• Anonym (Pinvärkar suger!)

    Igångsatt två ggr, hur går tredje förlossningen till??

    Undrar om nån har erfarenhet av flera igångsättningar följt av en naturlig komma-igång-förlossning?

    Jag blev igångsatt med båda mina barn, första pga överburenhet och andra pga stort barn.
    Första slutade med sugklocka, andra med akutsnitt.

    Behöver jag säga att jag är orolig inför en tredje förlossning?

    Dels är jag rädd för att jag inte vet hur en "normal" förlossning sätter igång och går till, och dels för att jag är rädd för vad som händer om det blir en tredje igångsättning...

    Kan ju säga att ett planerat snitt låter trevligt i jämförelse med vad jag har varit med om.

    Någon klok person som har några tankar om detta och kan lugna mig?

    Jag är eventuellt gravid nu nämligen, plussat svaaagt idag och har nu en miljon tankar som snurrar i skallen....

  • Svar på tråden Igångsatt två ggr, hur går tredje förlossningen till??
  • Anonym (Pinvärkar suger!)

    Puffar på tråden och hoppas få svar.

  • Anonym (Pinvärkar suger!)

    Ingen som har några tankar eller upplevelser att berätta om?

  • Dr Mupp

    Igångsatt med ettan som slutade i akut snitt. 
    Igångsatt med tvåan som föddes normalt
    Trean startade spontant på natten till samma dag som jag hade tid för igångsättning. 
    Fyran planerat snitt.

    Igångsatt pga överburna barn. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • nozpa

    Blev inte igångsatt med första. Men fick värkstimulerande under förlossningen pga att det inte hände så mycket, långrdragen historia. Hot om sugklocka pga att jag tydligen inte kunde krysta. Men hon kom ut självmant.

    Andra förlossningen blev igångsättning. Hade vänt henne och hon var fortfarande fullt rörlig ett par dagar efter bf. Så dom ville ha det under kontroll.
    Slutade i akutsnitt.

    Inför 3e så velade jag länge hur jag ville ha det. Var inne på planerat snitt många ggr.
    Fick beviljat att jag kunde få ett snitt efter (om) jag gått över tiden. Vägrade igångsättning och värkstimulerande. Det fanns inte på kartan.
    Men så gick mitt vatten efter en lyckad hinnsvepning, smidig förlossning och han kom ut som han skulle. Det var den bästa förlossning jag varit med om.

  • Anonym (Pinvärkar suger!)
    Dr Mupp skrev 2014-11-21 19:00:17 följande:

    Igångsatt med ettan som slutade i akut snitt. 
    Igångsatt med tvåan som föddes normalt
    Trean startade spontant på natten till samma dag som jag hade tid för igångsättning. 
    Fyran planerat snitt.

    Igångsatt pga överburna barn. 


    Tack för svar!
    Vill du berätta lite mer om din tredje förlossning?
    nozpa skrev 2014-11-21 19:05:25 följande:

    Blev inte igångsatt med första. Men fick värkstimulerande under förlossningen pga att det inte hände så mycket, långrdragen historia. Hot om sugklocka pga att jag tydligen inte kunde krysta. Men hon kom ut självmant.

    Andra förlossningen blev igångsättning. Hade vänt henne och hon var fortfarande fullt rörlig ett par dagar efter bf. Så dom ville ha det under kontroll.
    Slutade i akutsnitt.

    Inför 3e så velade jag länge hur jag ville ha det. Var inne på planerat snitt många ggr.
    Fick beviljat att jag kunde få ett snitt efter (om) jag gått över tiden. Vägrade igångsättning och värkstimulerande. Det fanns inte på kartan.
    Men så gick mitt vatten efter en lyckad hinnsvepning, smidig förlossning och han kom ut som han skulle. Det var den bästa förlossning jag varit med om.


    Tack för ditt svar!
    Låter ju som en dröm, det där sista
    Var du på hos barnmorskan när vattnet gick eller var det hemma?
    (efter lyckad hinnsvepnig - hur lång tid efter den gick vattnet?)



  • Anonym (Pinvärkar suger!)

    Jag vet verkligen ingenting, mina igångsättningar har varit så jäkla osmidiga och jag vill INTE bli igångsatt igen,
    men samtidigt är jag rädd för både det ena och det andra liksom...
     efter första förlossningen skadade jag svanskotan och har fortfarande problem med den... 

    och efter akutsnittet var jag kass i flera veckor efteråt (fick lunginflammation på BB så jag hostade upp såret hela tiden kändes det som).

    Vi har en timme med bil till sjukhuset, hur vet man att det är på g?
    Jag har ju ingen aning om hur det känns när det drar igång "normalt"...

    Mitt vatten med första barnet gick två dagar efter igångsättningen, inne på toan på förlossningssalen... och andra gången tog de hål på hinnorna fyra dagar efter igångsättning... så jag är helt nollställd när andra pratar slemproppar och vattenavgångar...

    och jo, jag är gravid, jätteglad och livrädd samtidigt

  • Dr Mupp
    Anonym (Pinvärkar suger!) skrev 2014-11-21 22:29:47 följande:
    Tack för svar!
    Vill du berätta lite mer om din tredje förlossning?
    nozpa skrev 2014-11-21 19:05:25 följande:

    Blev inte igångsatt med första. Men fick värkstimulerande under förlossningen pga att det inte hände så mycket, långrdragen historia. Hot om sugklocka pga att jag tydligen inte kunde krysta. Men hon kom ut självmant.

    Andra förlossningen blev igångsättning. Hade vänt henne och hon var fortfarande fullt rörlig ett par dagar efter bf. Så dom ville ha det under kontroll.
    Slutade i akutsnitt.

    Inför 3e så velade jag länge hur jag ville ha det. Var inne på planerat snitt många ggr.
    Fick beviljat att jag kunde få ett snitt efter (om) jag gått över tiden. Vägrade igångsättning och värkstimulerande. Det fanns inte på kartan.
    Men så gick mitt vatten efter en lyckad hinnsvepning, smidig förlossning och han kom ut som han skulle. Det var den bästa förlossning jag varit med om.


    Tack för ditt svar!



    Får sent på kvällen/tidig natt värkar som kommer ganska glest men som ändå håller mig vaken under natten. På morgonen ringer jag förlossningen och frågar hur jag ska göra då jag har en tid för igångsättning men att jag just då har värkar. 

    De ber mig komma in så jag fixar barnvakt till storbarnen och så fixar jag skjuts så jag och maken kommer in till förlossningen. Under morgonen stannar värkarbetet av och jag har endast några få värkar under tiden.

    Jag kommer in och blir undersökt och det konstateras att jag är öppen 3 cm, och ha några få men svaga värkar. Får välja om jag vill åka hem eller stanna kvar eftersom de är säkra på att förlossningen kommer komma igång. Jag väljer att stanna och försöker sova. 

    Efter nån timme kommer värkarna tillbaka men är ganska effektlösa så inget händer egentligen. Tillsist tas beslutet att ta hål på fosterhinnorna vilket sätter fart på förlossningen och jag går från 4 cm till bebis på under en timme. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Pinvärkar suger!)
    Dr Mupp skrev 2014-11-22 01:49:57 följande:
    Får sent på kvällen/tidig natt värkar som kommer ganska glest men som ändå håller mig vaken under natten. På morgonen ringer jag förlossningen och frågar hur jag ska göra då jag har en tid för igångsättning men att jag just då har värkar. 

    De ber mig komma in så jag fixar barnvakt till storbarnen och så fixar jag skjuts så jag och maken kommer in till förlossningen. Under morgonen stannar värkarbetet av och jag har endast några få värkar under tiden.

    Jag kommer in och blir undersökt och det konstateras att jag är öppen 3 cm, och ha några få men svaga värkar. Får välja om jag vill åka hem eller stanna kvar eftersom de är säkra på att förlossningen kommer komma igång. Jag väljer att stanna och försöker sova. 

    Efter nån timme kommer värkarna tillbaka men är ganska effektlösa så inget händer egentligen. Tillsist tas beslutet att ta hål på fosterhinnorna vilket sätter fart på förlossningen och jag går från 4 cm till bebis på under en timme. 
    Tack snälla.
    Låter ju som en drömförlossning
  • nozpa

    Gjorde min hinnsvepning på måndagsmorgonen. På onsdag em gick mitt vatten. Fick åka in på kontroll på kvällen, sedan hem igen och så kom värkarna sent på kvällen. "Äh tänkte jag, detta tar ju ett par dygn ändå" (Min första grav startade med värkar som höll på i en halv evighet innan vi ens åkte in).
    Men från att min man frågat "Ska vi verkligen inte åka in?" Och jag sagt "Nej, sov nu". Så tog det inte många minutrar innan vi ringde barnvakt, förlossning och var påväg. Det blev riktigt intensivt snabbt.

    Med första tog dom hål på hinnorna, det kom 2 droppar vatten ungefär. Resten kom samtidigt som barnet.
    Med andra så kom det 1 dygn efter dom påbörjat igångsättningen. (Dom började med gel, sedan ballong som ändå satt snett).
    Blev riktigt förvånad, och mycket glad över hur min tredje och sista förlossning var faktiskt. Det är den typen man önskar att alla fick uppleva.

  • Anonym (Pinvärkar suger!)
    nozpa skrev 2014-11-22 23:17:50 följande:

    Gjorde min hinnsvepning på måndagsmorgonen. På onsdag em gick mitt vatten. Fick åka in på kontroll på kvällen, sedan hem igen och så kom värkarna sent på kvällen. "Äh tänkte jag, detta tar ju ett par dygn ändå" (Min första grav startade med värkar som höll på i en halv evighet innan vi ens åkte in).
    Men från att min man frågat "Ska vi verkligen inte åka in?" Och jag sagt "Nej, sov nu". Så tog det inte många minutrar innan vi ringde barnvakt, förlossning och var påväg. Det blev riktigt intensivt snabbt.

    Med första tog dom hål på hinnorna, det kom 2 droppar vatten ungefär. Resten kom samtidigt som barnet.
    Med andra så kom det 1 dygn efter dom påbörjat igångsättningen. (Dom började med gel, sedan ballong som ändå satt snett).
    Blev riktigt förvånad, och mycket glad över hur min tredje och sista förlossning var faktiskt. Det är den typen man önskar att alla fick uppleva.


    Tack för att du delar med dig, känns jättebra och lugnande att det få läsa lite solskenshistorier

    Jag har ju lång väg kvar, tankarna flyger och far, men om det nu ska bli bebis till sommaren hoppas jag på att slippa igångsättning ...

    och ha lugnat mina nerver
Svar på tråden Igångsatt två ggr, hur går tredje förlossningen till??