• Äldre 30 Oct 09:23
    10937 visningar
    132 svar
    132
    10937

    Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?

    Igår kunde vi läsa i tidningarna och se på nyheterna om att mjölk tydligen inte är så bra som man har trott.
    Vi är väl uppväxta med att "mjölk är bra för benen" men så verkar det nu inte vara.
    En svensk undersökning visar nämligen att vi inte får starkare skelett av att dricka mjölk och det finns en risk att mjölkdrickandet förkortar våra liv.

    Vad tror du om det och hur mycket mjölk dricker du och din familj?

    Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?
  • Stårsc­han
    Äldre 30 Oct 09:51
    #1

    Vi dricker mycket mjölk, och kommer att fortsätta med det. Livet är till för att levas, och inte bara för att försöka slå rekord i att leva länge.

    Rent vetenskapligt är jag för dåligt insatt för att uttala mig om sanningshalten i påståendet.

  • Äldre 30 Oct 10:06
    #2

    Jag tror det ligger en hel del sanning i det men vad jag förstått så gäller råden vuxna. Vi vuxna i familjen dricker inte mjölk alls, barnen en del.

    Det är nog som det mesta andra här i världen, ok i lagom mängder.

  • Äldre 30 Oct 10:06
    #3

    Gillade inte mjölk alls innan jag blev gravid, men då¨hände något och jag drack som en svulten kalv. Tycker fortfarande att det är gott och tänker inte sluta dricka mjölk. Är tveksam till denna undersökning, då dylika samband/fördelar/nackdelar är svåra att bevisa eftersom det finns så många faktorer att väga in.

  • Victor­iaJ02
    Äldre 30 Oct 10:08
    #4

    Förstår det inte alls. Själv mår jag jättebra av att dricka mjölk, speciellt innan jag ska gå och lägga mig på kvällen. Man blir så lugn av det. Och så är det ju rena vitaminbomben ur hälsosynpunkt. På 80-talet gick sportnördar omkring med T-shirts där det stod "Mjölk är livet" och nu är det helt plötsligt livsfarligt?

    Nej det där är ren bullshit tror jag. Ett sätt för media att skrämma upp människor, bara för att forskarna råkat hitta en aning substans i mjölken som KAN vara ohälsosam.

  • Äldre 30 Oct 10:14
    #5

    Jag har aldrig druckit mjölk - inte ens som barn. Är för oinsatt i studien för att uttala mig men jag har svårt att se vad som skulle vara så hälsofarligt med mjölk.

  • Anonym (ee)
    Äldre 30 Oct 10:27
    #6
    Stårschan skrev 2014-10-30 09:51:49 följande:

    Vi dricker mycket mjölk, och kommer att fortsätta med det. Livet är till för att levas, och inte bara för att försöka slå rekord i att leva länge.

    Rent vetenskapligt är jag för dåligt insatt för att uttala mig om sanningshalten i påståendet.


  • Äldre 30 Oct 10:47
    #7

    Man kommer knappast dö av mjölk ändå..

  • Äldre 30 Oct 11:11
    #8

    Just jag själv och dottern dricker inte mjölk då jag varit allergisk sedan skolåldern och dottern sedan födseln. Nästan ingen i min släkt på mammas sida klarar mjölk. Sambon dricker mycket mjölk(han kommer från den typiska lantisfamiljen som ser mjölk som guld och aldrig skulle tro på ens alla världens forskare) och jag har alltid pikat honom lite för det ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stårsc­han
    Äldre 30 Oct 11:49
    #9
    fluu skrev 2014-10-30 11:11:04 följande:

    Just jag själv och dottern dricker inte mjölk då jag varit allergisk sedan skolåldern och dottern sedan födseln. Nästan ingen i min släkt på mammas sida klarar mjölk. Sambon dricker mycket mjölk(han kommer från den typiska lantisfamiljen som ser mjölk som guld och aldrig skulle tro på ens alla världens forskare) och jag har alltid pikat honom lite för det ;)


    Varför pikar du honom för det? Pikar du även folk som dricker kaffe/alkohol/läsk/juice eller annat som inte är bra för hälsan enligt den ena eller andra undersökningen?
  • Äldre 30 Oct 11:55
    #10
    Stårschan skrev 2014-10-30 11:49:20 följande:
    Varför pikar du honom för det? Pikar du även folk som dricker kaffe/alkohol/läsk/juice eller annat som inte är bra för hälsan enligt den ena eller andra undersökningen?
    För att han är så barnslig med det, han lägger liksom kärlek i det och har någon slags "jag är svensk, jag dricker mjölk"-attityd.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Mjölk kan förkorta livet: Vad tror du om det?