• Jojjozz

Bra redigeringsprogram!

Hej!

Jag ska köpa en ny dator snart, troligtvis till jul och tänkte köpa ett foto och videoredigeringsprogram samtidigt. 
    Vilket program skulle ni rekommendera? Jag är nybörjare på det mesta, så helt ett enkelt program, men man ska fortfarande kunna göra det proffsigt! Inte över 1000kr.
    Ska sedan läggas ut på Youtube och använder mig alltid utav egen musik så det ska gå att lägga in på något sätt och även kunna trimma musiken och videosarna! Bilder ska ju såklart kunnas lägga in!

Mvh Johanna

• Svar på tråden Bra redigeringsprogram!
  • StevenDiese

Gimp är gratis. Men det är väl kanske inte för videos.

• Aniiee

Gimp, som Steven skrev, är ett bra bildredigeringsprogram (i princip open source-versionen av Photoshop). Gratis, som sagt.

Till videoredigering använder jag Premiere Pro + Audition, för ljudet. Kostar en slant, men för mig är det värt det. 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Jojjozz

Gimp är ju mest bara för bilder ja.

Tycker inte stt filmerna i Movie Maker blir bra alls och vill ha något annat!

Hur mycket kostar Premiere PRO + audition och vart kan man köpa detta?

• Aniiee
    Jojjozz skrev 2014-11-08 00:08:51 följande:

Gimp är ju mest bara för bilder ja.

Tycker inte stt filmerna i Movie Maker blir bra alls och vill ha något annat!

Hur mycket kostar Premiere PRO + audition och vart kan man köpa detta?

Movie maker funka om man aldrig ska använda det Flört

Det är ADOBEs program. Jag vet faktiskt inte om de går att köpa "lösa" längre, efter de implementerade creative cloud med månads"abonemang". Creative Cloud kostar nästan 300 kr i månaden, per program, om du inte tar hela sviten. Det positiva är väl att man KAN då få hela sviten för 600 kr i månaden, och då ingår ju även photoshop, after effects, light room, illusator osv. Du får väl fundera på om det är värt det för dig. 

Här är Adobes hemsida och alla produkter i creative cloud: www.adobe.com/se/creativecloud/catalog/desktop.html
  • Fontana

Med de förutsättningar som Jojjozz anger är nog "stora" Photoshop och CC-sviten overkill.

Mer intressant är väl Photoshop Elements för bildredigering (kostar cirka 800 kronor) och Premiere Elements för videoredigering (kostar också ungefär 800 kronor tror jag). Det finns också en dubbelversion med Photoshop Elements och Premiere Elements för si så där 1200 kronor. www.adobe.com/se/products/elements-family.html

De här programmen laddar man alltså ner till sin dator, ingen månadsavgift sedan. 

Åtminstone tidigare så fanns Photoshop Elements att köpa hos Dustin, InWarehouse, Elgiganten, Siba och så vidare.

Sen var det då Gimp som väl är mer som Photoshop Elements än stora Photoshop.

• Aniiee
    Fontana skrev 2014-11-08 10:30:51 följande:

Med de förutsättningar som Jojjozz anger är nog "stora" Photoshop och CC-sviten overkill.

Mer intressant är väl Photoshop Elements för bildredigering (kostar cirka 800 kronor) och Premiere Elements för videoredigering (kostar också ungefär 800 kronor tror jag). Det finns också en dubbelversion med Photoshop Elements och Premiere Elements för si så där 1200 kronor. www.adobe.com/se/products/elements-family.html

De här programmen laddar man alltså ner till sin dator, ingen månadsavgift sedan. 

Åtminstone tidigare så fanns Photoshop Elements att köpa hos Dustin, InWarehouse, Elgiganten, Siba och så vidare.

Sen var det då Gimp som väl är mer som Photoshop Elements än stora Photoshop.

Just det! Elements-versionerna hade jag totalt glömt. Antagligen för att jag sitter med CC...Skäms
  • rfoto

GIMP för bildmanipulering och om du vill gå all the way med videoredigering, Lightworks. Mycket hög inlärningströskel, men du har allt du någonsin kan behöva där.

Svar på tråden Bra redigeringsprogram!