• S Michaela

    Tandköttsinflammation?

    Hejsan.

    Är gravid i vecka 15 med andra barnet.

    Jag är i princip helt säker på att jag har fått tandköttsinflammation på höger sida övre tandraden från visdomstanden och ut en bit.

    Blöder inte så mycket men det gör djävulskt ont så jag har fått ta Alvedon idag.

    Sköter mina tänder bra då jag sen liten haft känsliga tänder och lite tandläkarskräck.

    Borstar tänderna morgon och kväll, och har en sån där speciell lite borste och borstar runt visdomständerna med, jag fluxar varje dag och använder tandtråd ibland.

    Har mått väldigt illa i många veckor men har borstat tänderna sålänge jag inte har kräkts av det.

    Nu då till frågan.

    Min svärmor är tandsköterska och jag har fått Klorhexidin att skölja med, men hon visste inte om det var "säkert" att använda det när man är gravid.

    Så nån av er som vet?

    Är livrädd för att det ska utvecklas och bli tandlossning av det..

    Är ju tydligen en vanlig graviditetkomplikation, tandköttsinflammation. Har även läst att det kan ge en ökad risk för havandeskapsförgiftning och för tidig födsel, men vet inte om jag tror på det? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Tandköttsinflammation?
  • S Michaela
    dejan9209 skrev 2014-10-27 15:56:20 följande:

     tandköttsinflammation  är så sjukt jobbigt!! jag fick det en gång, tandläkaren sa att det brode på listerinet jag använde då.

    Men gällande din fråga, så vet jag inte:_(

    julenstid.blogg.se


    Ja, fy det gör riktigt ont faktiskt!

    Nä, Listerine är väl inte så bra att använda har jag hört, innehåller väl alkohol som tydligen gör saker värre i munnen :)

    Jag kör med Fluxen vi får av svärmor regelbundet.
  • S Michaela
    Tines skrev 2014-10-27 16:06:13 följande:

    Klorhexedin kan du använda som gravid!


    Tack! Va skönt.

    Inget mer tips på hur man kan göra för att det ska bli bättre?
  • isabellab

    Jag fick också det, bokade tid hos tandhygienist som rensade och det försvann direkt.

    Dagarna fram till jag fick besöket så borstade jag FÖRSIKTIGT med salt och gurglade med salt. Salt dämpar inflammationen och funkar alltid toppen på mig.

Svar på tråden Tandköttsinflammation?