utan bedövning utan att det var överdrivna skräckhistorier, tyvärr hade jag fel? Man fick höra vad bra eftervård det är OM man nu skulle råka ut för något. Läkaren ringde mig förra veckan och sade att de inte kan hjälpa mig, ska remitteras vidare för tredje gången. Har kissat och bajsat på mig i princip varenda dag efter förlossningen.

    Jag bad flera gånger om mera bedövning när de skulle sy men de påstod att jag redan fått det och det inte gick att ge mig mera. Bedövningen hade de gett mer än två timmar tidigare och den hade gått ur! Varför de inte sövde mig förstår jag inte! Du kan tro att det blev dåligt sytt när jag hoppade i taket.

    Gör en ordentlig förlossningsplan och sätt din man till att se till att den följs! Lycka till.
  • Anonym (sös) Trådstartaren
    Äldre 7 Nov 09:10
    #8

    Nu har jag varit på sös och kollat. Tyckte inte att det var så farligt slitet. Det är klart att det är mycket "finare" på privata ställen som BB Sophia, Södra BB o.s.v. men om man jämför med vanlig standard på sjukhus så tycker jag att det kändes bra. 

    Det som jag upplevde som negativt var att vissa förlossningsrum ligger ganska långt från toaletterna. Även om det inte blir kö, så är det ju jobbigt att man ska upp och ut i korridoren med epidural och allt.

  • Anonym (Stack­are)
    Äldre 7 Nov 19:34
    #9
    Anonym (sös) skrev 2014-11-07 09:10:18 följande:

    Nu har jag varit på sös och kollat. Tyckte inte att det var så farligt slitet. Det är klart att det är mycket "finare" på privata ställen som BB Sophia, Södra BB o.s.v. men om man jämför med vanlig standard på sjukhus så tycker jag att det kändes bra. 

    Det som jag upplevde som negativt var att vissa förlossningsrum ligger ganska långt från toaletterna. Även om det inte blir kö, så är det ju jobbigt att man ska upp och ut i korridoren med epidural och allt.


    Tar du epidural lär du inte kunna kissa ändå och de får tappa dig på urin istället.
  • Äldre 8 Nov 10:59
    #10

    Jag födde på SÖS 2010 och det var en jättefin upplevelse.
    Visst...det är inte det mest påkostade sjukhuset i stan, men inte heller dåligt på något vis. Lite slitet och "sjukhusigt" kanske, med fräscht och trevligt.

    Otroligt trevlig och kompetent personal både på förlossningen och BB. Vi blev oerhört väl omhändertagna på båda ställena. Själva förlossningen blev en bra och minnesvärd upplevelse p.g.a. den fina personalen.

    Sen bodde vi tre dygn på BB, både jag och sambon. Och personalen där var bra, maten god och rummet okej. Vi hade toalett på rummet, men ingen dusch. Men det var heller inget jag kände var så viktigt. Man springer ju inte och duschar stup i kvarten ändå...

  • Äldre 8 Nov 11:01
    #11
    Natulcien skrev 2014-11-08 10:59:46 följande:

    Jag födde på SÖS 2010 och det var en jättefin upplevelse.
    Visst...det är inte det mest påkostade sjukhuset i stan, men inte heller dåligt på något vis. Lite slitet och "sjukhusigt" kanske, med fräscht och trevligt.

    Otroligt trevlig och kompetent personal både på förlossningen och BB. Vi blev oerhört väl omhändertagna på båda ställena. Själva förlossningen blev en bra och minnesvärd upplevelse p.g.a. den fina personalen.

    Sen bodde vi tre dygn på BB, både jag och sambon. Och personalen där var bra, maten god och rummet okej. Vi hade toalett på rummet, men ingen dusch. Men det var heller inget jag kände var så viktigt. Man springer ju inte och duschar stup i kvarten ändå...


    Missade visst att det var förlossningsalarna du efterfrågade och inte BB. På förlossningen hade man ingen egen toalett, utan gemensamma. Men det gick fint ändå. Inga problem. Alltid ledigt när man behövde gå. Lugnt och trevligt. Rummet var utrustat såsom det krävs av ett förlossningsrum och trevligt.
  • Anonym (sös) Trådstartaren
    Äldre 8 Nov 11:17
    #12
    Natulcien skrev 2014-11-08 11:01:49 följande:
    Missade visst att det var förlossningsalarna du efterfrågade och inte BB. På förlossningen hade man ingen egen toalett, utan gemensamma. Men det gick fint ändå. Inga problem. Alltid ledigt när man behövde gå. Lugnt och trevligt. Rummet var utrustat såsom det krävs av ett förlossningsrum och trevligt.
    Tack, tack! Bara bra med info även om BBGlad
Svar på tråden Hur är förlossningssalarna på sös?