• Anonym (Oroli­g i själen­.)
    Äldre 27 Oct 05:21
    6647 visningar
    11 svar
    11
    6647

    Hörby VOB Familjehem - Skriv om du bott där snälla.

    Min lilla syster på 21 år och hennes åtta månader dotter har fått flytta till VOB familjehem i hörby för helt sjuka anledningar som är löjliga. Hur som helst gör hon klart allt för att få leva med sin dotter så hon valde att göra det istället för att riskera förlora sin lilla flicka. Pratar med min syster var dag som berättar hur de är där, Hur de säger hon ska göra saker som barnmorskan sagt man absolut inte ska göra osv. Hur frustrerad hon är över att behöva tex väcka sin dotter efter 15 minuter för hon måste sitta och leka med henne i minst två timmar och är så noga med att hon ska titta henne i ögonen hela tiden under den tiden. Hur hon ser sin lilla flicka som alltid varit lugn glad och väldigt pigg tös vara trött grinig och hängig för hon inte få sova ut alls. Nu häromdagen bestämde jag mig för att hälsa på henne och åkte ner med sambon och efter en timme kom vi fram. Tog med henne och handlade sånt hon behöver och tog med mig massa filtar och täcken för hennes rum va super kyligt. Vi fick sitta i ett besöksrum, Stelt och tråkigt men spelade inte någon roll för henne hon va klart så lycklig att få lite besök och lilla tösen va superglad med fast väldigt trött och röd under ögonen. Hur som helst kom en från personalen in. Verkan presenterade sig eller pratade med oss utan bara stod där och blängde på oss. Kändes som min syster satt i ett fängelse nästan. Var otroligt obehagligt att inte ens under de två timmar man besökte henne ( två timmar är max tiden för ett besök ) behöva ha någon som står tyst och fördömande i ett hörn och tittade på en och tänka på att inte prata om hur de är där osv. Det är ju klart en av anledningarna jag kom, För att se hur hon håller upp och mår och peppa. Men nu fick de bli kallt små prat istället. Anledningen hon är där är för att vår mamma anmält henne till socialen för de har bråkat. De valde då att börja komma hem till henne, Anledningen efter som står i beslutet av att de va tvunga att flytta till detta hem är att hennes föredetta pojkvän höll i hennes flicka när hon duschat bland annat, Dummaste jag hört och de sa jag till dom direkt. Klart som fan ursäkta språket ens partner ska kunna hålla i ens barn. Har kontaktat en advokat som lagt in en anmälan mot socialtjänsten men allt tar såklart sin beskärda del av tid. Barnmorska och vänner och även jag har bara goda saker att säga om henne som mamma. Men det spelar klart ingen roll i deras ögon. Hemskt att sitta här och känna sig så maktlös. Om någon annan bott på detta hem snälla snälla berätta hur de var för dig där? Du behöver inte säga varför du fick åka dit om du inte vill men hade uppskattat och veta om din vistelse varit liknande eller helt annorlunda. 

  • Svar på tråden Hörby VOB Familjehem - Skriv om du bott där snälla.
  • Anonym (två)
    Äldre 27 Oct 06:12
    #1

    Allt har två sidor, kan inte tänka mig att din syster är där enbart för att hennes sambo höll i barnet medan hon duschade.

    Då vet inte du heller allt....

    Men fortsätt stötta henne, det behöver hon denna tid!

  • Anonym (Oroli­g i själen­.) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 06:42
    #2

    Nej inte endast därför utan för den anmälan min mamma gjorde också såklart, Sen att hon själv bott på familjehem när hon var ung pga hon har adhd. Att en diagnos och tidigare event ska ligga henne i lastet idag är för mig helt ofattbart. Hon är ingen sämre människa föräldrar för att hon har adhd och att min mamma valde att hon inte orkade med henne när hon var nio år och bestämde för att låta henne bo på familjehem är långt ifrån hennes fel. Jag är den första som hade ringt socialen om jag hade sett henne missköta sig som mamma men allt jag sett sen hon blivit mamma är hur hon växt som person och hur stor kärlek och omsorg hon har för sin lilla dotter. Hon fick ett val. Antingen skulle de ta barnet under LVU eller så fick hon acceptera SOL vilket hon självklart gjorde för att inte riskera att förlora sin dotter. Handläggaren hon har/haft är den mest fördömmande person jag mött och kan säga hon gjort så många tjänstefel att de skriker om det. Detta kom från blå himmel.. Och som sagt har anlitat en advokat som även de säger de begått tjänstefel. Denna sitationen är jobbig nog som den är och sen då komma till ett hem där man känner sig som en fånge där till och med jag kände mig som en jag hälsa på någon i ett fängelse hjälper ju knappast.

  • Anonym (jo)
    Äldre 27 Oct 07:00
    #3

    Om det nu så uppenbarligen var ett felaktigt beslut så antar jag att hon/ni överklagade och fick rätt i Förvaltningsrätten? Nähä inte det... Anmälan om tjänstefel (eller anmälan till IVO, som jag antar att du menar) får Socialtjänsten på sig ganska ofta. Det handlar om att folk är arga, besvikna och kränkta och vill straffa soc. Men det betyder inte att det blir något av anmälan.

    Självklart placeras man inte på familjehem bara för att någon gör en anmälan eller att sambon höll barnet. Givetvis har soc hittat något annat då de gjorde förhandsbedömning och valde att inleda utredning. För let's face it, långt ifrån alla anmälningar leder ens till utredning, och det är ju om de hittar något att oroa sig för som det öppnas. Att erbjuda SoL mot att slippa LVU låter ju som att de har hittat en väldigt allvarlig brist i någonstans.

  • Anonym (Oroli­g i själen­.) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 07:15
    #4

    Vi har lämnat in en överklagan. Jag har personligen läst igenom deras utredning och vad de grundat sitt beslut på. Står " Lämnar gärna barnet till sambon så hon kan själv duscha laga mat vila osv. Anmälan från mamman är ytterligare ett skäl till oro med tanke på hennes tidigare lopp inom ....hemmet och psykiatrin" Jag är äcklad över hur hon ska bli dömd av detta som hon levt med som tonåring och att de ska följa med henne även nu. Hon har gått dem till viljes med allt de velat för att försöka visa att hon tar sin mamma roll på största allvar. Jag hade aldrig ens velat hjälpa henne om jag hade märkt och inte tar hand om sitt barn. Skoj de finns så många fördomsfulla människor. Hoppas inte du själv någonsin kommer komma till en jobbig sits då du behöver hjälp från någon annan och om du gör de hoppas jag de bemöter dig med lite mer respekt än du tilltalade mig i dina ord just nu. 

  • Anonym (Oroli­g i själen­.) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 07:18
    #5

    Detta inträffade för 2 veckor sedan. Vi fick beslutet förra veckan. Hur ska vi hunnit få rätt i förvaltningsrätten? Vi har inte kunnat skicka in en överklagan förän beslutet kommit, Vilket det gjorde efter att hon flyttat dit. Vi kommer såklart göra allt vi kan för att få igenom vår överklagan och om vi så ska kämpa in i det sista kommer det ske. 

  • Anonym (två)
    Äldre 27 Oct 12:34
    #6

    Men du, det är ju självklart att hennes bakgrund påverkar henne som mamma och människa, så jag förstår soc oro när det gäller hennes förflutna.

    Men om hon är en trygg och sansad person idag så kommer dom märka det på familjehemmet och då får hon komma hem med dottern.

  • Anonym (jo)
    Äldre 27 Oct 19:51
    #7
    Anonym (Orolig i själen.) skrev 2014-10-27 07:15:48 följande:

    Vi har lämnat in en överklagan. Jag har personligen läst igenom deras utredning och vad de grundat sitt beslut på. Står " Lämnar gärna barnet till sambon så hon kan själv duscha laga mat vila osv. Anmälan från mamman är ytterligare ett skäl till oro med tanke på hennes tidigare lopp inom ....hemmet och psykiatrin" Jag är äcklad över hur hon ska bli dömd av detta som hon levt med som tonåring och att de ska följa med henne även nu. Hon har gått dem till viljes med allt de velat för att försöka visa att hon tar sin mamma roll på största allvar. Jag hade aldrig ens velat hjälpa henne om jag hade märkt och inte tar hand om sitt barn. Skoj de finns så många fördomsfulla människor. Hoppas inte du själv någonsin kommer komma till en jobbig sits då du behöver hjälp från någon annan och om du gör de hoppas jag de bemöter dig med lite mer respekt än du tilltalade mig i dina ord just nu. 


    Man kan ju inte förutspå framtiden på något annat sätt än att titta på historien, så självklart tar de med i beräkning saker som har hänt eller som hon har gjort under sin tonårstid. Hon är ju trots allt bara 21 år själv och det är inte alltför långt efter hennes tonår.

    Handlar det om anknytning? Att hon inte knyter an till barnet? Det kanske handlar om hur mycket hon lämnar bort barnet och varför hon gör det. Det du skriver kan ju lika väl betyda att hon tar varje chans till att slippa vara med barnet, vill gärna vila efter hon blir för trött för att orka ta hand om det, eller vad som helst. Man kan ju inte veta vad soc har grundat beslutet på enbart av enstaka meningar utan att läsa hela utredningen.

    Har de inte haft med hennes sambo i utredningen som en resurs för barnet eller bor de inte ihop?
  • Anonym (oj)
    Äldre 27 Oct 21:19
    #8
    Anonym (två) skrev 2014-10-27 12:34:49 följande:

    Men du, det är ju självklart att hennes bakgrund påverkar henne som mamma och människa, så jag förstår soc oro när det gäller hennes förflutna.

    Men om hon är en trygg och sansad person idag så kommer dom märka det på familjehemmet och då får hon komma hem med dottern.


    Men shit också. Jag hittar ingenting av substans i socialtjänstens motivering av sitt beslut. Är själv ensamstående och det är rätt tungt (typ dubbelt så tungt som för alla andra). Rent fakta och inget man behöver hymla om. Har alltid tagit varenda chans jag fått att langa över mitt barn till min egen mamma bara för att få göra saker ifred. Min mamma är ju ingen okänd människa för mitt barn. Lika lite som ts systers sambo är för det barnet. Och barnet lider inte av att mamma får lite egentid. Nä, barnet får en piggare och gladare mamma. Dessutom får barnet chansen att odla andra relationer än bara den till sin egna mamma.

    Tänk på att barn till ensamstående är jävligt sårbara med bara en förälder. Tänk om det skulle hända nåt med den föräldern exempelvis! Det är ju superviktigt att barnet har åtminstone en till vuxen i sin närhet som det är tryggt med.

    Dessutom tänker jag mig att det kan finnas en möjlighet att ts systers sambo tagit på sig en föräldraroll på riktigt. Och tagit till sig barnet. Någon som finns där för både systern och barnet. Eftersom barnet är så litet vore det inte alls konstigt om barnet kommer att växa upp med sambon som 'pappa'. Under såna omständigheter ser jag inget konstigt i att de delar på att ta hand om barnet. Och att systern då lämnar över barnet när hon ska duscha, laga mat, kanske träna etc. Så gör man ju i alla barnfamiljer.

    Så klart det kan finnas anknytningsproblematik inblandat i det hela. Men i så fall har socialtjänsten missat att ta med det i sin motivering.
  • Anonym (Oroli­g i själen­.) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 03:50
    #9

    För det första, Hon har fått bo på hem hela sina tonår och blivit behandlad för sin adhd och har lärt sig leva som "normalt" vad de nu ska innebära iofs. Men hon äter medicin och är precis som oss andra. För det andra, Hon är en första gångs mamma och har haft det tufft innan, Så om hon valt att ta en dusch och ge över sitt barn till sin sambo eller valt att laga mat medan han har haft henne är väl knappast något konstigt. Eloge till ensamstående som inte har den möjligheten. Är man ett par så är de väl klart man måste kunna låta sin partner knyta sig an till barnet med. Är inte endast för hon har velat ha lite egentid utan är ju också för de ska kunnat finna ett band till varandra. Tycker det är idioti att man inte skulle kunna låta sin sambo vara med barnet. Hon har anknytit till sin flicka och flickan är alltid otroligt lugn glad och pigg. Hon är väldigt glad i sin mamma och så fort hon vaknar och ser sin mamma så ler hon och skrattar när hon busar med henne. Jag tycker det är de absolut sämsta beslut de kunnat fatta för dem båda, speciellt när de går till såhär efteråt och de båda blivit så negativt påverkade av detta. För min syster blir det ju klart extra tufft då hon tas tillbaka till när hon skjutsades runt halva sverige om och om igen till hem från hem under sin uppväxt. Hon var kanske inte en ängel jämt i tonåren, Skolkade ibland, Festade för hårt, Men detta är något som ändrades när hon började gymnasiet och hon har tagit studenten med goda betyg och flyttade ut till egen lägenhet med såkallad uppsikt vilket bara de som skött sig exemplariskt fick lov att göra. Så hon har skött sitt hushåll osv sen 16 års ålder. I visa anseenden har hon till och med bättre koll än mig som börjar närma mig 30. Och när de kommer till att ta hand om sin lilla tös har hon verkligen imponerat mig som va tveksam till att hon skulle ha barn när hon blev gravid pga jag har så många krav jag själv vill uppfylla innan jag skaffar barn men efter att ha spenderat en månad med dom i sträck har jag fått se i första hand hur hon verkligen tar sin mammaroll på största allvar och älskar att vara mamma åt sin tös. Ingen människa är perfekt men man kan inte hålla endast de dåliga emot en och inte ta hänsyn till alla de framsteg man gjort för då hade ju mer än hälften av sveriges befolkning behövt gå under utredning. Kan alla här säga de inte gjort idiotiska saker när de varit unga? 

  • Äldre 13 Sep 12:58
    #10

    Hej!

    Hur har det gått?

  • Äldre 3 Jul 20:52
    #11

    Är nu 2017så vet inte om denna tråd är aktiv,men är du fortfarande intresserad av att komma i kontakt med personer som bott på familjehemmet i Hörby? Så har min dotter och barnbarn tillbringat ca 4 månader på hemmet och kan berätta mycket för dig. Du kan kontakta henne på road_hog@outllook.com

Svar på tråden Hörby VOB Familjehem - Skriv om du bott där snälla.